Featured article image

SAS piloter tar pallplats i flygrallyt

Publicerad den 10 april 2025
Kommentarer
Det har varit tyst från SAS på sistone, så när nyheten om punktligaste flygbolaget nådde Flygtorget måste vi ju så klart skriva om det. Dessutom är det ju en fantastisk nyhet att SAS faktiskt knep en silverplats som världens punktligaste flygbolag.

SAS rankades som Europas punktligaste flygbolag och världens näst punktligaste i mars 2025. Kanske krävs det ett skandinaviskt flygbolag för att klara av hagel och vinterstormar? Rankingen delas ut av Cirium, en ledande auktoritet inom global flyganalys.

– Vi är oerhört stolta över denna prestation, som återspeglar engagemanget och teamarbetet inom SAS. Punktlighet är en kärnprioritet, och detta erkännande visar hur långt vi har kommit – från att övervinna utmaningar till att leda vägen. Att vara punktlig leder till en bättre upplevelse för våra kunder och möjliggör en stabilare och effektivare verksamhet som stödjer alla – inklusive vår besättningsposition, säger Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS.

SAS säkrade topplatsen i Europa med en prestation i tid på 91,92 % i mars, på andra plats globalt, strax efter Saudia och före Aeromexico – alla tre SkyTeam-medlemmar.

Bara i mars genomförde SAS över 2000 avisningar – krävande vinterförhållanden är engen match för ett skandinaviskt flygbolag.

De starka resultaten i mars var inte första gången SAS knep en förstaplats, även i augusti och oktober 2024 var SAS punktligast i Europa. Tidigare i veckan gav Cirium-teamet – representerat av marknadschef Mike Malik – SAS priset för 3:e plats i Europa för On-Time Performance 2024.

– SAS enastående prestation i mars återspeglar en kombination av operationell excellens och robust vinterberedskap. Deras förmåga att konsekvent leverera service i tid, även under de mest utmanande förhållanden, understryker deras engagemang för tillförlitlighet och effektivitet. Denna prestation placerar dem bland de bästa globalt, med ihållande fokus på både kundnöjdhet och hållbarhet”, säger Mike Malik.

SAS poängterar också att förbättrad operativ effektivitet minskar bränsleförbrukningen. “Färre förseningar innebär lägre utsläpp – ett påtagligt steg mot en mer hållbar daglig verksamhet,” säger SAS i ett uttalande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bara piloterna?
2025-04-11 02:55

Rubriken om att SAS ”piloter” tar pallplats? Vad hände med kabin- och markpersonalen? Det är kabinpersonalen som koordinerar med markpersonalen om när boarding ska starta, om preboarding ska ske, när passagerarna kan släppas ombord i kabinen, en kabin som för övrigt är klargjord av kabinpersonalen (inte piloterna), se till att boardningen pågår smidigt och effektivt (inte piloterna), ser till att alla handbagage placeras på ett säkert sätt och så fort som möjligt (inte piloterna), ser till att kabinen är säkrad före start (inte piloterna), går igenom säkerhetsrutinerna med passagerarna (inte piloterna).
Det är nog på sin plats att Flygtorget ger cred till de som verkligen förtjänar det.

Åke
2025-04-10 21:32

Av Noll Koll. Jag är ointresserad av vem som sköter bagaget. Problemet är om man nu flugit på tidtabell med SAS å sedan tar det 45 minuter å få bagaget från planet till bandet i ankomsthallen , så spelar det ju inte så stor roll på att man flyger på tidtabell. Jfr . USA där händer det ofta att bagaget väntar på paxen….. kämpa på NollKoll

E @Ewy
2025-04-10 19:00

Jo det stämmer.

Givetvis är det så att de flyger till större flygplatser men är en otroligt stor skillnad om man en dag flyger slinga ARN-MUC-ARN-OSL-ARN jämfört med typ SWR som flyger ZRH-FCO-ZRH-FRA-ZRH.

Mångdubbel högre risk att åka på CTOT’s samt delays pga trafik jämfört med för skandinaviska bolag som seglar rakt in till IAF.

Har flugit både och och kan garantera dig att det var relativt lätt att vara 10min före tidtabell i Skandinavien medans kämpigt att vara mindre än 15 min sen nere i centraleuropa varje flight.

Flygarn
2025-04-10 18:47

Intressant att man ger piloterna äran (titeln) när OTP hänger mestadels på att personal på marken samt kabinen får till ett bra samspel och stänger dörrarna på tid, vilket också är där man har gjort mest förändringar och förbättringar.

Gullan Purser&PunktligExpert
2025-04-10 18:21

Så härligt, jag, mina stewards & flickorna har verkligen jobbat hårt för att detta skall lyckas, vi skyndar oss allt vad vi kan, så tyvärr hamnar det purrpurr röda stiftet på trekvart ibland.
Stressigt innan vi är iväg, men sen kommer det nybryggda nymalda lugnet. Nästa månad kniper vi guldet.

DJs On Time Team
2025-04-10 15:19

Brukar räknas i två kategorier.
Inom 3 minuter från avgångstid och inom 15 minuter.
Har för mig att i det här hänseendet så har man tittat på 3 minuter.

Hur mäter man punktligheten?
2025-04-10 13:56

Är genuint intresserad av hur man mäter punktligheten, är 1 min sent eller är det 5,10,15 min?
Har nog haft otrolig otur då det känns som att mina flighter varje vecka Luleå-Arlanda är sena med cirka 20-30 min ganska ofta.

Noll koll
2025-04-10 12:50

sv Åke. Bagagehantering på ARN och CPH har körts av SAS sedan bolaget startade så din kommentar är lite märklig. Kanske blir punktligheten bättre om SAS säljer av SGH (helägt dotterbolag till SAS)?

Åke
2025-04-10 12:14

Kul för SAS med positiva nyheter. Vore jättebra om SAS sen kunde se över hela “flygningen”. Bagagehanteringen på Arlanda är under all kritik. Om SAS nu är duktiga på att flyga på tid, så tar bagaget absolut längst tid att få på Arlanda, måste vara sämst i Europa. Vore intressant att se en mätning på den “servicen” i Norden eller Europa.
Kämpa på SAS !

Ewy
2025-04-10 11:40

@ E
Din kommentar stämmer heller tyvärr inte. Punklighet räknas på hela nätet och SAS flyger som bekant alltid ToR och till stor del ute i Europa.

E
2025-04-10 11:07

Är relativt enkelt att ha hög OTP i skandinavien. Massiva genvägar direkt in på inflygning. Sällan CTOT’s, kort taxi etc.

Är ej jämförtbart med nere i centraleuropa där var och varenda flight får 1h+ CTOT’s, lång taxi, massa annan trafik etc.

SAS gör det givetvis bra men går ej att jämföra med andra bolag oavsett.

Noll koll
2025-04-10 10:38

Jag tror nog att det är planeringsavdelningarna (kort/lång sikt) på “administrationen” som till 90 % skall ta åt sig äran. Deras kunskap är helt avgörande.

F1
2025-04-10 10:26

Den här får nog SAS VD ge till SAS piloter och de som sköter stallet på golvnivå, jag menar vem är det som flyger och servar bågarna?

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500