
Det kan bli dyrt att flyga när det billiga alternativet försvinner
Publicerad den 28 april 2025Danmarks nya flygskatt infördes i januari och innebär att alla biljetter kommer få ett påslag på cirka 50 danska kronor. På Billundsbasen har två flygplan varit stationerade, och därmed försvinner ungefär 60 arbetstillfällen för piloter, kabinpersonal och flygmekaniker.
Den 29 mars avgick Ryanairs sista flyg från Billund Lufthavn efter 19 år. På vissa linjer har detta inneburit prisökningar på flygbiljetter på över 1000 procent, enligt en analys från Dansk Flyprisindex.
Förra året hade Billund, som är Danmarks näst största flygplats, 3,9 miljoner passagerare, varav cirka 1,25 miljoner flög med Ryanair. Om Ryanair hade varit kvar skulle de ha flugit 100 flygningar i veckan på 24 linjer.
Priserna på tidigare Ryanair-linjer som London, Barcelona och Rom har stigit med upp till 1100 procent. För de billigaste biljetterna är Lufthansa numera ofta det bästa erbjudandet, men det innebär mellanlandningar i Tyskland.
Däremot har flyg från Köpenhamn och Ålborg bara sett blygsamma ökningar på 15 procent. Billunds prisökningar innebär att de nu är dyrare än Köpenhamn, eftersom priserna från Köpenhamn och Aalborg bara har ökat med runt 15 procent.
Interkontinentala biljettpriser från Billund har varit relativt stabila och ökat med endast 6 procent, vilket inte är så konstigt eftersom Ryanairs linjenät bara inkluderar Europa och Marocko.
Kommentarer
Bra åtgärd från Ryan
Politiker ska veta att deras beslut får konsekvenser i arbetstillfällen och annat
Frågan vem tjänar de sig själva aktivister eller folket.
Varför kan inte andra flygbolag tjäna pengar på samma sätt som Ryanair? När Ryanair nu stängde sin bas hade konkurrenterna kunnat visa omvärlden att det går att flyga med dem under samma förutsättningar, istället pumpas priserna upp och de ger Ryanair all kredd.