Svenska flygmarknaden under tredje kvartalet

Publicerad den 18 oktober 2024
Kommentarer
Sveriges 39 trafikflygplatser hade 130 000 fler flygpassagerare under årets tredje kvartal jämfört med förra året. Det är en ökning med totalt 1,5 procent. Utrikestrafiken ökade med 3 procent medan inrikestrafiken fortsatte att minska med 10 procent. Destinationerna Arlanda-Talinn och Arlanda-Riga hade den största ökningen i antalet flygpassagerare. SAS är fortsatt den dominerande aktören på de svenska flygplatserna.
Transportstyrelsen har jämfört flygtrafiken på Sveriges 39 trafikflygplatser under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året. Antalet passagerare fortsätter att öka inom utrikesflyget, samtidigt som det minskar inom inrikesflyget. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets tredje kvartal jämförs med samma period året innan.
 
Totalt flög 8,91 miljoner passagerare till och från de svenska flygplatserna under årets tredje kvartal. Jämfört med samma period 2023 är det en ökning med 130 000 passagerare, vilket motsvarar en ökning på 1,5 procent. Medan utrikestrafiken ökade med 3,0 procent minskade inrikestrafiken med 10 procent.
 
Rapporten redogör också för hur utvecklingen har varit på de enskilda svenska flygplatserna under tredje kvartalet år 2023 och 2024. Det totala antalet flygrörelser (starter och landningar) på landets 39 trafikflygplatser minskade under årets tredje kvartal, från 132 900 förra året till 131 600. Däremot ökade utbudet av flygstolar i linje- och chartertrafiken till cirka 11,2 miljoner, vilket var 51 000 fler jämfört med året innan.
 
Stockholmsflygplatserna Arlanda, Västerås, Bromma och Skavsta uppvisade stora skillnader; Arlanda ökade med 5 procent, Västerås ökade med 7 procent. Sämre gick det för Bromma och Skavsta som minskade antalet passagerare med -27 procent respektive -52 procent. Även Malmö gick ner med 35 procent medan Göteborg Landvetter ökade med 4 procent.
 
Tittar vi på populära destinationer så redovisades störst positiv ökning inrikes för Arlanda-Gällivare som ökade med 453 procent, följt av Arlanda-Kramfors som ökade med 22 procent. Störst ökning utrikes hade Arlanda-Talinn med 42 procent, följt av Arlanda-Riga med 26 procent.
 
SAS är fortsatt den största aktören på de svenska flygplatserna och behåller första platsen både inrikes och utrikes. Inrikes har SAS knappt 60 procent av marknadsandelarna, följt av BRA med drygt 20 procent och Norwegian med 15 procent av den svenska inrikesmarknaden.
 
Även utrikes dominerar SAS med cirka 24 procent av marknaden, följda av Norwegian och Ryanair med 15 procent vardera.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2024-10-23 11:16

Att inrikes rasar beror på flera faktorer
För dyrt,
nu snart alla koföses till ARN
Undermålig marknadsföring
Brist på strategi.

Allan
2024-10-19 11:42

Blir ju konstigt att jämföra enstaka upphandlade linjer som har ett annat upplägg nu i år tredje kvartalet än motsvarande period föregående år. Arlanda – Gällivare går numera en del turer direkt med Populair medan föregående år slingades linjen med Nordic Arlanda – Arvidsjaur – Gällivare. Fortfarande slingas en del linjer med dagens upplägg via just Kramfors men flera turer går även direkt.

pax
2024-10-19 11:41

Malmö Sturup, MMX är idag ett lågprisalternativ till Kastrup, CPH ungefär som Skavsta är till Arlanda.
Bättre att skåningarna tar sig över bron och reser från Köpenhamn.

Hepp
2024-10-19 08:45

Tragiskt hur inrikes rasar

Gbg
2024-10-18 12:44

Intressant läsning på hemsidan (https://www.transportstyrelsen.se/. Av se stora flygplatserna går ARL och GOT bra. Luleå har trots minskning gått upp till att bli tredje störst i Sverige när BMA och MMX imploderat. En stor del av ökningen av ARL beror på BMA och och Skavsta imploderat.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten