Ryanair säger upp personal
500 piloter och 400 ur kabinpersonalen sägs upp i september dessutom ligger många baser i Storbritannien löst till. Är det Brexit och MAX haveriet som spökar? Allt enligt SkyNews
svar
Tack för klargörande @PF
Piloterna på Laudamotion blir väl anställda genom bemanningsföretag förövrigt?
Tråkig utveckling – enda sättet att kunna upprätthålla drägliga villkor för piloterna i längden är genom att de organiserar sig.
Många som betalat in sig där för att betala för att arbeta när de inte får jobb någon annanstans. Alltid en början. Bara att flina och le sen och säga att man är pilot och flyger B737! 😉
@Hulk
Ja det stämmer. En stor del är att i Lauda och Buzz får facken sämre möjligheter att påverka.
När facken börjat rå på Ryanair så splittrar de upp bolaget för att förstöra fackets möjligheter till sjyssta avtal.
I Buzz är alla anställda via egna bolag, med det har man ingen rätt att organisera sig fackligt i Polen.
Men vem vill jobba i det bolaget överhuvudtaget?
Ha hade också blivit glad om jag blivit uppsagd fr det bolaget!
Stämmer det att Ryanair säger upp folk runt om i Europa, men nyanställer i Laudamotion och Buzz?
I så fall verkar det mest handla om att strukturera om verksamheten i syfte att sänka personalkostnaderna.
Då anställningsvillkoren på dotterbolagen (Lauda och Buzz) är sämre. Race to the bottom med andra ord.
Å vem vill jobba på det bolaget?
Vore glad bli uppsagd därifrån!
PÅ et nettsted leser jeg at Ryanairs datterbolag Malta Air skal bemanne Ryanairs baser i Frankrige, Italia og Tyskland fom nær fremtid….kan det stemme med 500 piloter og mange i kabinen ?
Og Ryanair har kjøpt seg inn i en flyskole i Polen for fremtidig pilotutbildning
Det är de direktanställda vi RyanAir vill bli av med. De kostar för mycket och vill organisera sig i fackföreningar. Bättre med hyrpersonal. De kan man bli av med på dagen.
Ett sätt till billigare och enklare administration.
Har Ryanair sagt att de kommer säga upp personal så kommer de säga upp personal.
Det kan i vissa i-länder anses vara ofint att säga upp personal för att de lägger strejkvarsel, så därför används svepskäl. Oavsett angivna skäl kommer folk ryka.
Att påstå att MAX:en har något att göra med vintertidtabellen är absurt, då parkeras massor av maskiner i alla fall. Efter att nyheten kom ut hölls rekryteringsdagar. Så dålig koll har de inte. De vill svämma över med piloter inför kommande turbulens hos pilot/kabinkåren.
Union busting at its finest.
/Messerschmitten
Men de har direkta anställda. Räknas inte de?
Är också bekant med RYR piloter, varav några är anställda direkt i RYR.
Vem är mest trovärdig, en anonym Linkan eller sv Linkan?
Ungefär 85% av alla piloter är fastanställda av Ryanair.
Dock mindre bland flygvärdinnorna, där ligger det snarare på 30-40%.
Att de skulle säga upp folk (piloter) nu är ju inte alls logiskt! Vinter schemat borde inte vara problem även utan MAX, finns ju flertalet baser som minskar antalet flygplan på vintern = fler plan än vad som behövs ändå. Pausat type rating för nya har de ju gjort dock. Vilket också är logiskt i detta skedet. Har kvoten av piloter per flygplan och vet inte hur det blir med MAX inför nästa sommar. Eller?
De flesta som jobbar för Ryanair är inte anställda av Ryanair utan anställda av bemanningsbolag gäller både piloter och kabinpersonal.
Ryanair har inte många direktanställda.
sv (sv Linkan). En anonym sv Linkan är betydligt mindre trovärdig än Wikipedia. Är själv bekant med ett antal piloter som flyger för Ryanair men de är inte anställda av Ryanair.
“Most employees are employed and contracted by multiple agencies to fly on Ryanair aircraft”
Ryanair består inte bara av piloter. Fast i din värld gör de väl det.
PS. Wikipedia betraktar jag ej som fakta DS.
Flygförbudet för B737MAX hävs före förväntat, och Brexit blir inte av,hahahaha, du är för jävligt rolig!
Det är tydligen rätt svårt…!