Thai Airways jumbo vänder tillbaks till Arlanda
Vad hände med planet som startade från Arlanda på väg till Bankok idag vänder tillbaks efter ca 50 minuter
svar
Enligt mina källor så var det en ventil som fungerade men i cockpiten(“roligt namn” 🙂 ) så blinkade någon lampa om att det var fel på ventilen. Så sitället för att landa i Ryssland så vände dem och landade på ARN. Tydligen kom det SAS flashback till dem när en Sas kärra gick ner i Ryssland och det tog 3 dagar innan SAS fick loss sin kärra.
Hmm, artikeln är publicerad 10 feb 2007 09:29:51. Tyckte väl att det var konstigt…
Här är länken…
Fattar inte det där , det här händer ju ibland , det här är ju förmodligen som i andra fall en “sjukpensionär” , bankrutt osv = inga pengar i slutändan.
Nu har man ju bundit fast han i stolen = ordningen återställd.
Vore ju bättre att kasta honom i thailändskt fängelse -eller hur ? kasta bort nyckeln.
ESMT, ett under av journalistik, posta länken till kvällsposten är du snäll!
Man dumpar bränsle för att inte överstiga max landningsvikt, inte “ifall nåt skulle hända vid landningen”.
TACK ESMT
Saxar från Kvällsposten..
Igår eftermiddag fick Thai Airways jumbo vända tillbaka efter ca en timmes flygning. Anledningen var att en väldigt berusad passagerare betedde sig extremt stökigt. Han sparkade och slog vilt omkring sig, sparkade i stolsryggar, slet av sig kläderna och ställde sig i boxningsställning. Besättningen och andra pasagerare kunde till slut övermanna honom och band fast honom i ett säte. Kaptenen ansåg dock att resan inte kunde fortsätta på ett säkert sätt och återvände därför till Arlanda.
På vägen tillbaka fick planet lägga sig i holding och dumpa ca 60 ton bränsle för att inte ha för mycket bränsle ombord ifall nåt skulle hända vid landningen.
Mannen är nu misstänkt för brott mot luftfartslagen och riskerar fängelse i upp till två år. Thai lär också kräva mannen på ett kraftigt skadestånd. Slutsumman kan hamna på 1 miljon kronor. Dels för det dumpade bränslet vars värde uppgår till ca 500 000 kr och dels för andra kostnader som t.ex start o landningsavgift och ersättning till de passagerare som eventuellt missat anslutningar nere i Thailand
Vad jag har hört är att ett flertal svenska 50+ gubbar glömde sina thai fruar inne på taxfreen.
Ja, det är rätt. Jag ber om ursäkt.
Vad var det för fel de hade?
Stefan-visst undrar man……
är det så roligt att skriva skit?
Skulle verkligen vara intressant att veta.
Jag var i trädgården och undrade vad sjutton flyger thai så lågt för.
Var häftigt att se den så bra men kändes fel.
ngn. som vet FAKTA
Vad är ett sträck? Menar ni möjligen ett streck?
Respektlöst av Er, att likt några snorungar sitta och förlöjliga frågeställare. Frågeställaren ställer en seriös fråga, vem vet han kanske är jätte orolig om någon anhörig var inbokad, förstår inte hur någon kan tycka att dessa inlägg över huvudtaget är roliga!
Om någon är intresserad så kom den iväg 19,45
Oavsett kan det ju ha varit så att styrman blev förvirrad där en period och visste inte riktigt om han skulle skulle räkna alla “två sträckare” i cockpit, dvs. två stycken, eftersom det bör vara en fyra man stark crew ombord.
Så om han räknade två sträck på ena killen, och två sträck på andra, så fick han ju ihop 4 sträck totalt. och enligt Thailands logiska matris så blir två plus två en kapten med fyra! Så, även vad som hände tog det honom totalt 50 minuter att förstå att något var fel.
Kanske var det så att efter 25 minuter vänder han sig om så häftigt för att räkna sträcken på killen bakom att han i farten slår till headingbuggen som snurrar 180 grader.
Hur logiskt som helst!
Altså… Ni har fel.
Oavsett om flyget återvände eller vände så har ni fel.
Problemet borde först ha upptäckts när det tredje strecket skulle identifieras, vilket rimligtvis borde tagit ungefär lika lång tid som att räkna ett eventuellt befintligt streck. Altså borde det ha tagit 8min & 20 sekunder per streck om planet återvände efter 50min. Och 16min & 40 sekunder om det vände efter 50 minuter.
De är inte riktigt så långsamma som ni tror!
Hej är det bara idioter som svarar på detta forum
HAHAHAHAHA made my day!
Ni är för sköna, ladies
Min tolkning var att flyget landade igen efter 50 minuter i luften. Alltså 12 min 30 sekunder för att räkna 2 streck. Då styrman insåg att kaptenen saknades var flyget 25 min i luften, han vänder och flyger återstående 25 min tillbaka = 50 min. Hur logiskt som helst!
Är det någon som vet vad som har hänt?
Mitt påstående lyder så här.
Flyger vänder efter 50 minuter i luften, styrman med tre streck på axlarna har då under 50 minuter suttit och räknat strecken på killen bredvid, dvs 1 streck / 25 minut.
Snubben i vänsterstol är därför en Second officer, tredje piloten.
Om kaptenen suttit bredvid hade det tagit honom totalt 100minuter att räkna strecken innan han kom fram till att allt var frid och fröjd.
Hur har du det med logiken?