
Flygtaxi med eVTOL snart verklighet
Publicerad den 27 april 2025Lanseringen av ett elektriskt flygtaxinätverk med Archer Aviations femsitsiga evtol Midnight ska förbinda Manhattan med New Yorks tre stora flygplatser – JFK, LaGuardia och Newark – på så lite som fem till femton minuter. Passagerare som reser med United Airlines kommer att kunna boka Midnight-flyg som ett tillägg till sina ordinarie flygbiljetter. United Airlines har varit en långvarig investerare i Archer Aviation och planen är att de ska hjälpa till med utveckling av infrastruktur, flygplanslagring, underhåll och markdrift vid eVTOL-plattorna.
Midnight-flygplanet är en elegant, helelektrisk, femsitsig eVTOL utformad för korta sträckor i stadsområden. Midnight är byggd för resor under 32 kilometer och är optimerad för back-to-back-flyg med minimal laddningstid. Med vertikal startkapacitet kan Midnight operera från både helikopterflygplatser och regionala flygplatser. De tysta elektriska motorerna är kanske det främsta argumentet för varför New York-borna skulle föredra den framför de bullriga helikoptrarna som traditionellt används för pendling till Manhattan.
Midnight har fortfarande inte certifierats av FAA, men har ändå börjat tillverkas på en anläggning i Georgia. Fabriken siktar på att producera 650 enheter årligen till 2030, vilket kan ses som ett bevis på att Archer är säkra på att snart få tillstånd att börja flyga med Midnight.
Flera amerikanska fixed-base operators (FBO:er) samarbetar med Archer för att stödja Midnight-verksamheten med laddningsinfrastruktur på olika platser. Idén är att skapa så kallade ”hybrid vertiports” som kan ta emot både helikoptrar och eVTOL. På så sätt kan man använda redan existerande helikopterplattor och komplettera dem med bland annat laddningsstationer.
Flygande taxibilar kan alltså bli nästa stora grej inom stadstrafiken, men är infrastrukturen redo? I städer med hög befolkningstäthet och mycket biltrafik kommer urban lufttransport (UAM) att skapa nya möjligheter för persontransport och städers utveckling av infrastruktur. Vi kan inte låta bli att fråga oss hur Arlanda förbereder sig? Vad har de för framtidsprojekt för flygpassagerare som vill kunna boka flygtaxi in till Stockholm?
Faktum är att i Europa är utvecklingen i gång för att flygtaxi ska kunna bli ett alternativt transportsätt för EU-medborgarna. Enligt EASA, Europas luftfartsmyndighet, är flygtaxi definitivt på väg att bli verklighet. EASA har redan färdigställt regler för flygtaxiverksamhet i städer; det första heltäckande förslaget i världen för flygtaxiverksamhet och medicinska nödtjänster vid användning av VTOL-flygplan.
Visst är utmaningarna många vad gäller infrastruktur och regelverk, men trots detta är framtiden för flygande taxibilar närmare än vi tror. Först ut blir troligen New York och Abu Dhabi, och när fler städer följer efter kommer flygande taxi bli en naturlig del av stadsbilden.
Kommentarer
Samma som en helikopter. Du verkar inte vara sprakande av ideer att man kan lösa saker, 😅
Ingen har än lyckats förklara för mej hur nån av dom här många eVTOL projekten ska fungera i den verkliga världen.
1. Hur ska avisning ske? Alla dessa ytor och propellrar lär väl måsta värmas elektriskt? Blir det ens nån räckvidd kvar i batterierna då?
2. Hur ska IFR bestämmelserna tillämpas på en autonom farkost i kommersiellt bruk? Behövs alternativ – ”flygplats”? Och nån 45 minuters reserv kan vi ju glömma!
Och mycket mer…