Featured article image

Boeing går framåt men Ryanair backar av

Publicerad den 16 april 2025
Kommentarer
Siffrorna från Boeing visar än så länge inte några effekter av de nya amerikanska tullavgifterna och Boeing har uttalat att de inte förväntar sig några allvarliga konsekvenser av de nya tullarna. Men Ryanairs vd Michael O’Leary säger att han överväger att skjuta upp leveransen av flygplan som beställts från Boeing om de kostar mer på grund av de nya tullavgifterna.

Boeing levererade 41 kommersiella flygplan i mars, 41 procent mer än för ett år sedan. 33 av leveranserna bestod av 737 MAX. Även på beställningssidan såg det bra ut med 163 beställda flygplan. Boeing har haft ett tufft år med strejk, hård granskning från det amerikanska luftfartsverket FAA och flaskhalsar i leveranskedjan. Detta har givetvis påverkat leveranserna, men nu verkar produktionen ta fart igen. Av de 41 leveranserna förra månaden var 33 av dem 737 MAX. Det närmar sig FAA:s produktionstak på 38 MAX per månad, men vi vet inte hur många flygplan som redan var färdiga och stod lagrade på fabriken.

Målet är att öka produktionen av 737 MAX till cirka 50 flygplan per månad till 2026, men Boeings vd Kelly Ortberg säger att de inte kommer att ansöka om en ökad produktionstakt förrän de vet att de kan göra det på ett säkert sätt.

– Jag pressar inte mina anställda att det ska gå fort, jag vill att de ska göra det rätt, sa Ortberg vid en utfrågning inför senatens utskott för handel och transport.

Av de 33 levererade MAX-flygplanen fick Southwest och United båda sex, medan Alaska, American Airways och leasingföretaget BOC Aviation fick tre vardera. I mars levererade Boeing även fyra 787:or och fyra 777 fraktflygplan.

Tittar vi på årets tre första månader levererade Boeing 130 flygplan, inklusive 104 av bästsäljaren 737 MAX. Det är en ökning från bara 83 leveranser under första kvartalet 2024. Endast tretton 787 har levererats under första kvartalet 2025, men målet är en produktionstakt på sju per månad i slutet av året och tio per månad till 2026.

De sista leveranserna av 767 förblir stabilt med en hastighet av tre flygplan per månad; en blandning av KC-46 tankflygplan och 767-300F fraktflygplan. Boeing levererar för närvarande de sista 767-300F till FedEx och UPS. Även produktionen av 777 ligger på tre flygplan per månad.

På ordersidan var det en betydande ökning för både Boeing och Airbus jämfört med de två första månaderna 2025. Efter endast tretton beställningar i februari tog Boeing emot 163 ordrar i mars, inklusive bland annat 88 737 MAX, 51 777X och 777F, och 53 787. Leasingföretaget BOC Aviation beställde 50 MAX och Japan Airlines beställde 17. Korean Air gjorde en beställning på 20 777X-plan och 20 787 widebodies. FedEx beställde åtta 777 fraktflygplan och Korean Air beställde tjugo 787. De återstående beställningarna är anonyma.

Boeings orderbok växte därmed från 5528 i slutet av februari till 5648 den 31 mars.

Siffrorna från Boeing visar inte på några effekter av de nya amerikanska tullavgifterna och Boeing har uttalat att de inte förväntar sig att det kommer att påverkas allvarligt av de nya tullarna eftersom de har många amerikanska underleverantörer och stora lager. Men det finns ändå en oro över tullarnas inverkan på flygindustrin som helhet, på grund av beroendet av globala leveranser.

Boeings vd Kelly Ortberg sa vid en utfrågning i kongressen att 80 procent av alla kommersiella flygplan som Boeing levererar skickas utanför USA så “frihandel är mycket viktigt för oss.”

Ett resultat av de nya tullavgifterna är att Ryanair planerar att skjuta upp leveransen av flygplan som beställts från Boeing om de nu kommer kosta mer. Ryanair skulle ha tagit emot 25 nya Boeing med start i augusti, men Michael O’Leary, har uttalat att han inte behöver flygplanen förrän “mars eller april 2026.”

– Om tullar läggs på våra beställda flygplan är det ganska troligt att vi skjuter upp leveransen ”tills sunt förnuft råder,” sa O’Leary i en intervju med Financial Times.

Enligt Bloomberg har Kina också beordrat sina flygbolag att avbryta alla leveranser av Boeing-flygplan på grund av tullarna, och att “stoppa alla köp av flygplansutrustning och reservdelar från amerikanska företag.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kina Boeing
2025-04-16 08:32

Kina meddelar nu i internationella medier att de stoppar alla beställningar och inköp från Boeing och alla andra relaterade produkter från USA.

ABC
2025-04-16 08:01

Är det inte hög tid att bannlysa kinesiska flygbolag från europeiskt luftrum om bolagen inte längre får köpa originaldelar från USA?

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500