Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlanda Express

Tråden startades av Stockholmare

Har man som anställd på Arlanda någon rabatt på Arlanda Express?

Publicerad den 2017-10-14 09:48
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

sv pf
2022-11-30 12:42

Ditt eviga tjat om “fattig Sverige” är patetiskt. Du baserar dina sk “teorier” på helt felaktiga grunder (normal norsk logik?) Ta reda på fakta, innan du skriver en massa smörja!

Resenär
2022-11-30 02:10

När ska den bli en del av SL?
Går ju EJ åka med dess priser!

Mona
2022-11-29 23:29

Det som man inte fattar är att hur kan det vara en SÅ hög avgift att kliva av ett tåg just på Arlanda?
Borde väl vara som vilken station som helst.Helt enkelt löjligt.Och tänk alla som jobbar på ARN vilka summor.

Arne
2022-11-29 20:27

Svar till Janne 29 nov: det bör gå att ladda ner en debattartikel med svar på frågorna på https://www.flygtorget.se/illustrationer/Default.aspx?ID=95&Type=FILE
Alliansregeringen ville inte köpa banan för reapris 2010. S-MP-regeringen förlängde avtalet till 2050…

Mo
2022-11-29 12:07

“Vi tänker på miljön” och sen åker det runt halvtomma tåg med så höga priser att flygbussarna fortfarande har en marknad.
Några har tjänat mycket pengar på detta. Swedavia gynnas genom att många tar bilen till Arlanda och använder parkeringar.

Pendeltåg var 15:e minut mot Stockholm C och Uppsala.
Kanske var 10:e minut i högtrafik.

Janne
2022-11-29 09:00

Varför ligger inte Arlanda Express i statens intresse som all annan infrastruktur? Just trafiken mellan Arlanda och Stockholm, en enkel linje från A till B privatiseras. Det skulle vara intressant att höra hur resonemanget gick.

Gro
2022-11-29 08:48

sv EB. Och i Norge kan du åka med NSB (fjärrtåg och pendeltåg motsvarigeht till SL och SJ) utan att behöva betala en inträdesavgift till Gardemoen. Systemet på Arlanda med att behöva betala en entreavgift till ett riskkapitalbolag för att komma in på Arlanda när man reser med andra tåg är en skandal. Bananmonarki? Värsta är att ingen protesterar.

EB
2022-11-28 23:39

Värst i Europa. T.o.m. Norge är billigare

Morten
2022-11-28 17:35

Hutlöst pris är vad det är.
Borde vara SL priser på detta pendeltåg.
Gör om gör rätt.

Torkel
2022-11-28 09:45

Sv till Rättare. Det verkar som om du (som representant för Arlanda Express?) misslyckades med att justifiera den största infrastrukturskandalen i svensk infrastruktur.

Svensk dubbelmoral
2022-11-27 19:46

En stor skandal detta. Självklart skall Pendeltåget till Arlanda ingå i SLs utbud med ett vanligt SLkort, reskassa och enkelbiljett.
Väldigt många som bor nära pendeltåget och skulle åka med det om det inte var någon stationsavgift på Arlanda.

Förmodligen skulle inte flygbussarna behöva trafikera sträckan Arlanda-Sthlm C om pendeltåget hade avgång var 15:e minut. Vilket även skulle ge bättre pendlingsmöjligheter mellan Stockholm och Uppsala.

hsjk
2022-11-26 22:17

Moderatpolitik när den är som bäst! Låt privat företag suga ut under 50 år, det är bra det!

pf
2022-11-26 19:13

Forstår jeg det rett at det betales samme tillegg for passasjerer med SJ og UL (og andre tågselskapers) ved trafikk til/från Arlanda ?

Er det andre offentlige transportprosjekter som er finansiert med samme lösning i Sverige, for tydeligvis hadde ikke svenske staten råd til utbyggingen(nok et bevis for å skrive fattig-Sverige)

Takk for bussen til Märsta med SL !

Ej KD eller moderat
2022-11-25 18:24

@Rättare. Du glömmer nämna att Arlanda Express är katastrofal ur miljö och klimatsynvinkel. Med en beläggning på under 15 % över hela dygnet och extremt höga priser går tågen mestadels nästan tomma. Arlanda Express är ett av de värsta exemplen på där politiker vill “leka affär” med infrastrukturen. Att gamla KD (läs Mats Odell) med hjälp av moderater skapde denna lek med skattepengar ligger helt i linje med nya regeringens satsning på låga dieselpriser och stoppade investeringar till tågunderhåll. Att vi flygresenärer som gärna åker tåg till flygplatser skall behövar leva med detta nyligberala miljöfientliga experiment under 28 år till är ett är inget annat än tragiskt. Titta på CPH, OSL, Frankfurt, Amsterdam, Paris och Helsingfors som är fördömen med sin tågtrafik och jämför med “leka affär”-lösningen på Arlanda så förstår ni varför Arlanda är en oattraktiv flygplats ur ett internationellt perspektiv. T.o.m. Bromma är bättre.

Rättare
2022-11-25 15:10

Vet, gammal tråd men den är inte stängd så…
Otroligt vad folk inte förstår saker och hakar på allt som skrivs utan att kolla något alls. Mycket skitsnack i kommentarerna som dessutom försöker hänvisa till 10-20 år gamla artiklar, redan då.

Arlanda Express ägs och drivs av A-Train AB. När banan stod klar hösten 1999 överlämnades anläggningen till staten (gratis). I gengäld leasar nu A-Train AB tillbaka Arlandabanan med en exklusiv koncession, dvs. rätten att köra tågtrafiken fram till år 2050, och verksamheten drivs helt och hållet på marknadsmässig grund.

A-Train har ett royaltylån från Staten på 1 miljard. Detta lån var enda sättet att få byggföretag och andra banker att våga starta detta stora projekt. Om staten inte hade gått in med detta lån hade 70-80 miljoner resenärer rest med bil eller buss för det hade inte funnits spårtrafik till Arlanda alls. Räkna på de utsläppen istället.

Lånet har börjat betalas tillbaka och det rör sig om stora summor varje år som betalas tillbaka.

När koncessionstiden för avtalet går ut 2050 så kommer anläggningen, spår och tåg lämnas över gratis (igen) till Svenska staten som därefter får driva anläggningen.
Klart att man måste säkra intäkter fram till dess då man inte får något för det varken när det byggdes eller när tiden går ut 2050.

Och vad gäller avgiften i spärren på Arlanda Central är det i princip de enda pengarna som kommer in som ska täcka underhållet av stationen. Men det räcker ju inte så Arlanda Express måste ju dra in pengar även på sina egna tåg för att bekosta driften av Arlanda Central.

Och de som klagar på att SJ, SL osv får betala för att köra på Arlanda banan och Arlanda Central. A-Train får betala för den sträcka de kör på Trafikverkets spår från Upplands Väsby till Stockholm. Och det är längre sträcka, dvs högre avgift.

Och biljettpriserna…
Som ni spyr galla över dem men ni har ju inte ens bemödat er att kontrollera siffrorna.
Siffror från 2022:
Alla ungdomar upp till 25 år åker för rabatterat pris; 149 kr
Barn under 17 år åker alltid gratis med vuxen.
Vuxen enkelbiljett kostar 299 kr men rabattstegen gör att 4 vuxna åker för 599 kr.

Ta ett sällskap på 4 vuxna och 6 barn på 16 år som exempel.
Arlanda Express tar 599 kr för alla.
Flygbussarna tar 1242 kr.
Taxi Stockholm tar 1690 kr (Två bilar som tillsammans tar 10 personer) En bil för 4 vuxna kostar 695 kr
Så vilket resesätt är billigast för resenären?

Tittar vi på restiden…
Arlanda Express tar 20 minuter till Terminal 5 och du kommer upp direkt i avgångshallen.
Flygbussarna tar 45 minuter och stannar en bit utanför terminalen.
Taxi tar 40 minuter.
Vilket blev smidigast där?

Och privat monopol…
Om man byggt något så vill man väl ha avkastning på det? Eller gör du allt ideellt? Jag är säker på att staten vill ha tillbaka sitt lån, liksom övriga investerare är intresserad av det. Och monopol? Det finns inget förbud mot andra aktörer att trafikera banan, som det faktiskt finns på andra privata banor i världen. Aktörerna får dock betala för att de kör på banan, men det får ju som sagt Arlanda Express med på TRVs spår.

smurfarna
2017-11-09 00:38

Nu är det inte riktigt så illa att vi som tar SL-pendeln till och från jobbet på Arlanda måste pröjsa 240 kr per arbetsdag.

Istället betalar vi extra för SL:s månadskort. Detta kostar normalt 830 kr, med “arlandatilläget” blir det 1130 kr per månad. Vi betalar alltså trehundra spänn till A-Train varje månad.

kk
2017-11-08 17:46

Naturligtvis kan Arlanda Express höja priserna eftersom även de som arbetar på Arlanda tvingas betala inträdesbiljett 120 kr + samma avgift “utträdesbljett” till Arlanda Express ägare när de skall åka hem och använder “kommunalt” färdsätt. Totalt 240 kr/arbetsdag utöver ordinarie biljettpris om man vill åka med SL eller Uppsala-tåget.

Skulle tro att Arlanda Express fortsätter höja personalpriset med 15-20% per år de närmaste åren. Visst är det bra med privata monopol. Tomma tåg och skyhöga priser. Leve marknadsliberalismen.

Ooops
2017-11-07 11:05

“Nya personalpriser på Arlanda Express från 11 december 2017

Priset på Arlanda Express periodkort för flygplatsanställda kommer att höjas från och med den 11 december.

Nya priser från och med 11 december:
•Periodkort för 1350 sek som gäller 30 dagar från den första resdagen.
•Klippkort laddat med 20 enkelresor för 1250 sek.

För att kunna utnyttja denna förmån behöver du vara anställd i något företag som bedriver verksamhet på flygplatsen.”

Resande
2017-11-02 11:29

Menar bara att allt är tokdyrt i Norge.
Hyllar inte Arlanda Express!

kk
2017-11-02 10:21

Men det är bara att konstatera att Flytoget i Oslo kostar 180 NOK (185 SEK) och 90 NOK för ungdomar,studenter och pensionärer medan Arlanda Express tar 280 SEK för vuxna och pensionärer och 140 SEK för under 26 år.

Skillnaden är att upplägget med Arlanda Express är helt felaktigt, konsumentovänligt och miljöskadligt (låg beläggning) samtidigt som ägarna till Arlanda Express i skydd av ett 40 år långt förlegat avtal tillåts ta ut hutlösa priser tack vare kombinationen av monopol och inträdesbiljett. Inte ens den mest ideologiska moderat eller sverigedemokrat kan väl tycka att detta upplägg är OK?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500