Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygledare ACR eller LFV

Tråden startades av Ellen

Nu har både ACR och LFV öppnat för flygledarutbildning. Jag har sökt till båda.
Vilken av dom är bäst? Ger bäst förmåner? Framtid i branschen?
Största skillnaden jag hittar nu är bara att ACR har mycket kortare utbildning och att LFV har mer attraktiva flygtorn i Sverige. Men vilken är mer värd att gå?

Tacksam för all svar.

Publicerad den 2018-08-22 09:22
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

NJ
2018-09-15 22:24

Ellen, det spelar ingen roll vilken av ACR:s elller LFV:s utbildning du väljer. Du kan efter utbildningen och när du blivit checkad välja att söka jobb hos den andre om du vill. Det finns inget som binder. Lfv:s utbildning kommer troligtvis att ha lägre kvalitet pga att de saknar resurser i form av bl a instruktörer därför att ointelligenta beslut från ledningen satt Lfv i en mycket ansträngande situation som kan komma att vara i kanske 10 år. Aktiva åtgärder för att försöka försämra villkoren för flygledare i Lfv är också en anledning att överväga ACR som arbetsgivare i stället.

Jens
2018-09-13 11:57

Tyst i frågan. Ellen, var blev du antagen?

Olle
2018-09-07 11:54

Enligt vem och jämfört med vem…? Är det därför flygledare numera slutar (söker andra jobb), flyttar utomlands och antalet sökande till utbildningen är rekordlåg…?

Teknikguru
2018-09-07 11:12

Det gäller att hålla isär begreppen. Digitalisering är inte samma sak som automatisering. Ingen som idag påbörjar sin utbildning till flygledare behöver oroa sig för att jobbet ska automatiseras. LFVs fjärrstyrning har inget med det att göra. Den nivå dagens AI har är inte ens i närheten av att kunna ta över en flygledares arbete. Vi kommer se en offantlig mängd andra yrken försvinna innan man börjar pilla på flyglederiet med alla dess oregelbundenheter, irrationella händelseförlopp och etiska ställningstagande i kritiska beslut. För att inte tala om regelverk och tillstånd från myndigheter, Transportstyrelsen och Försvarsmakten. Den som påstår motsatsen förstår verkligen inte någonting om vare sig flygledning eller AI, tyvärr.

Om något så försvårar LFVs kameralösningar för en AI. Som får svårare att fatta 3D-beslut baserat på 2D-bilder. En smartare lösning är oändligt många sensorer på och i närheten av flygplatsen som ger bättre underlag för beslut i tid och rum. Men det är snarare ett försök att göra appar till en telegraf. Vad vi snarare kommer att se är något helt nytt från grunden, nya luftfarkoster som talar med varandra istället. Då behövs varken pilot, flygledare eller ens flygplatser men innan vi kommer dit så har mer än hälften av den övriga befolkningen blivit av med sina arbeten. Då lär vi snarare ha en debatt kring vad vi ska ha människor till överhuvudtaget. Om ingen arbetar och tjänar pengar så kan ingen heller flyga omkring och konsumera vad som blir billigare med automatisering. Visst skapas andra arbeten inledningsvis men aldrig så det kan ersätta vad som faller bort och aldrig på lång sikt. Bara naivt att tro något annat men det är en annan diskussion som kommer drabba barnbarnen till er som söker flygledarutbildningen idag.

Egon
2018-09-06 15:25

Lärare…?! Ser du svårigheter att digitalisera utbildning…? 😀

Sten
2018-09-06 10:53

Hur går det för LFV? De annonserar ständigt efter administrativ personal. Hur är det möjligt när affären redan idag inte går ihop. Bara ägare som staten som kan driva bolag med ständigt ökade förluster utan att vara rädda för nedläggning. Osunt!!!

NJ
2018-09-06 09:56

@Urban
Möjligen att det i en mer avlägsen framtid än 10-20 år som du påstår, så kan det ha skett förändringar pga teknikutveckling. LFV har helt orealistiska föreställningar om hur fort detta kommer att gå, precis som du, och det är teknikavdelningen som lurar i LFV:s naiva ledning detta. ACR har en mer nykter syn på detta. Därför kommer ACR att vara den mest attraktiva arbetsgivaren inom överskådlig framtid. LFV måste backa ifrån och lägga ner vissa pågående projekt, typ RTC, som nu håller på att förstöra både LFV och riskera allvarliga problem för hela samhället pga den sårbarhet och ineffektivitet som RTC-förändringen innebär.

Urban
2018-09-06 09:09

Hela branschen står inför omställningar och stora strukturförändringar. Dvs ett osäkert yrke då allt går mer och mer över till digitala lösningar. Flygledarna är om 10-20 år övertaliga. Ett bättre val än flygledaryrket är VVS eller lärare. Stora framtida behov inom dessa yrken.

FL
2018-09-05 22:34

Avtal har ingen betydelse när ledningen drar verksamheten åt pipan. Folk vill ha ordning på torpet och en arbetsmiljö som går att stå ut med. Undvik LFV alla ni som kan.

NRK
2018-09-05 19:39

Mycket skitsnack här, flygledare hos LFV har riktigt bra avtal.

Anders
2018-09-05 12:04

8-10 flygledare av de senaste kurserna som LFV tagit emot är nu på väg till andra länder… Helt klart fortsätter LFV i vanlig ordning att behandla sina anställda illa. Inget nytt, tyvärr.

FL EGGL
2018-09-05 09:20

Om du inte har problem med att flytta och tjäna bättre, så är NATS och Eurocontrol bra alternativ. Ser även bättre ut på CV:et i framtiden, men jag antar att du inte sökt till dem?

Richard
2018-09-04 21:26

Hur gick det Ellen, blev det ACR eller LFV? Flygledare behövs i både Sverige och internationellt.

Jakob
2018-08-26 12:38

Hej Ellen.

Om du ikke har noget imod at flytte til udlandet, saa er Eurocontrol i Maastricht et godt bud. Jeg arbejder der selv, men tog uddannelsen i Naviair i Koebenhavn. Eurocontrol uddanner deres elever i Toulouse i Frankrig og tilbyder en rigtig god loen. Vi mangler mange flyveledere her, og der startes 2 elevhold pr. aar for tiden. Du kan finde mere info her http://atco.eurocontrol.int/

Held og lykke!

CFIT
2018-08-26 02:51

Ski*t i vilket.
Skaffa dig bara en utbildnIng och en anställning, så lovar jag att du i lungn och ro kommer att kunna invänta att branschen så sakterliga kommer att anpassa sig efter dig.

Carina
2018-08-25 23:18

ACR till skillnad från LFV har fortfarande båda fötterna på jorden när det gäller kärnverksamheten. LFV har 65 års pension för nya flygledare födda efter 1988. LFV vill överföra sin personal till SDATS som är majoritetsägt av privata SAAB. LFV arbetar aktivt för att försämra villkoren för sina anställda, främst sina flygledare. ACR kommer lätt att vinna som den mest attraktiva arbetsgivaren och efterfrågan kommer att vara större än tillgången de närmsta 5 åren minst. Vill du arbeta för ett affärsverk som svävar i det blå så skall du satsa på LFV. Annars är rådet att välja ACR.

fd FL
2018-08-25 11:01

Vem vill arbeta i LFV idag? De senaste tre GD och styrelsen för LFV har tokförstört myndigheten. Hur är detta möjligt och vilka politiker och handläggare på infrastrukturdepartementet har blundat för konsekvenserna. Hade LFV drivits i bolagsform hade konkursen varit nära. Kostnaderna är betydligt större än intäkterna. LFV priser mot kunderna har sänkts med upptill 50% de senaste 5-6 åren. Kostnaderna har samtligt stigit långt över konsumentindex.

Undrar om SD måste ingripa även här. Verkar inte som sittande regering bryr sig om ekonomi, även om Andersson tycker sig vara bäst lämpad, att skattebetalarna får ta ekonomiskt ansvar för att rädda LFV de närmaste 10 åren. Mycket stora underskott rör det sig om.

Försvarsmakten bör fundera på byte av leverantör för att bibehålla säkerheten och diskretion i affärsrelationerna.

Tt
2018-08-24 13:51

Det enda LFV är och kommer fortsätta vara världsledande i är idioti. Innan man skulle konkurrensutsättas för några år sedan skröt dåvarande gd att LFV ändå var billigast i världen och skulle vinna alla kontrakt så monopolet kunde lika gärna vara kvar. Sen såg vi hur det gick, precis som med allt annat. Nej satsa på ACR, ingen mår bra av att arbeta i LFV. Förhoppningsvis tar Försvarsmakten snart tillbaka sin egen flygledning och resten kan konkurrensutsättas. LFV kan med fördel avvecklas, förskingrar ändå bara statens inkomster.

Ann
2018-08-24 10:42

LFV leder och är företaget som tar ansvar. Vi ska bli världsledande i det vi gör.

JE
2018-08-23 11:51

Du kan absolut få de andra kurserna i framtiden MEN det krävs en del tur att få omplaceringen från torn till acc som det handlar om då, det har skett men sker sällan likaså vice versa acc till torn iaf i sverige. Att Acr har kortare utbildning innebär inte att du inte får alla de kurser som krävs för jobbet i ett svenskt torn, för det får du. Det är i huvudsak tcl du inte får och söker du sen ett jobb där den krävs och dom vill ha dig så får du den då sen såklart är det större fördel att ha den från början. Nu minns jag inte var den behövs men det är nog landvetter och ökc på tornsidan och på acc generellt men jag kan ha helt fel. Sen som sagt har inte acr acc så vill du till det är det enbart lfv som gäller men det är ingen garanti att du får gå i en av de kurserna ändå i så fall är utländska alternativ såsom eurocontrol i maastricht ett bättre alternativ men då är utlandsflytt ett måste både för kurs och jobb under en längre tid.

Gällande skolorna, acr har valt finland som har förändrats något sen lfv hade en kurs där med svenska elever och inriktningen är att försöka få dit instruktörer till simulatorerna från acr. Hur utfallet blir den här gången är omöjligt att veta. Lfv använder epn med beprövade och inkörda metoder. Epn är en bra skola men inte på någon skola finns garanti för att allt blir jättebra. Sen skrev någon om lfv ekonomi och det är sant det finns en del turbulens i bolaget nu men det brukar det alltid göra med tre års mellanrum eller så. Med det sagt lyssna inte för mycket på oss här på ft gå på din magkänsla.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500