
Västflyg startar ny flyglinje till Bromma
Publicerad den 24 april 2025Från och med början av juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö. Satsningen möjliggörs av att lokala entreprenörer från Växjö kliver in i bolaget. Bromma kommer vara huvuddestinationen från Växjö, men det finns utrymme för fler säsongsrelaterade linjer i framtiden.
– För alla regioner söder om Stockholm är Bromma Stockholm Airport det naturliga valet och det är ingen slump att den nya linjen kommer att gå dit. Bromma Stockholm Airport erbjuder en flexibilitet och närhet som andra alternativ inte har och framtiden för flygplatsen är viktig för svensk tillgänglighet och konkurrenskraft. Ett fungerande inrikesflyg och en tillgänglighet till huvudstaden är viktigt för att hela Sverige ska leva, menar Anna Petre.
När Flygtorget ringer upp Anna Petre för en intervju förklarar hon att man har hittat en bra modell som bygger på att lokala entreprenörer är beredda att vara med och ta den ekonomiska risken.
– Vi får nu in ett antal nya ägare i bolaget, lokala entreprenörer som gör detta för sin region och för sitt näringsliv. Att driva ett bolag inom den här branschen är extremt utmanande och vi tror att ett starkt ägarteam bestående av lokalt engagerade entreprenörer i kombination med ett kristallklart fokus på själva flygoperationen är vägen framåt, säger Anna Petre, Västflygs vd.
Vilka andra nya destinationer är aktuella?
Bland annat har Ängelholm visat intresse. De har redan en linje till Arlanda, men vill även till Bromma, eftersom det är många som har Stockholm som slutdestination, förklarar Anna Petre.
Och Bromma-Visby?
– Frågan om Bromma-Visby är högaktuell, och även andra destinationer med Bromma i fokus diskuteras. Jag kan inte säga mer än att det pågår diskussioner med olika parter. Om det finns lokala entreprenörer på orten som är beredda att ta den ekonomiska risken för linjen, så har vi hittat en modell där man kan koppla på fler destinationer.
Men det verkar ju finnas en stor efterfrågan på en Visbylinje till Bromma
– Ja, men ingen vet vad som händer om man sätter i gång en linje. Från Gotlands sida finns en oro att SAS kanske prisdumpar, dessutom finns det en osäkerhet kring Brommas framtid. Visby är bara intresserade av Bromma, till skillnad från Växjö- och Trollhättanlinjen som skulle kunna flytta över till Arlanda.
Men sommarlinjen till Visby är fortfarande aktuell?
– Ja, 8 maj startar Västflyg upp sin linje till Visby från Trollhättan. Den är klar för bokning på torsdagar och söndagar.
Frågan om en linje Bromma – Visby förblir hängande i luften. Finns det tillräckligt intresse från Gotlands näringsliv att satsa för att komma tillbaka till Bromma flygplats som beskrivs som den smidigaste flygplatsen för regionalflyget när slutdestinationen är Stockholm.
Kommentarer
Uppenbarligen förutsätts att skattebetalarna ska gå in som säkerhet för att detta ska bli av…
Skitkul läsning! Hoppas de fortsätter med enbart saab340 eller saab2000, och för guds skull inte större plan som ATR! Det kommer aldrig gå runt.
Hoppas de fortsätter äga sina plan så slipper dom Nyxair och andra lösa bolag
Startskottet för Bromma 2.0
Hoppas Bromma klarar en liten operation utan att behöva höja priserna för mycket.
Linjer som Visby och Ängelholm står nog på tur som beskrivs i artikeln, gärna med lite modernare flygplan. Lutar åt ATR.
Alltid kul med nya linjer och ideer tills de som står för kalaset inser att de tappar för mycket pengar…….Hoppas att det inte går som det hittils gjort i 99% av fallen historiskt.
Äntligen lite positiva nyheter för Bromma!
Man blir dock lite orolig när man läser att bolaget som används, Estniska NyxAir, dras med problem att hitta produktion och flera av deras flygplan står parkerade.
Hoppas det finns en back-up plan.
Tror att NyxAirs ATR42 skulle vara optimal på Visby-Bromma.
Hejja Bromma!
Tror inte det är meningen att ”det skall bära sig”. Västflyg går med brakförlust men ägarna vet om det och fyller upp det svarta hålet. Ett liknande upplägg har nu nåtts i Växjö. Kanske kan beskrivas som en slags privatjet (med prop) där ägarna säljer biljetter som de själva inte behöver?
Kristianstad nästa ?
Kul för Växjö om det blir aktuellt, men högst tveksam att detta kommer bära sig. Swedavia lär höja avgifterna på Bromma för att minska förlusten.