Är det slut med 4 motoriga flygplan
Undrar om A380 och B748 är utdömda då det verkar som att B787 och A350 är dem plan som nu går på dem längsta rutterna, ta tex Quantas LHR-PER med en 787 iofs ingen ekonomi klass men ändå…Är det mer ekonomiskt att använda sig av 2 motoriga plan då dessa blir mer bränslesnåla.
Peter
svar
Ännu billigare med enmotoriga flygplan, det blir nästa steg.
2 motorer = mindre forbrukning, lagre underhallskostnader, mera ekonomisk i alla avseenden.
Dassault kör på med sin Trijet familj. F900, 7X och 8X. Visserligen inte fyra spisar. Men det verkar ju funka bra.
Som passagerare i ekonomi flyger jag hellre med A340, A330 än med A350, B787 eller B777. Om det är två eller fyra motorer spelar ingen roll för mig som passagerare. Däremot är jag mer intresserad av konfigurationen i ekonomi. Föredrager 2 + 4 + 2 vilket är standard i A340 och A330.
Nej, bara 50% af SAS plan på långlinjerna är 4 motorer. 8 plan. Norwegian har många, hela. 32, alla Dreamliners. Finnair flyger A350, 2 motors.
Hur många Nordiska bolag flyger reguljärt långdistans?
Så vitt jag vet är det tre SAS, Norwegian och Finnair.
Det betyder att 1/3 av bolagen nyttjar 4 fyrmotoriga flygplan, 33%. Inte dåligt.
Som det framgår av ditt inlägg, har du ingen form av koll BRA s 4 motoriga Avro’s är mycket äldre än SAS A 340…
Nu när detta är sagt, så spelar inte ålder så stor roll.
SAS är det ända nordiska bolag som flyger dom gamla planen med 4 motorer. 8 A340. Dom är nu alla mycket gamla.
Dags för tremotorigt att göra come back på ersättarna till 748 och 380!! Snygga blir de ju också:)
Hör med Per om ni inte kan få nya fyrmotoriga plan, säkerheten är ju trots allt det viktigaste…
Apu:er eller ej. Blir du av med en har du tre kvar. Och då är du jävligt tacksam för dina motosvaga apu:er.
Fyra APU räknas inte! 😉
Ber om ursäkt för att jag missade att QF10 har ekonomiklass. Hade för mig att pga längden på resan hade dem bara business och premium då bränslet inte skulle räcka. Är det möjligt att dem hade annan konfigurering när flighten startades tro?
Vi på BRA Jet flyger också four engine jet, that’s respect
@KK, har du hørt om Emirates, og A-380…firemotors fly.
Emirates har mange av de, hele 109, og ytterligere 8 i bestilling. Sansynligvis verdens største sivile flåte.
VAAA? Flyger SAS med hela 8 stycken 4 motoriga flygplan? Det måste ju vara den största flottan med fyra motorer i hela världen ett flygbolag har!! Eftersom det var värt att ta upp dom som bästa exempel.
Til trådstarter, hvor har du fått det fra at Qantas(Queensland and Northern Territory Aerial Services) ikke selger økonomiklasse på (MEL-)PER-LHR v.v. ?
Når jeg sjekket tidligere, så kunne man det.
Dessuten, når man ser på Seatguru, så har ikke QF egne Premium konfigurete B-787’s.
Effekten är inte ett problem med elmotorer men eftersom de är lättare, enklare och billigare än turbinmotorer så kan man kosta på sig fler. Med fler motorer får man bättre tillförlitlighet och kan få designfördelar som t ex mindre diameter och därmed kortare/lättare landställ.
Förlåt för kapningen av denna tråd som inte handlar om el.
Ska vi ha eldrivna flygplan i framtiden så tror jag på 4 motorer eller fler. Jag vet inte vad som är rimligt att få ut av en eldriven motor i effekt?
Det låter då som att 4-motoriga plan inte kommer att utvecklas vidare, tänker då på om man kommer att utveckla nya flygplanstyper med 4 motorer? Tror att 2 motoriga plan är det som kommer i framtiden i alla fall gällande pax kanske inte på frakt…