Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för flyget
Publicerad den 15 januari 2024Kommentarer
Det är en no brainier. Ha kvar utrustningen. De lär ju inte sänka ruttavgifterna bara för att de stänger ner utrustning som bevisligen behövs. Hoppas facken eller politikerna ser hur dumt detta är, speciellt ut ett civil/totalförsvarsperspektiv.
Enligt EU 2018/1048 ska viss konventionell utrustning ej användas efter 2030, men också att det ska finnas beredskapsåtgärder ifall satellitbaserad utrustningen är U/S. Det finns inga krav på att utrustningen ska monteras ned, utan endast att den inte används i förmån för satellitbaserade.Transportstyrelsen avråder LFV att avveckla fler VOR:er. Klokt! Att stoppa överföring av radardata, stänga ner markbaserad nav utrustning och fjärrstyrda torn kommer helt klart försämra vår beredskap.
LFV är ju en av de myndigheter som har ett särskilt ansvar för att planera vår beredskap.
Deras uppdrag sträcker sig till att de även ska kunna verka under kriser och krig. Allt som nämns i artikeln om förändringar av infrastruktur för flyget försämrar helt klart förmågan att verka under kriser och krig.
Faktagranskaren skriver ”varför har inte den andra parten agerat”? Som beredskaps myndighet borde Luftfartsverket (LFV) själva agerat.
Fortsätter sen med ”att LFV är en part på en avreglerad marknad och inte har ansvar för att leverera radardata till flygplatser” Nej men LFV har ett ansvar som beredskaps myndighet. Man ska tillhandahålla flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. Det ska man göra i ALLA beredskapslägen.
Hej!
Jo LFV gjorde i höstas en remissförfrågan till branschen om planerad närliggande nedläggning av landets VOR-fyrar.
Det är ett C-certifikat som behövs och det finns massor av såna leverantörer i Sverige. Flera av dem är flygplatserna som borde kunna fixa det själva. Men de har dom inte gjort. Inte på ett år. Men det är väl någon annans fel?
Till Faktagranskare:
Eh..jo andra parten har reagerat ända sen beslutet från LFV kom.
För att få ta del av radarkomm. så krävs det av innehavaren att ha S-certifikat enl TS, vilka av flygplatserna har det?
Swedavia och LFV själva kanske?
Tippar starkt på att få ett sånt cert på 1 år med driftsättning är mer än omöjligt.
Det LFV gjort i och med detta måste gå till historien som det mest ogenomtänkta beslutet som någonsin gjorts….
Tror inte att det blir aktuellt i den närmaste framtiden att lägga ner markbaserad navigationsutrustning. Krigsföringen idag skiljer sig åt mot tidigare. Idag sker tillräckligt mycket skada av olika typer av cyberattacker och andra störningsmoment. Typ att störa ut GPS signaler som häromveckan. En tankeställare till alla myndigheter inom luftfart som så gärna vill gå digitalt och lämna fungerande system och operationer bakom sig. Vakna upp i stugorna!
Hur kommer det sig att ni publicerar inlägg med så många faktafel?
LFV har fattat ett beslut och kommunicerat detta med respektive avtalspart för ett år sedan. Varför har inte den andra parten agerat? LFV är en part på en avreglerad marknad och har inte ett ansvar för att leverera radardata till flygplatser.
LFV har även beslutat att stänga ner markbaserad navigationsutrustning och detta beror på EU-reglering.
Sprid inte information som inte grundar sig på fakta!
Regelverket säger idag att en flygplats som används som alternativ ej endast kan ha RNP approacher tillgängligt utan det krävs ett markbaserat hjälpmedel ex ILS eller VOR. Då måste de även skriva om regelverket. Eller skall alla våra alternativ ligga i andra länder?
LFV nedstängning av samhällsviktig infrastruktur är nog ett av de största misstagen som en myndighet gjort den senaste tiden när vår omvärld ser ut som den gör. Jag håller med Tomas Gustafsson om att detta är ansvarslöst och t o m väldigt oseriöst. Vem är ytterst ansvarig för beslutet och genomförandet? Svenska folket bör få veta orsaken till att LFV får stänga ner infrastrukturen som flygbolag och skattebetalare har betalat för?
Diskussionen verkar var i full gång med lite olika meningar i ämnet:
Helt otroligt!
LFV huvuduppgift är “tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst”.
Hur är det mer säkert utan radar?
Hur är det mer effektivt att Ryanair, Sunclass mfl behöver göra en fullprocedur inför en ILS eller liknande?
Hur är även detta mer miljöeffektivt?
Samt – hur är det mer kostnad och miljö effektivt att bli “utkastade” från kontrollerad luft så fort det kommer en IFR maskin?
Skulle vara intressant att få höra LFVs svar på detta.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten