Flygbolaget KLM:s hemliga verktygslåda redo
Publicerad den 2 april 2024Kommentarer
Frågan är väl snarare hur länge kan KLM/AF orka hålla SAS under armarna då de förlorar nästan 3 miljarder per kvartal.
Snart är det insatta kapitalet förbrukat, kanske är det en lönsammare affär att bli av med en konkurrent i en konkurs.
Svenska staten har hoppat av.
Det du i din kommentar verkar missa är de begränsningar som finns i AMS/CDG för tillfället, och som kan komma att stramas åt ännu mer. AF/KLM har ett problem i att kunna växa från dessa flygplatser, och det är i det pusslet som CPH/SAS spelar en roll.
Genom att låta SAS ta trafik från KLM, så stannar trafiken inom koncernen, och slottar frigörs till annan trafik utifrån AMS/CDG. På samma sätt skapar en SAS hub i CPH kapacitet för AMS/CDG…
…grattis SAS!
Varför verkar alla se KLM:s delaktighet som ett hot mot SAS verksamhet? Det är toppen för företaget och kanske mindre bra för svensk infrastruktur.
Ingen som har funderat på VeDens bakgrund och varifrån han kommer och varför han blev tillsatt. Kanske för att göra århundradets Due Diligence på SAS för just KLM:s räkning?
Begriper ingenting av innehållet i den här artikeln. KLM kommer helt säkert inte lägga sig i någonting av SAS verksamhet i Skandinavien. Finns ju ingen vinning någonstans med att blanda in CPH när man redan har två väl fungerande internationella hubbar. Rena rama fantasier av artikelförfattaren. Och Cityhopper som jag flyger för är ett engelskt bolag.
Men vilken fin analys av verkmästaren, riktigt spännande cliffhangers som blir levererade här.
Det är fortfarande på managementnivå , så jag flickorna & mina stewards kämpar på med serviceprogrammet som vanligt. Detta var verkligen en aptitretare, det kommer nog att bli toppen.
Bäste Herr Ohlsson,
Med mångårig och nära insyn samt kundskap om Star Alliance kan jag säga att dom inte har någon “vertygslåda” som dom tar till. Det är de enskilda bolagen som besämmer vad de vill och vad de gör. Star vill nog gärna tro att de bestämmer men så är det icke.
Är nog ganska liten risk att Stockholmare ska behöva flyga via CPH för att ta sig till AMS. Är 10 direktflygningar mellan ARN och AMS idag…
Däremot widebody på vissa avgångar. Kan du frigöra slottar i AMS och det blir ett betydligt bättre erbjudande för resenärer som ska ut i världen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten