Familjeliv VS pilotliv
Hej,
Kommer branschen att vända? Kommer jobben att öka med åren?
Är det VÄRT att utbilda sig till pilot? OM man bortser från inkomst.
Jag har påbörjat min PPL utbildning men pengarna räcker inte till just nu.
Ska jag satsa på en pilot utbildning eller ej? Är 27 år. Jag vet att jag brinner för flygplan, tekniken och hela den viktiga biten. Den biten är jag klar med..
Det är mer familje livet eller att leva livet som pilot? Vill inte sitta i den trygga vardagen med barn och tänka “varför gjorde jag inte det”.
svar
@ACE;
Synd att SAAB inte visste vad du vet! Då hade man sluppit katapultstol i Tvåsitsiga Gripenversioner.
ACE:
Du får det att låta som om stridspiloter skjuter ut sig gång efter gång, var och varannan flygning.
Hur exakt gör en andra pilot planet säkrare?
Varför behöver man varken en katapultstol eller andrepilot i en Citation SP?
Stidspiloter skjuter ut sig så fort något går fel, tyvärr har vi inte det valet 😉
Till alla er som tror att man klonar gårdagen för att få en ny morgondag;
Under 80-talet hade Sverige en kommunikationsminister som sa att internet var “en övergående fluga”.
1980 kostade en mobiltelefon 40 000 sek, den var stor som en fet portfölj med vidhängande lur.
När mobiltelefonen 1999 blivit stor som ett cigarett-paket och kunde fås för 1 krona trodde jag och kanske flera med mig att det måste vara bedrägeri eller åtminstone att det fanns ett bedrägligt beteende bakom.
Varför tror folk då att man måste ha två piloter i cockpit? För all framtid.
Titta på militären där man har belastning med luftstrid men ändå har en pilot. Stridspilotens arbetsplats måste rimligen vara mer belastande än att flyga från A till B som trafikpiloter gör.
s: Jag hoppas verkligen inte du är kapten på ett bolag. Svammlar om utomjordingar och missiler istället för flygplan. Skulle Usama ha skickat missiler från sin grotta? Nej George Bush kanske bombade sig själv. Vad smart tänkt! haha
Bäste S. Du må kanske ha lite rätt, vem vet, men jag tror inte att världen är mogen för dina sanningar ännu……!
En ensam pilot i en trafikkärra där så många komplexa situationer uppstår och snabbt måste bedömas och lösas, nej tack ! Kan en dator bedöma om en klarering är rimlig ? Kan en dator bedöma risken för turbulens ? Kan en dator bedöma om ett fel på flygplanet är rimligt att fortsätta med till destinationen, eller ska man diverta ? Mina kollegor och jag kan säkert göra listan väldigt lång…! Vi sitter och tränar i simulator ett par gånger om året på en massa scenarier som har inträffat i luftfartens historia, och även sådant som nästan inte går att tänka sig. Skjortan är svettig och arbetsbelastningen blir fort på gränsen till vad som är möjligt att klara av, och då är man två piloter…! Var skulle en dator ha landat, i Hudson river eller bland skyskraporna ? osv.
Jag, Robot:
Absolut. Det finns en stor risk att det blir ett enmanssystem inom flyget. Hur länge det blir så vet jag inte, om det blir så? eller inte?. Men…
Trött på människor som dig. Om du gör din egen forskning och är insatt i ämnet så kommer du också inse saker. Men du din instängda lilla människa, lever ditt svensson liv och tror att världen och flyget kommer vara densamma i all evighet. Med alla biljoner galaxer och biljoner solsystem bara i vår egen galax. Med alla dessa 10 nya planeter man hittar varje månad. Så är det bara vi…. och en cockpit.
Tänk – medeltid mot idag? är det någon skillnad? Dessa individer som då levde tänkte precis som du gör NU.
Faktum är att tekniken vi har idag fanns för 20-30 år sedan och så rullar det på.
Tror du människor i början på 1900-talet skulle tänka sig att om 60 år så flyger vi snabba såkallade Jet plan och all den teknik vi har idag? att vi skulle åka med en “farkost” till månen?. Tror du det? Dessa människor skulle FÖRNEKA och skratta, precis som du. Du kanske borde tänka om? Teknologin accelererar extremt snabbt just nu. Vi är på gränsen till en nya era i vår tid.
Electromagnetic propulsion/Antigravity propulsion kommer förändra ALLT. Dessa diskar är fakta. Det finns en anledning till att dessa ser ut så. Do your research.
Om man bortser från att dessa diskar redan finns och att teknologin inte härstammar från vår planet så har BOEING (måste ju prata flygrelaterat) redan gått ut med att tekniken finns men att den måste ut på den vita marknaden. Flera G8-länder har planer på att öppet släppa bevisning för denna teknologi och att detta kommer förändra allt. En förändring som kommer medföra ENORMA förbättringar på ALLA plan. Allt kommer förändras. Tyvärr kommer oljan inte vara värd något och därav att detta fortfarande är hemligt. Du vet, pengar STYR. Utöver pengar så är det så mycket som kommer förändras (i princip allt) så det krävs rätt feta resurser.
G8 länderna har även planer på (framförallt belgien och frankrike) att öppna upp sanningen om utomjordiska besök som även flertalet högt uppsatta militärer, politiker, piloter, forskare bevittnat om. Även Astronauten Edgar Mitchell har öppet i en radio intervju berättat att fenomenet är sant. Vi har redan besök och under 60 år har alla världens regeringar undanhållit detta. Finns otroliga mängder bevis som förnekas och tas för givet att det är påhitt. Rädsla är svaret. Som J.Edgar (tidigare FBI chef) sa: Sanningen är så otrolig att den vanliga människan inte skulle förstå, eller ens vilja förstå.
Påtal om alla dessa saker piloter bevittnar från cockpit. Har flertalet som bevittnat saker som skulle få dig att på ren svenska skita på dig.
Så kalla mig foljiehatt bara för att du är rädd och kontrollerad. Du tror säkert också att ett plan flög in i pentagon? Det var en missil, finns på övervakningskamera. 9/11 var en falseflag operation. Min vän, öppna ditt sinne.
Människor kan få BEVIS framför näsan eller se något, endå förnekar man. Det är rädsla. Man vill inte att det ska vara sant. Det är för läskigt.
Det är de galna som för världen framåt, det är dom som går mot strömmen som överlever. Så snälla bli lite ödmjuk, sätt dig ner och fundera utanför din jävla vardagsram. Men jag ska erkänna att även JAG som är insatt, hamnar i vardagen och glömmer bort detta. Man har inte tid med sånt, det är ju fredagsmys och annat som måste planeras.
/Kapten
Jämför din pilotutbildning med en resa till Las Vegas. Kul, dyrt, spännande och en liten chans att kyckas. Men dagen efter är du bakfull och förmodligen en mille fattigare.
För att fortsätta o/t diskussionen nedan, se dessa länkar från det senaste året:
http://www.tv4.se/1.2539196/2012/02/17/pilot_dog_under_flygning
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pilot-med-blindtarmsinflammation-fortsatte-flyga
Detta är de två incidenter jag kommer på efter att ha tänkt efter i cirka 20 sekunder. Hur mycket händer då som aldrig kommer ut?
Jag tror “Jag, Robot” får behålla foliehatten på ganska länge. Det är självklart så att man hade klarat sig utan båda piloterna i 99% av fallen, en pilot hade klarat sig i 99,9% av fallen. Men det är andra faktorer som spelar in och då hjälper ingen foliehatt. Psykologi och redundans är de avgörande faktorerna. Det är alltid lika kul när “foliehattar”, med en tonårings tvärsäkerhet, diskuterar framtid! Nästan lite rörande gulligt! 😀
Maffiafacken kommer att motarbeta det tills helvetet fryser till. Nar trafikflygplan gick fran 3 till 2 piloter, var det inte ovanligt att facken krevde 3 mans besettning aven om flight engineer inte hade nagot att gora. Situationen endrades snabbt nar flygbolagen erbjod loneforhojningar till kapten och styrman motsvarande lonen for alla 3, dvs totala lonekostnaden var samma for 2 piloter som for 3. Det tog en nanosekund for maffiafacken att sparka ut flight engineers. Samma taktik kunde anvendas nar man gar fran 2 till 1 pilot….en bra loneforhojning loser alla problem och bolagen tjenar pa mindre treningskostnader och andra personalutgifter.
http://www.flightglobal.com/news/articles/embraer-reveals-vision-for-single-pilot-airliners-343348/
Det är bara fråga om NÄR, inte OM. Om du betänker att datorn är pilot 1 och människan 2. Så har du ett komplett 2 pilot system. Kommer funka fint på alla stora flygplatser. När dagen kommer så kommer alla styrmän bli överflödiga…
@sad;
Frågan var väl snarare hur många piloter man kommer att behöva?
Vad säger din gravitationsteori om det? Blir det fetare piloter?
För övrigt vill jag gärna veta vad för medicin du tar. Ta gärna med Karin på din diskofarkost så kan ni dela foliehatt.
Jag, Robot:
Dessvärre har du fel. Antigravitationstekniken kommer revolutionera hela vårat samhälle och flygsystem. (VÄRDSLIGT) och kommer ta oss längre ut i rymden.
Frågan är bara när tekniken blir offentlig…. Antar att man kommer släpa på den i 20 år till, men hoppas inte så.
Vore kul att få flyga diskformade flyg.
/Kapten
PM:
Det existerar redan snabba passagerarflyg som är godkända för Singel Pilot operation.
Citation I & II SP, max 10 passagerare, rätta mig om jag har fel.
Det enda som saknas för att tex 737 skulle kunna bli godkänd är en omcertifiering.
Om till exempel MOL bestämmer sig för att beställa ett stort antal av en ny typ så är det inga problem.
Det är bara viljan som saknats hitintills för att större plan skall godkännas.
Viljan kan snabbt hittas!
Till Jag, Robot!
Det är ingenting som kommer bli verklighet dom närmsta decennierna i vilket fall. Möjligtvis för cargoflygplan.
Var har du Radiooperatören,Navigatorn och Maskinisten?
Var har du din foliehatt! 😀
Dagens sk “pilotbrist” kommer i framtiden att vara löst i och med att man inför FAGS – Full Authority Guidens System. FAGS kommer precis som FADEC att avlasta systemoperatörerna i cockpit så att deras antal kan reduceras.
Om man går tillbaka till 50-talets början så bestod cockpit crew av inte mindre än 5 personer, nämligen: 2 piloter,radiooperatör,navigator och maskinist.
Maskinisten är den som senast lämnat flightdeck och blivit ersatt av FADEC.
Idag återstår de två piloterna i cockpit. En av dem kommer obönhörligen att försvinna.
Tänk på det innan du tar beslut!
Förr gjorde vi studiebesök rätt frekvent hos SAS och satt med under en flight t.or. Där fick vi en inblick hur det ser ut på andra sidan och det blev en hel del diskussion om varför saker görs på ett visst sätt.
Sen fick SAS för sig att för att få göra dessa studiebesök så skulle vi få betala fullprisbiljett.
Något som givetvis ekonomin inte tillät. Så därför har det varit väldigt få flightdeckresor de senaste åren. Man får passa på när man ändå ska ut och resa någonstans.
Glädjande nog har Norwegian en annan inställning, så sedan en liten tid tillbaka är det åter möjligt att göra flightdeckresor.
Jag tror att alla flygledare har varit med på flygningar tex ESSA-ESMS ganska många gånger under sin karriär och därmed fått möjlighet att se hur er arbetssituation ser ut. Mycket lärorikt och bra. Tyvärr ser det inte lika bra ut på andra hållet, det är inte speciellt många piloter som kommer på studiebesök. Man tror sig veta hur det går till och vad som gäller. Det är mycket synd.
Det medför att man får nedanstående kommentarer från piloter.
Vi sitter båda i komplexa system där många olika faktorer spelar in men givetvis försöker båda parter att göra sitt bästa!
När det gäller fartreduktion eller ej så är det en evig diskussion som aldrig tycks hitta en lösning. Det finns lika många åsikter om detta som det finns piloter och flygledare. Många piloter tycker det är ok att öka lite i farten för att “komma före i kön” medans andra hellre åker i en jämn fart och med optimal plane.
Självfallet förekommer det misstag men det är på båda sidor och på inget sätt är detta ett bevis för att någon yrkesgrupp är sämre eller bättre än den andre! Dessa diskussioner tenderar att alltid utveckla sig i en pubertal riktning som inte leder till något positivt.
Försök istället att förstå varandra och hjälp till istället för att vara besvärliga. Det finns mängder med flygledare som är osmidiga och inte kan se helheten utan väljer dumma lösningar. Detsamma gäller för piloter och resultatet blir sämre trafikavveckling.
Men oftast tycker jag mig numera höra positiva tongångar där piloter och flygledare försöker samarbeta och man tackar för en shortcut eller en “good rate off climb” som har hjälpt till.
Det har blivit mycket bättre de senaste 10 åren, för var det mycket mer “vi mot dom” i lufthavet.