Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Startplatser Stockholm ballonger

Tråden startades av JS

En kväll satt jag och tittade på flightradar24 och såg något jag aldrig sett tidigare, nämligen flera plan som låg i väntevarv inför landning på Bromma.
Senare kom förklaringen: Varmluftsballonger hade hamnat i termik och därmed för hög höjd.
Fråga i sammanhanget: Vilka startplatser brukar användas för dessa ballonger?
Nytorps gärde (Kärrtorp/Björkhagen) känner jag väl till eftersom jag bor intill det, men det finns väl några till?

/JS

Publicerad den 2013-08-27 14:47
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Lasse
2013-09-02 00:03

Snart vet man inte vad som är upp och vad som är ner.

Fabian
2013-08-31 14:04

Det bästa för kunderna är om Uppoch Ner inte startar alls. Då slipper dom bli lurade av företaget och kan välja en annan upplevelse istället

Lasse
2013-08-30 17:45

Kan dom inte starta från Stadion

tt
2013-08-29 23:46

gärdet intill kaknäs=start ofta
landningar norröver, sumpan, järvafältet osv

E-beth
2013-08-29 13:41

Jag och min familj har tyvärr haft med UppochNer att göra. Rekommenderar INTE!!
http://www.rejta.se/omdome/1094058/upp+%26+ner+upplevelser?search_word=upp+och+ner

Jonas
2013-08-29 09:55

Tänk om vi flygande skulle inse att all typ av flygverksamhet har sin plats. Vi är alldeles för få och har en alldeles för tynande ställning i detta land. Kommentarer som att ballonger stör verksamheten, som att försvaret blockerar luftrum, som att allmänflyget tar upp kapacitet, plan från fallskärmshoppare bullrar – allt detta inbördeskrig drabbar enbart flyget som helhet.

Vi bör jobba FÖR flyg, oavsett vilken form det är. Men för att klara det måste man ju kunna se den stora bilden av saker och ting……

Jonas

Piotr
2013-08-29 08:56

Termik kl 8 på kvällen, hmmm I don’t think so. Felplanering av dessa nissar som inte hade räknat med att sjöbrisen skulle dra in. Sen kan man undra varför de inte använder Mode C på sina transpondrar utan endast Mode A.

!?
2013-08-29 07:43

Dom borde förbjudas flyga i kontrollerat luftrum! Samma visa varje år med ballonger på final bana 30 på Bromma! Dessutom borde det skickas en faktura till ballong operatörerna för de 6 plan som fick ligga i holding!

TS
2013-08-28 13:42

Det här borde kanske Transportstyrelsen se över om det är så att ballongföretagen har ett AOC och uppdraget att flyga passagerare.

Det låter ju helt logiskt att det inte går att få med alla passagerare under säsongen om vädret är dåligt.

Så frågan borde ställas om de får sälja mer biljetter än de faktiskt klarar av flyga? Någon form av rapport borde lämnas till Transportstyrelsen.

BS
2013-08-28 13:17

Att Upp&Ner är ett riktigt skitföretag kan nog de flesta skriva under på.

Hela affärsidén går ut på att företaget säljer biljetter till ballongturer, men sedan gör de allt i sin makt för att slippa utföra själva flygningen, allt för att biljettens giltighetsdatum ska gå ut och du måste köpa en ny biljett.

Är bara att kolla konsumentbetygen på sajter, hittar inte ett enda bra omdöme!

Fabian
2013-08-28 12:32

“Ulrik” och Camilla:
Företaget Uppochner ger ett mycket oseriöst intryck!

På deras hemsida får man intrycket att “köp en biljett – ut och flyg!”
i praktiken är det svårt att få ihop 6 bokningar på grund av företagets bokningsprocess. Då måste man betala ytterligare 300 kronor för att behålla biljetten!!
Det enda rimliga är att boka sin biljett och om “upplevelsen” inte kan infrias av allehanda orsaker skall jag som kund kunna få tillbaka mina pengar. Enkelt!

Den oseriösa affärsidén som företaget Uppochner har är att knyta till sig en kund och hans/hennes pengar och sen ta in ytterligare pengar för förlängning eller hoppas att kunden ger upp. Företaget Uppochner har tagit emot pengarna men behöver allt som oftast inte leverera tjänsten. Detta är företagets oseriösa inställning.

Av kommentarer på Rejta och RECO som Camilla själv föreslår att man skall läsa finner man häpnadsväckande berättelser hur företagets VD och en del anställda kallar kunder för idioter och andra otrevliga benämningar. Det bekräftar att detta företag har en osund inställning generellt och speciellt mot sina kunder.
Andra som faktiskt fått genomföra en ballongfärd kan berätta om persontransporter till startplatser och från landningsplatser med presenningstäckta lastbilar som säkert är laglig men knappast speciellt säker.
Efter landning skall kunderna arbeta gratis åt företaget med ihoprullning och lastning. Ett inlägg beskriver att de kunder/passagerare som inte haft tid med detta hånades av företagets anställda.
Intrycken från många kunder av andra “upplevelser” som detta företag erbjuder vittnar om samma oseriösa inställning.

Flyga ballong är säkert kul och detta företag har kanske möjlighet att ändra sina förutsättningar och sin inställning och då kan det bli riktigt bra. Men just nu bör de som vill ta del av en ballongfärd noga överväga om man skall välja just detta företag.

allabolag
2013-08-28 10:45

Casbar är inte “anställd” utan VD på bolaget. Att en VD säger att ett mail där det står “biljett” och biljettnummer, inte är en biljett är otroligt pinsamt för bolaget och luktar bluff lång väg.

Camilla
2013-08-28 10:39

@P.G.

Jag kan personligen tycka att det där var ganska hårda ord från både Åse och Casbar. De som är anställda på ett företag har företagets villkor att följa, varken jag eller Åse behöver alltså tycka att de är rimliga.
Kan personligen även tycka att gå mot “angrepp” mot Åse personligen är en ganska feg sak att göra (det var trots allt företaget du har/hade en vendetta emot och inte henne), men det är bara vad jag tycker.

Om du eller någon annan har något mer att tillägga föreslår jag att ni vänder er direkt till Upp & Ner så ska vi hjälpa till så gott det går och lämnar tråden till den ursprungliga frågeställningen.

/Camilla utanför arbetstid

Nyfiken
2013-08-28 08:44

Vad är det för domän du pratar om?

P.G.
2013-08-28 07:52

@Camilla

Jag och min bror hade tappat kontakten med varandra. Min mor som inte har särskilt mycket pengar sparade i 10 månader för att köpa 2 ballongflyg-presentkort till oss för att vi skulle göra nått KUL TILLSAMMANS. Hon köpte dessa hos er. Hon uppgav min mailadress och jag fick ett email.

“Du har en ballongbiljett
xxxx yyyyyyyyy,
Spara detta meddelande!!

Här är dina biljettuppgifter!
Biljetten har utfärdats av Anna Szzzzzzzz.

Biljett nr.: 55018
Lösenord: zzzzz”

Men uppgifterna bokades flygningen och vi kom till mötesplatsen. På mötesplatsen går Åsa omkring och samlar in pappersbiljetter från alla passagerare. Eftersom det stod i min bokningsbekräftelse att man ska ha med sig sin biljett så tog jag med utskiften från mailen. När jag visar den för Åsa så skiner hon upp som en sol och konstaterar glatt, “HAHAHA, du har fel papper. Det där är inte en biljett. Du ska betala 1000 kr!”. Jag frågar “var får man tag på biljetten då?” och Åsa svarar “Den skickades med posten”. Men jag har aldrig fått nått på posten. Tydligen har min mor fått information vid köp tillfället att en bekräftelse skickas på mailen, men den “riktiga biljetten” skickas med post. Men detta är ingen information som jag har mottagit eller finns i mitt mail. Och förresten står det klart och tydligt i mailen
“Här är dina biljettuppgifter!
Biljetten har utfärdats
Biljett nr 55018”
När jag försöker arguentera med Åse får jag höra att JAG ÄR EN IDIOT och VÅR FAMILJ HAR KOMMUNIKATIONSPROBLM. Åse plockar fram ett papper hon har med sig, där jag ska fylla i namn, personnummer och underskrift att upp&ner har rätt fakturera mig 1000 kr/borttappad biljett. Detta förstörde självklart hela reseupplevelsen totalt.

I efterhand mailade jag VDn, Casbar och fick till svar
“För de andra 60 passagerarna den kvällen du skulle flyga med oss så var det ingen annan som hade några problem, utan de var där och de hade med sig sina biljetter. Precis som alla 5000 passagerare som flög med oss förra året.”

Varför har Åse med sig ett färdigt papper för påskift om alla 5000 passagerare har med sig sina biljetter?

“Du anser att bara för att ordet biljett fanns med i ett mejl så är det en ballongbiljett. Detta är ett antagande som du är tämligen ensam om att göra.”

Återigen varför har Åse med sig ett papper för påskrift om alla har med sig biljetten?

“I ditt mejl som du anser är en biljett så står det att ‘Du har en ballongbiljett’ det är inte samma sak som att det här är en biljett eller det här är din ballongbiljett. Utan det är precis vad det står, ett konstaterande att du har en ballongbiljett. Detta mejl skickas ut i samband med köp och om köparen inte uppger en mejl adress till passageraren så skickas mejlet till köparen. I mejlet finns bl a inloggningsuppgifter för att kunna boka resdag via internet. Det är inte speciellt lämpligt att skicka koder med biljetten per post.”

Så upp&ner anser att mail är säkrare än post? Och trots att mailet/bokningen innehåller biljettnummret så ni kan se att biljetten är betald och vem som har köpt den och till vem, så anser ni att det är korrekt att debitera 1000 kr till?

Det är ENBART bluffbolag som är ute efter att blåsa kunder som håller på så här. Du kan säga vad du vill Camilla, men jag och alla kunder som blivit blåsta av er på ett eller annat sätt vet precis vad er affärsmodell går ut på.

Ni kan ju bara föreställa er hur glad man blir ett år senare, när polleten faller ner för Åse och hon inser vem hon har ringt för att försöka få tillbaka sin domän. Det ögonblicket när hennes röst förändras totalt går ej att beskriva med ord. Tack Åse, jag fick min levs största upplevelse, dock inte under ballongflygningen utan ett år senare.

Och priset på domänen? Jag sa 50.000 SEK till Åse på telefon för 4 år sedan. Idag har priset stigit till 200.000 SEK.

Lugn och fin AB
2013-08-28 07:24

Vad är det för ballonginferno som blossar upp här på flygtorget. Jag visste inte att man kunde bråka så i er bransch?

Kan ni inte lugna ner er lite?

Ulrik
2013-08-27 21:57

Fabian är du inte läskunnig det står ju all info om ballongfärden och biljetten på deras hemsida.Gillar du inte villkoren är det ju bara att avstå från att köpa en biljett.

Fabian
2013-08-27 19:06

Hej Camilla!

Jag förstår att Ni på detta forum vill ge ett bra intryck men era åtgärder mot kunder talar sitt eget dystra språk.

Tacksam om vi kan lämna “väderdiskussionen” som Ni av någon anledning snöat in på. De flesta på detta forum har någon form av flygkunskaper och känner till sambandet flygsäkerhet/väderfenomen.

Många med mig upplever att Uppochner är oseriösa i sitt uppträdande. Det är ett rimligt krav att få sina pengar tillbaka om “upplevelsen” blir inställd mer än en gång oavsett orsak. Istället har ni en smart affärsidé där ni “erbjuder” förlängning av biljetten efter ett år med en ökad kostnad av 300 kronor!!
Om jag inte antar detta “erbjudande” fryser mina pengar inne – det är fakta och en åtgärd från Er sida som många inte tycker är särskilt bra.

Bra att Du tar upp RECO där inläggen mot ert företag och er affärsidé är dominerande.
Jag hittade också en äldre blogg (Henriks blog) från en kund som kan vara av intresse ur ren konsumentupplysning

http://www.reco.se/ballongflyg-upp-ner-ab

Ändra lite på Er inställning till kunder och Ni kommer att få se att ni plötsligt kan erbjuda en bra tjänst istället. Hur svårt ska de vara???

Camilla
2013-08-27 18:43

Hej Fabian,

I vårt material finns information om att ballongflygning är en väldigt väderberoende aktivitet. Statistiken vi har säger att 80% av våra kunder kommer upp inom 3 försök, men några får dessvärre försöka några gånger ytterligare. Kunder med biljetter köpta före juni 2013 får återlösa sina biljetter till 100% om de har 6 st inställda flygningar. Om du har det är det bara skicka in biljettnummer samt kontouppgifter till vår infomail så fixar vi det.

Vi ställer absolut inte in för skojs skull, ballongflygning är våra piloters största hobby och de vill komma iväg minst lika mycket som passagerarna. Vi tummar dock inte på säkerheten och ställer hellre in en gång för mycket än en gång för lite. Vi litar blint på meteorologerna, som ibland kan ha helt fel i sina prognoser och det är tyvärr något vi inte kan göra så mycket åt.

Vi förlänger alltid biljetterna med en flygmånad från den inställda dagen, om man har mindre än en flygmånad kvar. Vill man ha längre giltighetstid är det 300 kr/år som gäller.

Gällande reservdatum är det svårt att få till, då det i och med det skulle öka väntetiden med veckor för den som bokar in sig en första gång alternativt den som har några inställda i bagaget och inte kunnat göra en bokning på ett tag av diverse anledningar.

Rejta har vi aldrig raderat några inlägg på, det finns dock flera sidor där man kan göra en bedömning. Reco är troligen den lite mer kända; http://www.reco.se/ballongflyg-upp-ner-ab.

Det är svårt att göra alla nöjda, det har samtliga företag i världen problem med. Men vi försöker alltid göra vårt bästa!

Trevlig kväll!

Mvh
Camilla, Upp & Ner

Fabian
2013-08-27 17:42

Om de flesta kunder på Uppochner är “supernöjda” står utanför min kunskap.

Jag relaterar till de jag träffat och får då bekräftat det negativa intryck som jag har av detta företag.

Att man ställer in flygningar av säkerhetsskäl framstår som en direkt självklarhet och det är bara Du som tror att min kritik beror på det!

Min kritik är att Uppochner ger vilseledande information och att Ni har en oseriös affärsidé.
Jag har varit i kontakt med detta miserabla företag och INTE fått några pengar tillbaka. Man kan inte boka alternativa flygdagar och då springer tiden lätt iväg och när den inställda flygningen är ett faktum är kötiden till nästa möjliga bokningsdatum väldigt lång. Det är rimligt att få pengarna tillbaka och göra något vettigare än boka en “upplevelse” med UppochNer men det går inte. Man står där och konstaterar att man är lurad.

Jag ser detta som en ren konsumentupplysning men hoppas givetvis att Ni ändrar er oseriösa attityd.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500