Minns ni Scanair?
Bra länk till trevligt flygbolag och många härliga minnen.
http://hjak.se/scanair/
svar
När DC-8-62 & -63 användes var det mer personligt att flyga med DK men sen A300 och DC-10 kom blev det mer masstransport. Så känner jag som flugit många gånger med DK på den tiden de var i luften. På 70 och 80 talet var det betydligt mer fylla ombord än idag och det har blivit bättre i chartern som helhet.
Nja det var en merger och 10rna målades aldrig om. Definitonsfråga i alla fall.
In the early 1980s, Air Florida tried to buy Western Airlines, but they were able to purchase only 16 percent of the airline’s stock. Finally, on September 9, 1986 Western Airlines and Delta Air Lines, entered into an agreement and plan of merger. The merger agreement was approved by the United States Department of Transportation on December 11, 1986. On December 16, 1986, shareholder approval of the merger was conferred and Western Airlines became a wholly owned subsidiary of Delta. The Western brand was discontinued and the employee workforces were fully merged on April 1, 1987. All of Western’s aircraft were repainted in Delta’s livery except for ten McDonnell Douglas DC-10 wide body trijets, which Delta decided to eliminate from the combined fleet as they already operated a considerable number of Lockheed L-1011 TriStar wide body jetliners at the time which were a similar type when compared with the DC-10. Western’s former Salt Lake City hub has become a major Delta hub, and Delta currently uses Los Angeles International Airport as a major gateway.
1986 köpte Delta Western Airlines, DC-10:orna kom till Scanair 1988, vilket gör att “en som var med” skriver är faktiskt rätt.
10-10orna kom från Western Airlines annars rätt.
Braathen har aldrig flugit Boeing 757
De ägde två Boeing 767
MSN LN Type Active from to Registration Remark
23057 81 767-205 23/03/1984 01/10/1985 LN-SUV To TACA
as N767BE
23058 101 767-205F 28/09/1984 02/09/1986 LN-SUW To Boeing
as N768BE
Svar till: En som var med
Jag var inne på besök i Scanair´s DC10 hangar på ARN en gång ? 88-89 ngt.
En av deras DC10-10 var inne för en mindre check.
Paneler och luckor i taket på cabin var öppnade för div INS.
Det var äckelgul-brun röktjära i alla hörn, på all EL, alla rör osv.
Sedan hade damm fastnat på dito kladd. Nej fy fan 🙁
Stackars pax och cabinbesättningar förr!
Underbart att rökning är förbjuden numera på kärrorna!
Mvh
Det var sämre förr…..
SAS-avtal i början, men senare Scanairavtal. I stort sett på det dåvarande poängsystemet, så det fanns inte mycket extra att ta ut av piloterna.
Vill också nämna MD-83 som flög för Scanair. Det gick ibland en MD och en DC-10 samtidigt från Kanarieöarna, där DC-10an kunde ta en del av MD-passagerarnas bagage. Det går inte längre!
Att kringgå LAS och att låta “kompisar” till fackföreningsstyrelsen fortsätta i Premiär från Scanair var en ytterst ful sak.
Någon som vet vad piloterna hade för avtal på den tiden Scanair fanns eller var det samma avtal som piloterna på SAS då de verkar ha kört med samma personal?
Helge
Richard har 50.000 anställda äger 5 egna flygbolag på 4 kontinenter
trots dyslektiker och bara 9 års grundskola
hur många anställda har DU?
Thomas:
Jämför inte med Virgin.
Det är ett verkligt sunket bolag i Y-klass i alla fall.
Personalen kan vara surtkart a la SAS citronattityd.
Sir (Sic!) Richard Branson är en pajas.
vill bara tillägga att denna anda att all ville hjälpa till och dra (superstark Vi anda) är oerhört viktig, känner South west och Virgin ganska bra där arbetar personalen i bolagen efter exakt den principen med Herb och Richard som de främsta inspiratörerna,
flög nyligen Orlando- San Francisco, New York-London med Virgin supertrevlig personal på båda flygningarna.
Även Scanairs ombordpersonalen gjorde ett bra jobb och hanterade fyllbultar och andra otrevliga med finess, då hörde man aldrig att plan fick gå ner för bråk ombord.
Problemet blev i Scanair att andan blev så stark att utsikten skymdes
ingen kan komma åt oss, det är våra regler som alltid gäller.
hur många av CA på Scanair fick annat flygjobb efter Conair sammanslagningen?
Men som sagt det var ett bra administrativt skött bolag,
som låg långt före sin tid
Jag minns mest sunkiga DC-8, DC-10 samt cockpit med gnälliga SAS piloter.
Men tur är väl att det finns fanatiker som alltid tycker det var bättre förr, kolla bara på dom gamla Transair stofilerna som fortfarande tycker att Transair var något enastående…..
Håller i huvudsak med om vad du skriver, i synnerhet om att Scanair var välskött. En fantastisk “vi-anda” där beslutsvägarna var korta och administrationen effektiv.
Tror till och med att tax-free försäljningen var 1.000 kr per passagerare (i genomsnitt) något år. Flygeriet gick plus minus noll eller lite minus, så det var på tax free vinsten gjordes.
Det var en del komfortproblem på DC-8 mot slutet. Trasiga freonkompressorer ibland och ingen APU ombord, var nackdelar. Det blev varmt på markstoppen. Tiden sprang ifrån denna skönhet.
374 passagerare på en DC10-10 var häftigt. Rökning tillåten därbak var inte så häftigt. Det gick inte att se igenom kabinen pga all rök, så ibland fick vi be passagerarna att sluta röka för att “rensa luften”. Vidrig arbetsmiljö och problem med “igenkletade” outflowvalves pga tjära.
Det var bättre förr? Nej.
Till “en som var med”
Scanair var ett föredömligt skött flygbolag, med HK i Bromma på Gårdfogdevägen, deras affärsmodell står sig än i dag, ombordförsäljningen var högst i världen, gick nästen hela tiden med vinst, tror de omsatte en 800 sek per stol i snitt bara på ombordförsäljningen, skickade ut kataloger och tog upp beställningar i förväg (att inget bolag tar efter detta nu)
det gällde även under DC 8 tiden, charter branschen växte det var därför de gick över till större plan inget annat.
Stig Helmers DC-8 var SE-DBD trotjänaren som flög massor av Svenskar till Charter destinationer så långt som till CMB.
374 stolar i 10orna gav pengar om även total marginalerna var små, charter branschen är volym och åter volym
Conair hade körts ner av brodern till Janni (han var väl bilmek) han beställde en 6-7 nya airbus plan för ett antal miljarder.
Charterbranschen kunde inte bära de räntekostnader som var då för sprillans nya flygplan, Braathens gjorde ett försök med 757, men det gick inte, tror ex Norwegian skulle utplånas ganska snabbt om räntorna stiger till de nivåerna som var då.
Flighter fick gå ner på hemvägen från Medelhavet för besättningstiderna hade gått ut, till stora kostnader,
det var en ständig konflikt med facket och OP i CPH
Ja SAS reserverade 200 miljoner för kostnader med anställningarna
och LAS, de hade fått nog och tog den kostnaden för att bli av med problemen. Det var SAS piloter i cockpit i Scanair på alla deras flygplanstyper, de sista åren anställde Scanair egna ex SAS piloter, men de stod utanför konflikten
(deltog aldrig i regelparagraf rytteriet)
när bolaget gick ihop med Conair gick de över dit
Så här var det:
Scanair flög med DC-8 tills resebyråerna fick nog. Då skaffades 6 st ex Delta DC-10-10. SE-DHZ, DHX, DHY, DHT, DHS, DHZ och DHU. Så småningom blev detta för många, varför DHX gick till World och någon först flög för Sun Country airlines på vintern och Scanair på sommaren, sedan några permanent till Sun Country.
Senare höll Conair på att gå i konkurs. Scanair hade gått med vinst flera år i rad. Tage Andersen satt i SAS styrelse och var dessutom styrelseordförande i den danske bank. De riskerade att förlora pengar på Conair. En “politisk” lösning var då att slå ihop Conair och Scanair till Premiär.
Scanairs fackförening struntade i LAS och lät bara kompisarna jobba kvar. Detta fick SAS sedan fick ta räkningen för, det blev en hel del miljoner. Det stod nämligen i kontraktet att eventuella skadestånd skulle SAS stå för. Frågan var om det var en “test” eller om det bara var klumpigt gjort. Jag tror det senare. Detta var på J Carlzons tid.
Danmark hade fått sin “hjälp”, vilket senare Norge fick med Braathens och Sverige med Linjeflyg.
SAS-piloterna jobbade vidare i Premiär så länge de flög under SAS AOC.
RÄTT:
1. Sällskapsresan var med en DK DC8-55
(Juice-sketchen spelades in i en hangar på ARN)
Klippet med takeoff…
2. Jönssonliga på Mallorca var med en DK DC-10
Golden days hos Viking
DC8 och AirbusA300 har man trakterat på detta trevliga bolag, även MD83 hela vägen till Kanarieöarna via Lissabon
@KLR Det var Scanair DC8 som Stig-Helmer & Co flög med i Sällskapsresan och även Jönsson och Dynamit Harry & Co flög med en Scanair DC8 till Palma
Scanair var ett trevlig charterbolag som använde SAS piloter och egen cabin, tyvärr strejkade facket sönder bolaget med alla extrema tolkningar av reglerna.
CPH Scanair operation hade ett helvete med Scanair facket.
Där har Ni alla som tappade jobbet, bra fackförbund som pulveriserade jobben för alltid, ingen fick nytt jobb i annat flygbolag alla var pestsmittade
“när en blind leder en blind faller båda i gropen”
Det var därför ledningen tröttnade och beslöt att slå samman med Spies flygbolag Conair och flytta ner hela verksamheten till CPH.
där rök många flyg jobb i Sverige, jobb som aldrig kom tillbaka.
see and learn the hard way.