
SAS business class är tillbaka
Publicerad den 16 april 2025SAS har bekräftat planerna på att återinföra business class på internationella europeiska flygningar från och med oktober 2025, även inom Skandinavien. Även om SAS erbjuder business class på sina långdistansflygningar till USA och Asien, så har det inte funnits i det europeiska nätverket sedan 2013 då SAS tog bort traditionell business class från Europa och ersatte det med SAS Plus.
SAS Plus har erbjudit lite extra service och flexibilitet, men det övertygade nog aldrig affärsresenärerna som förväntar sig samma typ av upplevelse som finns hos andra SkyTeam-flygbolag. Nu måste SAS anpassa sig till livet i SkyTeam genom att erbjuda samma Business Class-upplevelse som till exempel KLM, särskilt för affärsresenärer som ansluter via partnerhubbar i Amsterdam och Paris. Nu kan också globala partners som Delta, Korean Air och Virgin Atlantic göra SAS mer attraktivt för premiumresenärer som söker smidiga internationella förbindelser.
Så vad kan kunder i business class förvänta sig?
I likhet med andra europeiska flygbolags kortdistansflyg i affärsklass kommer passagerarna ha en egen avdelning i den främre delen av flygplanet. Den här modellen – med dedikerat kabinutrymme, blockerade mellansäten och förbättrad service – har varit populärt bland många flygbolag och SAS ser ut att följa efter. SAS beskriver till exempel att maten ska serveras på återanvändbart porslin, för att balansera miljömål med lyx.
Det är helt logiskt för SAS att ha samma modell som övriga SkyTeam-medlemmar, så att upplevelsen ombord känns igen mellan flygbolagen. En transatlantisk business-resande vill så klart åtminstone ha en blockerad mittplats på sin anslutning i Europa. Utöver det vet vi att SAS har en ny strategi, där Köpenhamn (CPH) ska vara ett globalt nav med flera långdistansflyg.
– Många av våra komfort- och kvalitetsfokuserade resenärer förväntar sig en tydligt definierad European Business Class som ligger i linje med internationella standarder, säger Paul Verhagen, Chief Commercial Officer på SAS. Med återinförandet av European Business Class säkerställer vi att SAS erbjuder premiumupplevelsen av ett europeiskt toppflygbolag.
Sammanfattningsvis är återinförandet av Business Class en del av SAS strategi som syftar till att stärka Köpenhamns flygplats roll som ett globalt nav, underlätta förbindelser med andra flygbolagspartners och förbättra passagerarupplevelsen för passagerare som reser med flera flygbolag inom Sky Team.
Om den nya kabinen övertygar resenärer återstår att se, men SAS avsikt är tydlig: man vill återigen ses som ett seriöst alternativ för resor i affärsklass.
Kommentarer
Tydligt av alla gnäll kommentarer inte förstår eller vill förstå, bara gnälla!
SAS återinför inte Businessclass för dig som vill till Visby eller Göteborg…….
Man gör det för att produkten skall hålla ihop med sina allianspartner och delägare.
Skall man t.ex flyga STO-Amsterdam-RIO i Business så fungerar inte PLUS på feeder sträckorna. Klart detta kostar mer att flyga business än ekonomi eller Plus. Detta gäller alla flygbolag värden över så inget konstigt. Vill man flyga Ryanair på bara Europa sträckor till ett lågt pris så skall man göra det.
@Nils, tror inte det blir några problem med intäkterna. De flesta andra Europeiska flygbolag klarar ju av detta så varför skulle inte SAS klara av det. Det är ju bara bra om det fylls upp av flera som åker på Eurobonuspoäng, som är är idag är det svårt att hitta sådana platser.
Så innerligt trött på den lilla ljudstyrka SAS-kritiska kör som ständigt ska trolla sin SAS/CPH-kritiska inlägg och repliker. Det finns ingen som helst logik i resonemanget förutom att man alltid tar tycker tvärt om vad än SAS gör och att man ständigt ska blåsa upp narrativ som ”det går så dåligt”, ”inget är svenskt längre” och ”all trafik går via CPH”. Det är ständigt samma lilla trollsvans som här kan gömma sig under olika ”namn” som hela tiden ska traggla samma tröttsamma agenda.
Faktum är att SAS faktiskt går bättre än på länge och att man nu (äntligen) har en styrelse och ledning som fokuserar på flygandet och på att från grunden stärka bolaget och dess position som Skandinaviens gemensamma flygbolag. Huvudstads triangeln är viktig och ARN och OSL är vitala hubbar, precis som det alltid har varit. Och GUESS WHAT, CPH är SAS huvudsakliga nav, det har blivit extra tydligt nu, men det har faktiskt varit så sedan 1946. De stora satsningarna i CPH har ingen påtaglig negativ inverkan på varken ARN eller OSL, tvärt om så stärker det hela SAS.
Och när det gäller Business Class där trollsvansarna gnällde när den försvann, nu gnäller de att den är tillbaka, men det faktum att den nu äntligen återinförs på Europlinjerna är mycket bra.
Att SAS nu återigen är bäst i Europa på att flyga tid, och tvåa i världen, tillsammans på de historiskt stora satsningarna på linjenätet visar att fokus är på rätt ställe.
Härliga nyheter, nu sluts cirkeln för gamla Gullan.
Tänk att få puffa kuddar, servera varm mat,värma konjakskupor och bjuda härligt feta kubanska Cigarrer innan landning, det var bättre förr och vi tar tillbaka dåtiden till nuet.
Håller med dig till 100%. Rätt personlighet är helt avgörande när man väljer kabinpersonal och är den sökande inte en naturbegåvning spelar det ingen roll hur mycket energi och pengar som läggs på att utbilda personal i ”fantastisk service”. Att lära sig handskas med att säkra en kabin, brand, evakuering, nödlandning, barnafödsel, sjukdom, galley, toalettstädning, drinkar och dukning kan alla. SAS kommer få problem men det vet de säkert redan.
SAS är ett flygbolag som vi frekventa resenärer tycker mycket bra om,
Vi vill ha en avkopplande miljö med lite att äta och dricka utan att behöva ta fram betalkortet.
Det har vi redan med plus biljetten. Plus kommer att bli kvar inom landet.
För resor till utlandet ger man nu lite extra. Det är viktigt att behålla de frekventa resenärerna.
Flera andra bolag ni nämner har bara sporadiska flygningar till flera orter. Det är inget som tilltalar en affärsresenär.
Äntligen! De gör som LH, Swiss och Austrian har haft i många år, Swiss, Austrian. Kallar det Business Class, blockerat mittsäte (typiskt för Europa så ingen nyhet med det) och riktigt mat istället för det där jädra lådan man fick i Plus. Får hoppas det blir riktiga bestick också som på de andra bolagen istället för räliga gjorda av trä.
Ser vi fram emot att få prova 🙂
För övrigt tror jag inte priserna stiger så jättemycket. SAS är, i alla fall för mig bosatt i Tyskland, betydligt billigare att flyga med än med LH, Swiss etc speciellt på intercontinentala linjer. Som ett exempel: har en biljett bokad i Business DUS-CPH-HND, kostade €3927 t&r. LH ville ha €6500 för sin biljett (€11000 i First) och SAS Business på sina intercontinentala linjer slår LH med hästlängder med betydligt större och mer privata säten. Dock inte med maten där är LH faktiskt mycket bra.
Hur räknas loadfactor med blockat mittsäte? Är ett säte som rent fysiskt finns, men där x antal per flight som inte kommer att säljas.
Bra steg av SAS, plus konceptet är förvirrat
Identitetskrisen lyser igenom.
Hur dyra måste biljetterna bli för att hämta hem kostnaden för catering samt ett utebliven biljettintäkt från mittensätet.
SAS var ju inte jätte billiga innan så återstår att se om man lyckas fylla dessa säten utan bonusresor. Ytterst tveksam…
@Insider. Det vore väl mer hälsosamt om SAS jämfördes med bolag som är lönsamma och tjänar pengar. Exempel Ryanair och Norwegian. Att SAS nu återinför Business Class på vissa europeiska linjer kommer mest troligt att öka förlusterna. SAS är ett för litet flygbolag för att vara ett internationellt nätverksbolag som tjänar pengar. Visst – man kan fortsätta vara ett förlustbringade internationellt nätverksbolag och fortsätta göra förluster. Enda möjligheten är i såfall att bolaget helt införlivas i och till 100 % går upp i ett större bolag som ex.vis AF/KLM (vilket inte kommer att hända så länge danska staten är aktieägare). Det är en gåta att SAS på egen hand fortsätter envisas med fel affärsmodell. Nu gör man ett nytt försök att köra framåt genom att bara titta i backspegeln och drömma om gamla goda tider.
Er det noen som kan bekrefte at KLM-Air France og SAS, har skrevet kontrakt om levering de neste 5 årene av Gullan’s berykt…../berømte kaffe ?
Trasigare bolagskultur får man leta efter. Nyss skulle man bli som Ryanair. Billigt billigt billigt. Det är ingen som vill flyga business hette det (läs förlorat pax till konkurrenter). Många icke-skandinavisk-talande ombord, direktanställda från Ryan med kortast möjliga utbildning hos SAS. Nu ska man alltså satsa på business-pax igen och det med en personal och kultur som står för något helt annat. “Scandinavian” som slängdes under bussen för några år sen och “inte var så viktigt för passagerarnas val av flygbolag” är tydligen återigen aktuellt. Det är inte fel på personalen. Det är fel på hela kulturen där den ena inte vet vad den andra gör. Tragiskt.
Tatt i betraktning at veldig mange av SAS’s flyginger er maks en time, virker dette som “keiserens nye klær” (som også kom fra Danmark.
Det står ingenting om innenriks flyginger, norsk innenriks er en tung del av SAS. Men, det er nok begrenset hva man kan få til på strekninger som OSL-BGO/SVG/TRD v.v. med maks flytid 45 min.
Hva tenker SAS å gjøre med 2-2 kabiner, E-195, CRJ og AT7 ?
Att det finns ett klientel som är beredda att betala och som vill ha det lite bättre är det ingen tvekan om.
@Sminkad gris
Med ett blockat säte kan planen även lätt användas för andra ändamål. Charter t.ex lär inte betala för 2-2 konfiguration.
Äntligen SAS, det är efterlängtat. Äntligen ett tomt mittsäte och bättre mat. Ingen kommer att sakna Plus på Europalinjerna.
Verkligen ett steg tillbaka.
First eller business class i all ära, men att sätta upp ett skynke och blockera ett säte för att kalla det business class är inge vidare.
Väljer man att sätta in riktig 2-2 configuration med bättre säten så är det ok men att flyga runt med tomma säten är bara dumt. Att folk är redo att betala mer för detta spektaket beskriver bara hur dumt det är.
Sas berömda kaffe kanna hänger med än ser det ut som.