Featured article image

Finnair säger upp 36 piloter på långlinjeflottan

Publicerad den 29 april 2025
Kommentarer
Finnair meddelar att de säger upp 36 long haul-piloter. Permitteringarna börjar i slutet av september och beräknas pågå åtminstone till maj 2026. Finnair har haft flera konflikter med sin personal på sista tiden och förhandlingar med piloterna om deras anställningsvillkor är pågående.

Permitteringarna beror på förändringar i Finnairs wet leasing-verksamhet för Qantas. Finnair har trafikerat två linjer för Qantas i Australien och enligt Finnair har pågående stridsåtgärder från pilotfackföreningen påverkat Finnairs förmåga att trafikera dessa flygningar. Framöver fortsätter samarbetet endast på en rutt.

Qantas och Finnair ingick sitt wet lease-avtal i november 2023, där två Finnair Airbus A330-flygplan (av åtta) har använts för att trafikera linjer från Sydney (SYD) till Singapore (SIN) och Bangkok (BKK). Medan Qantas tillhandahåller kabinpersonal, tillhandahåller Finnair piloter som vanligtvis bor i Helsingfors och reser till Asien för att påbörja sin rotation. De pågående protesterna från Finnairs pilotfackförening, inklusive stand by-förbudet, har skapat problem med schemaläggningen eftersom piloterna inte når Bangkok och Singapore i tid.

Störningarna har direkt påverkat Qantas verksamhet, vilket har fått det australiska flygbolaget att reducera partnerskapet till endast ett flygplan under resten av kontraktet, som sträcker sig till 2027. Tidigare i år varnade Finnair för att misslyckanden med att nå en överenskommelse med piloterna kan leda till att Qantas säger upp wet leasing-avtalet helt, vilket potentiellt kan innebära att 90 pilottjänster försvinner.

Finlands pilotfackförbund SLL fortsätter alltså med sitt stand by-förbud för Finnair-piloter, vilket leder till inställda flyg. I februari skrev Flygtorget att Finnair hotas säga upp 90 piloter på grund av fackets stand by-förbud.

– Tyvärr har piloternas stridsåtgärder påverkat vår förmåga att bedriva vår wet lease-verksamhet med den tillförlitlighet som behövs, vilket har lett till förändringar i vårt samarbete och följaktligen behovet av att permittera några av våra piloter. Situationen är olycklig för alla parter, säger Jaakko Schildt, Finnairs operativa chef.

Tidigare denna månad tillkännagav Finnair planer på att ställa in fler än 200 flygningar i sommar på grund av resursbrist. I februari varnade flygbolaget för att permitteringar av piloter var möjliga på grund av den utdragna arbetskonflikten. I mars meddelade Finlands flygpilotförbund SLL att stand by-förbudet för Finnair-piloter skulle fortsätta, vilket har lett till inställda flyg när piloter drabbas av förhinder att arbeta.

Arbetsgivarsidan har gått ut med uppgifter om piloternas löner ”för att få den låsta situationen att röra på sig”.  En flygkapten på Finnair har medellön på drygt 200 000 euro per år, och snittlönen för styrmän är strax under 100 000 euro per år.

Enligt Finnair begränsar räckvidden för A330-300 deras användning i nätverket mot Asien efter stängningen av det ryska luftrummet. Enligt Cirium har Finnair använt sina A330-300-plan i april för 34 avgångar i veckan från Helsingfors flygplats (HEL), inklusive långdistansflyg till två destinationer i USA.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Pilot
2025-04-29 06:19

Det blev den sämsta lösningen för alla parter, tråkigt, och något att lära sig av.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500