Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS lågpriskalender är en bluff

Tråden startades av Lurad

Enligt konsumentverket så existerar inte de låga priser som SAS erbjuder i sin s.k. lågpriskalender.
Ett “lågpris” kan vid betalning bli upp till 2000 kronor dyrare än i kalendern.

SAS vill inte svara och det kan man förstå. Genant att betraktas som lurendrejarföretag. Konsumentverket kräver svar före 17 juli. Det ska bli intressant att läsa om hur SAS marknadsföringsfolk och jurister försöker bortförklara det som kunderna upplever som fusk och lurendrejeri.

Nej, säger jag, aldrig mer vill jag resa med SAS som medvetet lurar sina kunder. Jag trodde att man kunde lita på SAS.

Publicerad den 2013-07-02 20:58
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

NotKramis
2013-07-03 07:13

Och SAS-kramarna ställer som vanligt upp för SAS och bagatelliserar oegentligheter som Konsumentverket ser som allvarliga.

Enligt kramarna gör alla andra flygbolag fel – men aldrig SAS.
SAS är oantastligt………

Bel-Ami
2013-07-02 23:29

Men “Fi”, man pratar inte om ett annonsblad som dimper ner i brevlådan – utan om SAS “lågpriskalender” på deras hemsida. Tycker kanske inte heller att det kan klassas som lureri, då man klart och tydligt ser vilka priser som finns tillgängliga. Detta när man klickat sig förbi den första sidan – där ibland låga priser har legat kvar sedan natten innan. Men ingen blir lurad, i den bemärkelsen.

Jag tror dock på att SAS skulle vinna på att uppdatera denna första sida på sin lågpriskalender oftare än en gång per dygn – oavsett om priset går upp, eller som ibland, går ned. Alla vet numera att priser styrs av utbud och efterfrågan. Tror inte att det skulle vara en väldigt komplicerad programmeringsfråga för SAS vad gäller denna förstasida på nätet. Det är väl snarare vad som förväntas av vilket företag som helst som säljer biljetter enligt denna formel. Likaväl som de flesta numera vet att “restresor” inte längre finns, och att istället priset kan öka markant i slutet på de sista resorna.

Men något lureri är det som sagt inte, bara ett irritationsmoment som SAS ganska lätt skulle kunna ta bort. En liten liten storm i ett rätt litet vattenglas helt enkelt. Tycker vi i alla fall…..

Pax181
2013-07-02 22:47

Man blir så besviken. Jag trodde bara Ryn Air sysslade med lockpriser, men jag antar SAS är desperata att locka alla kunder de kan!

Fi
2013-07-02 22:21

Jag har bokat och flugit via lågpriskalendern. Några enstaka ggr. har det lägsta priset varit slutsålt.
Samma sak händer på ICA och många andra affärer. Man sänder ut annonsblad med prisuppgifter. När man kommer till affären är det slutsålt. De skickar ej ut ett nytt annonsblad och meddelar att varan är slutsåld.

Då tycker jag att många andra flygbolags marknadsföring är betydligt sämre. De anger biljettpriser till fantasisummor sedan blir det en massa tillägg om man verkligen skall åka. En del bolag talar ej heller om vad som gäller ombord.

Macke Marknad
2013-07-02 21:14

Inget annat än falsk marknadsföring.
Flygbolaget borde åtalas vid domstol. Har vi lagar så ska de följas!
Gäller även för bolag med statliga ägare.

Nu tappar man kunder pga nonchalans och arrogans. Man tror att man kan göra hur man vill bara för att staten är delägare.

Åtala ansvariga lagbrytare vis SAS!

Bel-Ami
2013-07-02 21:05

Njae….bluff vet jag inte – det är ju inte så att räkningen blir dyrare än vad du klickat dig till och sedemera godkänt. Det hade varit en bluff. Dock så tror jag att SAS uråldriga förstasida till sin lågpriskalender behöver ändras. Idag så duger det inte att ha en locksida som uppdateras en gång per dygn. Folk blir bara “pissed off”, och jag antar att det mest blir negativt för SAS. Antar att detta har blivit en väckarklocka för bolaget. Kanske inser de att man måste uppdatera sitt internetupplägg – och att de inte enbart kan bromsa sig ur sin uppförsbacke. Visst!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500