Gradbeteckning (pommes)
Hur fungerar de med gradbeteckning nu för tiden för styrmän. Har Innan sett att typ Ryan och SAS ibland använder 2 sträck på vissa styrmän, ibland 3. Även Norwegian har börjat köra med 2 och ibland 1 liten rackare på axeln. Är bara nyfiken på vad de har o göra med. Alla besitter väl samma kompetens? Och utgör samma arbete.. eller? Är bara lite nyfiken.
svar
Eller en vanlig återkommande line check.
Båda piloterna kan ha 4 streck, dvs båda är kaptener. Dock är bara en av dem “befälhavare” för flygningen i fråga. Om två kaptener är schemalagda på samma flygning avgör oftast senioriteten vem som blir befälhavare.
Det kan ju också finnas andra skäl till at det är två kaptener. Det kan ju vara line training för en kapten på ny flygplanstyp.
Verkar vara väldigt viktigt det här med gradbeteckningar…. Själv gick jag med 1 streck ända tills Kaptensutcheck, tyckte inte det var värt besväret att lämna in kavajen för att få fler. Vid Kaptenscheck blev jag dock tvingad pga bolagsregler! Det är inte strecken som gör piloten….
Ibland, senast häromdagen, ser jag att bägge förarna har fyra streck. Hur fungerar det, bägge kan väl inte juridiskt vara befälhavare?
@Kry
Du menar om sisådär 70-100 år?
Det känns som om detta ämne är det mest intressanta och engagerar hårt nu när lågkonjunkturen står och väntar bakom hörnet. Jag undrar hur många streck den pilot som kommer att sitta på marken och styra flera plan parallelt i framtiden kommer att få?
Herr Befäl,
Nja….
Det beror ju helt på vilket bolag!
Third officer har jag aldrig hört talas om men 2nd Officer, med ett streck, finns framförallt hos en del long haul bolag (tex Cathay Pacific).
I britiska bolag är man ofta senior first officer i några år innan man blir kapten och då med tre streck.
I euroa används ofta ett streck till helt nya styrmän, direkt från flygskolan.
Här är nrorwegians lista:
Captain: 4 stripes
Senior First Officer: 3 stripes – 3 år i Norwegian eller 2000h på stor jet.
First Officer: 2 stripes
Junior First Officer: 1 stripe – under 800h flygtid.
Det var många Kockar och alla haft fel om SAS hitills.
Eftersom SAS kör sitt in-shape och så oerhört viktigt att spara pengar skall jag nu redovisa för det enka och smidiga uniforms systemet.
Som jämförelse har en del,bolag 3 streck styrman 4 streck kapten
SAS:
Ett halv streck på nya gröna tfhs:are
Ett streck nya styrmän första året
Två streck år 2 till 4
2,5 steck år 4 till 10
3 streck 10 till pensionen
4 streck kapten
Ett sjukt effektivt och framförallt BILLIGT system ur in shape och uniforms synpunkt.
När man tankar på ex Kreta kan personalen hellre frågar pursern hur mycket benziiiin som behövs eller annat då en purser på SAS stolt spatserar med 3 pommes på axeln och även kapellmössa!
Ska vi vara riktigt petiga så är de officiella titlarna:
//// = Commander/Captain
/// = First Officer/1st Officer
// = Second Officer/2nd Officer
/ = Third Officer (3rd Officer/Cadet)
I stort sätt följer det samma befälsordning som på sjön.
Slarvigt brukar vi kalla alla styrmän för “1st Officer” men det är inte korrekt.
Har också hört att FO kan utläsas som “Flight Officer” vilket då kan innebära både 1st/2nd/3rd.
…. och vi Pursrar, kabinchefer har tre smala streck… inte lika tjocka som piloterna men lika betydelsefulla.
Steward har ett smalt streck….
Vad jag mnns från SAS (flyger nu i annat bolag) så gäller:
1 streck: Ny FO in training el provanst, upp till ett år. (lite osäker)
2 streck: FO upp till fem år.
2,5 streck: FO efter 5 års tjänst. (Specialare i SAS)
3 streck: FO efter 10 års tjänst.
4 streck: Commander (Kapten)
Vanligtvis (i de flesta bolag) ser man 2-3 streck för styrmän.
Kapten är alltid 4 steck plus “eklöv” på mössans skärm.
Emirates tex. kör 3 steck direkt för erfarna styrmän. Endast kadetter har ett streck.
Finns fler bolag som har den principen, så byter du bolag när du redan är erfaren styrman så får du tre streck direkt.
Gäller de samma på Norwegian med år?
Jadå, har SAS ändrat sitt gradbeteckningssystem för piloter?
Tidahre så började man med ett streck, och etter ett år (eller godkänd provanställning el dyl) fick man två streck som styrman.
Efter 5 år i tjänst (tror jag) fick man ett “halvt” tunnare streck mellan de tjockare två.
Om man inte blivit kapten efter 10 år (vilket inte är ovanligt i SAS) fick man tre tjocka steeck.
Vid uppgradering till kapten, fyra streck, så klart.
Det finns ju en del “tre-streckare” som aldrig blivit kapten. Speciellt vanligt på långlinjerna.
De extra stecken vid 5- och 10-år representerade större lönelyft om jag inte mnns fel.
Olika i olika bolag.
Generellt ju fler pommes ju fler år i bolaget.
1-3 är varierande grad av styrman
4 kapten
När du börjar på SAS får du ett streck. Ett år senare får du ett till streck. Ytterligare ett år senare får du det tredje strecket.