Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

[Cert: UL] Är det verkligen så här dyrt?

Tråden startades av Kanske Snål

Ursäkta om man låter lite snål och okunnig men är det verkligen så här dyrt?

Jag vet att saker och ting kostar pengar och har även respekt för det men jag tyckt detta var lite väl, det låter ju som en ganska dyr hobby men det kanske det är. Jag kollade på dessa Swedish Ultraflyers då de ligger närmast mig och drömmen är väl att kanske få komma upp i luften och få vara sig själv men tyvärr så avskräcker kostnaderna lite, är det verkligen så dyrt? Att ett cert kostar, underhåll mm men jag började summera så vart det ganska mycket.

http://www.swedishultraflyers.se/priser.htm
Teori: 11200:-
Flyg: 18400:- (minst)
Avg.: 500:-/mån
(inträdes avg. på 20000:- men jag utgår att det bara är ett lån som på golfklubbar)
Sen måste jag vad jag kommit fram till flyga minst 12 tim/år vilket blir 12*450:- = 5400:- för att bibehålla mitt cert.

Så, ja certet behöver man ju så det är inget konstigt men det är ju 29600:-. Om det är mycket eller lite i frågan vet jag inte men det är ju ett måste så inget konstigt med det. det är ju det som kommer sen. Först låna ut 20000:- (jag utgår i från att det är så) sen mån. avg på 500:- (6000:-/år) för att sen betala 450:-/tim för att skrapa ihop mins de obligatoriska 12 timmarna om året.

Publicerad den 2013-08-23 09:36
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Stefan
2013-08-23 14:28

@ kanske snål.
min inlägg var icke illa menat! Däremot rakt o ärligt,det du beskriver låter billigt o har du ekonomin så tycker jag du ska köra på det, har du det inte…. gör nått annat. lägger till en smiley, lycka till. 🙂

Professor Kalkyl
2013-08-23 13:25

Hej.

Det ser nog dyrt ut vid en första anblick. Man måste göra en lite mer djuplodad analys av kostnaderna för att komma fram till om det är billigt eller dyrt, och det är ju kopplat till ens egen uppfattning. Du avgör det själv naturligtvis.

Jag är själv inte medlem av SUF men med de siffror du presenterar tänker jag enligt följande.

20000:- är ett räntefritt lån till klubben. De får du tillbaka med en viss förlust av värdet om du väljer att gå ur klubben.

Flygplanen som ägs av klubben betingar vardera ett värde på mellan 250kkr och 750kkr (lågt räknat). Om de nu har 2st billiga och en dyr så har de ett samlat värde på 1250kkr. Detta är antingen finansierat via bank eller ägarlån, förmodligen både och. Klubben betalar således amortering och ränta på viss del av pengarna. Utöver detta har klubben fastigheter och arrende som de betalar för varje år. De 500 kr du betalar varje månad (6000:-/år) täcker upp för klubbens fasta kostnader, kanske inkluderat försäkringspremier på flygplanen, medlemmarna och övriga inventarier, fälthållning m.m.

Flygplanet kostar sedan 450 kr/tim.
Bränslet utgör ca 250.- av denna kostnad.
Fondering för byte av motor och propeller står för ca 100kr.
Service, Reparationer, övriga vätskor samt kapitalkostnader står för den sista 100-lappen.

Det är helt enkelt vad det kostar. UL är jämförbart billigaste sättet att flyga motorflygplan. Billigt eller inte är upp till dig. Utbildningskostnaden reflekterar de faktiska kostnaderna man har för lärare, material, risk o.s.v. Inget konstigt med det, och jämfört med ett PPL certifikat är det bara hälften så dyrt eftersom det är relativt låga kostnader.

Kravet på 12 timmar per år är alldeles för lågt egentligen. Flygning, och särskilt UL är i motsats till namnet inte alls lätt. Riskerna med att flyga lite är väldigt höga. Detta kommer du att märka när du väl kommer igång och flyger.

Välkommen till världens roligaste dyra sport!

L
2013-08-23 10:54

11000 för teori låter dyrt tycker jag men i övrigt så låter det helt ok.

Kanske Snål
2013-08-23 10:10

@Tobbe:
Tack, jo jag misstänkte att det var så och självklart vet jag att PPL är dyrare.

@Stefan:
Du behöver inte skjuta ut taggarna direkt och tyvärr är det sådana som du som gör att man ens inte vill vara en del av denna utövande skara.

Du vet inte mina ekonomiska förutsättningar heller för den delen, det är tyvärr du som svärtar ner forum där liknade frågor ställs. Jag kommer med min okunskap med en fråga och uppenbart så är det så här, ja om man ser på ditt svar samt “Tobbe´s”. Jo, jag kanske upplever kostnaden som hög men sen oavsett så är den kanske liten beroende på vad man ställer den emot och bara för man kanske upplever det så så kanske jag per automatik ska skita i det.

Jämför du alla dina inköp med 1 vecka på “Mallis”? Att jag betalar 450:-/flygtimme tycker jag verkligen inte är lite, det är helt OK utan det som gjorde mig frågande var att jag betalar 20000:- (eller lånar ut) sen betalar jag 500:-/mån för att vara medlem. Jag tyckte de sakerna var dyra, att man betalar för sig när man brukar något… det är väl självklart.

Men jag gör som du säger, jag letar efter en annan hobby… tack för du fick mig att inte se denna hobby som ett alternativ.

Tobbe
2013-08-23 09:57

Det stämmer. Men om du jämför med att ta ett PPL för att få flyga normalklassade flyg som t.ex. C172 så är det billigt med ett UL cert. Det är även väldigt billigt per flygtimme då ett normalklassat flyg kostar från strax under 1000kr/tim till över 2000kr.

stefan
2013-08-23 09:54

Tycker du att 450kr för en timme är dyrt? eller är 12 timmar om året för mycket? Du kanske ska hitta en annan hobby eller vänta tills din disponibla inkomst tål detta,dessa summor är ju trots allt inte mer en 1 vecka för två på kanarieöarna….

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500