LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Avbruten utbildning under för många år.
Ryktet om utbildningsgången via Norrköping lever kvar.
Få sökande till utbildningen.
Höjd pensionsålder.
Folk slutar slutar jobba som flygledare iom flytten av arbetstillfällen till RTC i Stockholm.
Många flygledare säger upp sig och flyttar utomlands.
Sämre och sämre personalpolitik de senaste åren.
Pensionsavgångar ökar, fr.o.m 2020 eskalerar det och långt fler går i pension än man har möjlighet att utbilda.
Hos dom som finns kvar finns bara en uppgivenhet och man inser att vår generaldirektör är helt omedveten om dessa problem. Generaldirektören skyller allt på sina anställda. Precis som tidigare generaldirektörer så sitter dom en kort period och verkar strunta i de långsiktiga konsekvenserna av sitt agerande. Omgiven av ja-sägare blir det omöjligt att rätta till vad som gått fel.
Att folk flyttar för att dom vill ha ett äventyr och tjäna lite extra pengar några år kan vi aldrig hindra men nu flyttar folk för att man inte står ut med LFV som arbetsgivare längre. Det har inte hänt tidigare.
Oavsett vad man tycker om ovanstående så är det ett faktum att enkäter visar att det är en överlägsen majoritet av flygledare i Sverige som inte rekommenderar LFV som arbetsgivare.
Det här kostar enorma summor iom restriktioner och det faktum att man måste lösa personalbristen med dyr, beordrad, övertid.
Ekonomin…! Tror de flesta har svårt att avgöra om RTC är rätt eller fel men det vi vet är att det kostar obegripligt stora summor. Det blir rätt många kronor per flygplats…! Hur många år hade man kunnat driva dessa flygplatser med traditionell flygtrafikledning för dessa miljarder…?! 100 år…?
LFV hade ALDRIG räknat med att flygledare hellre slutar att jobba som flygledare än att flytta med till RTC men nu händer det!
svar
Fascinerande att läsa piloter ilska/upprördhet för lite förseningar igår. Hur ska det då bli om några månader när vi får se förseningar av en omfattning som vi aldrig har sett i Sverige?! Orimligt tyst om detta i flygsverige!
Hur många pass saknas i Stockholm? Nu får väl 0/50 vara historia!
Frågan är väl snarare hur STORA förseningar det blir. Inte OM.
Blir det några förseningar att tala om under året?
Du menar som affärerna i öknen eller RTS har hjälpt ekonomin…? Jösses!
Ekonomin förbättras tex, är inte ekonomin en del av problemet som trådskaparen tar upp? Jösses!
Mvh
TWR ARN
Någon som vet hur många EPN-platser som är beställt till RTC?
Tycker det är fascinerande om det är ett flertal, vilket jag misstänker. För det finns inte pengar att anställa/utbilda FL till ATCC Malmö som beräknar ca 1000 vakanta pass i sommar. Lider med er flygande personal som trafikerar inom Europa och ska flyga genom svenskt FIR. Ni kommer få all försening eftersom restriktionerna inte funkar på interkontinentaltrafiken – och den ökar bestämt!
Avtalet med Isavia påverkar problemet som trådskaparen tar upp på vilket sätt…?!
LFV har slutit avtal med Isavia, brajobbat.
Du skriver: “Troligt med det inkomsttappet, nä det ser väldigt bra ut just nu med RTS, ska bli kul att få komma dit.”
Fast det är ju det som händer! Hur många är kvar i Kiruna o Umeå…? Hur många flyttar med från Malmö tror du? Inte många som kommer att följa med! Du verkar inte ha koll alls!
Då tycker jag du ska fråga chefen för RTC Stockholm hur många han räknar med ska flytta till Stockholm och hur många flygledare han har beställt på EPN! 🙂
I och med det stora antalet han tvingas beställa på skolan så blir det inga över till övriga torn och ACC där behovet är stort.
Det är uppenbart att du inte jobbar inom LFV för då hade du vetat allt detta.
Troligt med det inkomsttappet, nä det ser väldigt bra ut just nu med RTS, ska bli kul att få komma dit.
10 i Stockholm?
9 i Malmö?
4 som slutat i torn?
Heltid och deltidsstudier för ett gäng.
Börjar bli mycket nu!
LFV ledning har så sakteliga börjat inse att läget är riktigt illa och det blir bara värre. Styrelsen har godkänt neddragningarna på utbildning de senaste åren. Granska kompetensen hos styrelse och koncernledning.
Det är Swedavia som har beställt detta system till de fyra just nu berörda flygplatserna. Självklart efter massiv övertalning av LFV som inte talat om de allvarliga nackdelarna. Swedavias ”specialister” är inte de vassaste knivarna i lådan och har svalt betet med hull och hår. Däremot är det Swedavias krav att centralen skall ligga på Arlanda. Glöm inte Swedavias roll i det här. De vill komma undan alla teknik- och tornunderhåll i och med detta. Tyvärr är resultatet ett system som blir mångdubbelt dyrare, skrämmande sårbart och högst tveksamt effektivt på något sätt. Bolagen får betala i form av höjda avgifter. Grattis!
Har försökt följa debatten om RTS ett tag nu. Som jag förstått handlar det om ”vanlig” flygledning som ska skötas på ett annat ställe än i tornen på flygplatserna, på exakt samma sätt som idag.
Den ekonomiska förtjänsten för infrastrukturen är väl då skillnaden mellan vad ett traditionellt torn kostar under ett antal år jämfört med vad RTS miljön kostar i drift under samma period. Kan även visa sig vara en ekonomisk förlust med RTS.
Vinsten vad gäller personal är svårare att begripa sig på, speciellt då det verkar som att det inte under överskådlig tid kommer att vara tillåtet att sköta flera flygplatser samtidigt för en och samma flygledare. Kanske går det att effektivisera schemaläggning och så, men det verkar inte gå att få fram en ekonomisk analys övr detta vad det verkar…
Till detta kommer frågor om redundans och annat. Som jag uppfattat det verkar det gå lite väl fort fram och har inte arbetats igenom ordentligt och kanske är det läge att bromsa processen en aning.
En annan undran jag har är varför centralen ska ligga i Stockholm, där det är dyras att bygga och leva? Varför inte Sundsvall eller Umeå?
Betamax är framtiden!
RTS är framtiden och går ej att stoppa, släpp anti-teserna NU!
Fjärrstyrning kommer leda till ökade utsläpp. Vi kommer ta med extra bränsle så vi kan ta oss till en bemannad flygplats om tekniken strular. Vakna för tusan upp folkens!
Är det inte bättre att du tar reda på vad RTS är innan du kommenterar?