Var utbildar ni er?
Tänkte bara slänga ut en fråga till alla er som just nu går en pilotutbildning;
Vilken skola har ni valt?
svar
ir/me/cpl går ju på i runda slängar 240 tusen på SPU. Får samma sak i ett annat paket på Flyguppdraget för 160. Alla jag pratat med är jättenöjda på Flyguppdraget, och alla verkar lika nöjda på SPU. Så för mig är det prislappen som styr. Kan ha resterande pengar till att bygga timmar istället. Givetvis dyker det upp kringkostnader med Transportstyrelsen, eventuella extratimmar med mera men jag har väldigt svårt att tro att jag hamnar på 240 på Flyguppdraget…
Det spelar ingen roll om du gjort exempelvis din ME i en DA42a eller i en Seneca så länge du har samma lilla papperslapp i slutändan.
Tog PPL på lokala flygklubben, ATPL på Flygteoriskolan och CPL, ME, IR på Flyguppdraget . Svårslaget prismässigt, men en del nätter i en öde stuga på Ljungbyhed och i “Skogen”. Mycket nöjd men har inget annat att jämföra med. C172, Pa-28 och Seneca II fungerade fint att lära sig flyga i. Flygbolag bryr sig nog inte så mycket om man har “EFIS”-tid och A/P utan U/S-klibba eller inte. Ska ju ändå ta en TR. Viktigare att man kan lite basic flygregler och inte är helt galen.
Like
Mikael Anderbratt:
Flyguppdraget är en av de bättre skolorna i Sverige. Hög kvalitét och bra lärare och vettiga priser, och framförallt en realistisk syn på det dom håller på med. De lockar inte med ” ledighet i Bangkok och guldstreck på axlarna kanske (som andra gör) – med de ger dig en sjuhelvetes bra utbildning!
När man skolar på flyguppdraget så ligger man inte i holding på bromma hela tiden (som du kanske gjorde under din utbildning). Man flyger från A till B osv..Hajar du?
Kan rekommendera er som ska IR/ME skola om Eslöv. En mkt kompetent f.d långlinjepilot har dragit igång South Sweden School of Aeronautics . (FTO) Där flyger man en Grumman Cougar för 3000:- i timman och med en ytterst komptent FI. Detta är oslagbart.
Ja då måste ju det dyraste absolut vara bättre/bäst, ska vi köpa oss en utbildning på Lidair? Grundaren var väl en bilförsäljare!?!?! Få lite själv insikt!
Finns en skola som levererar extremt bra och till en av Skandinaviens bästa priser! Dom som inte känner till skolan, ja läs på lite då!
TFHS lär ju vara definitivt prisvärt iallafall…
Ja men flyguppdraget ligger i skogen. Inte har den utbildningen ngt att göra med trafikflyg,.
Billigt är inte alltid bra…
TFHS är väl gratis?
Betalade 160k för IR/ME och CPL på flyguppdraget. Säg nån som slår det priset?
Like
Vem är så intelligent att betala 4500kr/H för ME när ME finns som alterntiv för 3200kr/h… SPU, Airways, Flyguppdraget. Sturup IFR tar hutlös priser SEP som MEP… Det är så sjukt lätt att ta reda på priser har absolut inget betydelse vad man flyger, Garmin 1000 eller klockor, PA-18 eller PA46… Det som har betydelse är att du har papper ME IR CPL och sedan timmar.. Allt annat är skitsnack, flygbolagen bryr sig överhuvudtaget inte vilken skola du har gått eller om du har fått 100% på alla ATPL prov. Har du flygit Seminol eller DA42… Kul att se folk som villigt betalar sjuka summor för samma sak i snyggare “paket”…
Modul utbildad med jobb….
TFHS var bra, men det var ju iofs några år sedan…vet inte hur läget är idag.
Jag valde att utbilda mig på TFHS, för det verkade bäst.
Går på SPU och jag är också nöjd. Har lärt mig att gräset inte alltid grönare på andra sidan, förvånansvärt många verkar tro det i den här branschen.
Priserna är ungefär lika på de olika skolorna för IR/ME/CPL, vet inte var du fått dina uppgifter ifrån du som tog upp det tidigare? Bara att läsa sig till ju! Kolla dock de dolda kostnaderna som vissa tar ut eller inte har nämnt.
Jag väntar med spänning på att Johan Nilsson på Swiss International skall kommentera..
@johan svensson
Låter som att du inte hållt måttet och blivit utkastad eftersom du har erfarenhet från så många eller varför annars detta agg?
Har bara erfarenhet från Flyguppdraget av de tre nämnda och är nöjd med den utbildningen jag fick där.
Största delen av utbildningen fick jag på SAA vi gymnasiet och påbyggnad.
SPU och flyguppdraget är skämt. Var noga med att välja rätt skola. En viktig fråga när ni ska söka jobb.
Ovanstående skolor är nog bland de sämsta i Sverige. Och välj inte Airways på Bromma heller.
Spu, 22. Funderar på att ta mitt IR/ME/CPL ngn annan stans eftersom det är relativt dyrt på SPU. PPL och ATPL på SPU är jag supernöjd med. Grymma lärare både praktiskt och teoretiskt.
Varför SAA aldrig fattat folk som lägger över 700 på den utildningen…
Spelar ingen roll vilken skola du får certen ifrån det skiter arbetsgivarn i. Kör modul, du kan välja sen om du vill åka till USA sen välja vilken skola du vill i USA. Många har tillstånd att utbilda JAA om du nu är sugen på ta dom direkt ist för FAA.
Nu var inte meningen med min fråga att börja hela den här “min skola är bättre än din skola” för femtielfte gången..
SAA enda skola i Sverige som erbjuder möjligheten att få flyga i USA? Alla elever som går en modulutbildning ska ju göra sin timebuilding någonstans och varför inte i USA? Många på flera modulskolor (Flyguppdraget, SPU mfl.) som gör så har jag hört.
Fortsätt gärna på orginalspåret, var tillbringar ni er studietid?