Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygutbildning i Sverige

Tråden startades av Zacharias von Kraemer

Hej,

Jag är från Finland och tänkte passa på att fråga om flygutbildningen (trafikflygare) i Sverige o hur dyr/lönsam den är. I Finland finns det för tillfället 3 flygskolor skolor varav den bästa både till priset och utbildningskvaliteten är Finska Flyg Akademin (SIO) och ägs till hälften av Finnair.
Men eftersom chansen att få jobb i Finland som pilot för tillfället är så liten rekryterar inte Finnairs skola på några år.
Jag tittade in på SAAs hemsida och Lund Aviation. SAA var ganska dyr 669 000 kronor och Lund aviation hittade jag inget pris på. Men båda lät mycket bra.

Hurdant är läget i Sverige för tillfället (med att få jobb osv..)? Och vilken skola skulle ni rekommendera?

Publicerad den 2012-01-25 13:40
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

RL
2012-01-28 15:54

@FW: Det går just nu två norska studenter i klassen 10:1 och de har nog inte betalat några pengar för att gå utbildningen.

Z von Kraemer
2012-01-28 13:54

Trafikhögskolans avgifter för icke-svenska medborgare 400 000 euro?!
Det börjar redan blir för mycket 😛

Måste kolla om det gäller inom EU området också eller bara utanför.

Tom-tom
2012-01-27 10:03

Absolut, mellanöstern finns en del jobb då och då. Tror det är bra att ha blandat ursprung, och kunna 3 språk (inkl. eng). Så kör!

Ja Ryanair tar in modulstudenter!

Flygbolag struntar i stort sätt vilken skola du gått på. Gör en bra ansökan, ett bra cv och en kanonintervju så går det bra. De klart, går du på ett flyguniversitet (Lund) ser det bra ut, eller Oxford Aviation Academy, men i slutändan är det din personlighet som tar dig till drömjobbet.

Cat IIII
2012-01-27 09:32

Det kommer aldrig att bli någon brist på piloter, oavsett vad din lokala flygskola säger.
Har du inställningen att det blir många tuffa år utomlands, obekväma arbetstider, korta kontrakt, höga lån, och låga löner, då är du bättre rustad för verkligheten. Är du redo för allt detta kör, men det blir aldrig enkelt.

visst är det en liten fördel om du talar språket i det landet du söker arbete.

FW: RL
2012-01-26 23:30

Som TFHS-wannabe,

noterades via Universitetsansöknings-webbsidorna att “tuition”( el. på svenska: samlade terminskostnaden) för Lund University School of Aviation är c:a EUR 400 000. Denna avgift gäller enligt 2011-års högskolereform för icke-svenska medborgare. ( Är faktiskt osäker på hur det är för övriga EU-medborgare, så som Finland – men ej Turkiet ? )

Predator
2012-01-26 19:38

Jag är 19år gammal och funderar på att utbilda mig till pilot. Jag vet inte, men det känns mycket bättre att gå en modulutbildning istället för en integrerad. När man går en modul så kan man ju jobba samtidigt, vilket minskar kostnaderna avsevärt. Som någon skrev tidigare så kan man få ATPL teori gratis vid Lunds universitet.
Är det en bra ide att gå en modulutbildning?, tar Ryanair in kadetter som gått modul?, om ja, hur stor är chansen att få jobb?

Angående marknaden: jag är 50% svensk, min pappa har turkiskt medborgarskap vilket medför att jag också har det. Dessutom kan jag lite arabiska.

Hur ser marknaden ut nere i mellanöstern?
tror ni jag har en fördel när jag söker jobb ?

Finnen
2012-01-26 17:03

Ja så är det ju, här finns det för många piloter och för lite jobb.
Är man beredd att flytta till t.ex Asien är chansen mycket större med jobb.

Bara man själv som sätter gränser, sätter man sig f*n på det så går det mesta också!

Mvh.
Finnen

Tomas
2012-01-26 15:23

Det ser ljust ut.

Norwegian har beställt 222 plan, det är 1000 nya pilotjobb från 2016. SAS börjar få pensionsavgångar från i år, och fram tills 2020, i snitt 50 avgångar per år.

Så Det är helt rätt tid att börja nu! “If you want something, go get it, period”

Z von Kraemer
2012-01-26 14:58

Tack för alla svar!
Om jag nu skulle komma in till Trafikhögskolan eller gå “modulvägen” så skulle det ju ändå återstå att hitta ett jobb efter utbildningen vilket verkar vara väldigt svårt i Sverige också.
Svår situation 😛

Frågande
2012-01-26 11:39

Nu när flera flyglärare har kommit med vad jag anser är vettiga kommentarer om utbildningsvägar, så vore det kul att höra samma personers tankar om att utbilda sig.

Är det meningsfullt som marknaden och världsekonomin ser ut idag? Är ni instruktörer för att ni verkligen brinner för det eller är det en språngbräda vidare och isåfall om ni själva har gått på kavalite och inte pris borde inte det ha resulterats i något annat då?

Ingen kritik mot er personligen utan bara en frågeställning på hur ni ser på era egna val och eran men andras framtid i det här yrket.

RL
2012-01-26 11:35

Lund aviation som du skriver heter Trafikflyghögskolan och drivs av Lunds universitet. Den är gratis och startades först av flygvapnet -84. Den är gratis men man betalar uppflygningar och luftisprov. Man utbildar inte på samma sätt som de kommersiella skolorna i Sverige utan man blir tilldelad ett s.k Host Airline där man får en Type-rating på flygplanet de flyger med och så sista året på den 2,5 åriga utbildningen. Då sitter man som styrman och gör en praktisk yrkesutövning. Så med andra ord får du testa på det riktiga yrket under skoltid, gratis. Många sökande till få platser men det är inte säkert om dom tar in en ny kull 2013, man får hoppas för jag ska söka då iaf!

Henrik, instruktör
2012-01-26 10:21

Det måhända att intresset hos vissa som går modul-vägen är större, men i min mening tappar de kvalitet när de hattar runt mellan olika flygutbildningar. Ingen kontinuitet alls. Visst går det att jobba ikapp och slipa på kvaliteten, men jag ser hellre kvalitet ifrån början än att jaga runt som en dåre för att få det så billigt som möjligt.

men?
2012-01-26 09:46

Tack för den, men jag är en ganska trevlig kille som kämpar för att ta mig fram i livet och hoppas på pilotjobb.
Jag gick inte modul.

Tomas
2012-01-26 09:41

Jag har vittnat att det inte spelar någon roll om man går modult eller integrerat.

Snarare är ofta de som går modult mer intresserade, då de tagit reda på hur man kan komma undan billigt för sin utbildning, och är tillräckligt självgående och disciplinerade att strukturera tillvägagångasättet själva.

Många, nu menar jag inte alla, men många som går en integrerad utbildning är inte särkilt insatta, utan har kommit på att “oj, pilot vad coolt..pappa betalar” och lägger upp utbildningen på ett bortskämt sätt.

Tror att varenda en som jag stött på som gått modult, är mer insatta i branschen än de som går integrerat. Sen slutprodukten på pilotkvalité, är heelt intividuell.

Så mitt tips: Kom undan billigt, så har du kanske råd att köpa en rating också, för det är det bästa du kan göra i dagens arbetssituation.

PPL på flygklubb
ATPL på flygteoriskolan, (alt TFHS ATPL om du har goda betyg, gratis!)
CPL/ME/IR nånstans där du får JAA och betalar MAX 220k
MCC

Lycka till

En annan instruktör
2012-01-26 09:29

Kan inte annat än hålla med Instruktör!!

Instruktör
2012-01-26 08:49

Jag måste säga att jag inte gillar dessa trådar som förespråkar “den billigaste” vägen. Läs istället mellan raderna och se “den lite sämre och inte riktigt anpassade vägen”. Ska förklara mig..

När jag utbildar en person som gått hela vägen till trafikflygare på en och samma (seriösa) skola ser jag en röd tråd i hela arbetssättet. Piloten i fråga har struktur, rutiner och ofta en bra flygteknisk kunskap kombinerat med hyffsade eller bättre soft skills.

I de flesta fall (inte alla) när jag utbildar en person i en enda modul som kommer från en annan skola blir det lite som att börja om på ruta ett. Strukturen som behövs saknas, ofta ny flygplanstyp inblandad vilket stjäl fokus från utbildningen, lärare som är vana en typ av elever med viss bakgrund och kunskap möts av en helt annan personlighet och atttityd vilket också bidrar till en totalt sett sämre utbildningstid.

Visst får man sina certifikat som alla andra och det står samma sak på papprena MEN det finns något där ute som heter kvalitét och kunskapsmätning och där ser jag dagligen tydliga skillnader på en pilot som gått den om jag får säga det privata modulvägen och en som gått hela sin utbildning på en seriös FTO.

Ska inte ens uttala mig om hur du ska välja din utbildning, många faktorer som spelar in, men jag vill hellre se att diskussionen handlar om kvalitét istället för hur man på billigaste väg får sin utbildning.

Tack för mig!

Zacharias von Kraemer
2012-01-25 23:03

Hur kommer det sig att flygskolan i Lund är helt gratis? 😀
Låter för bra för att vara sant, räknas det som en bra skola?

Erik F
2012-01-25 19:38

Tyvärr ser situationen ut precis som hos dig hemma i Finland. Inga pilotjobb, men skillnaden är att skolorna fortsätter spotta ut piloter vilket inte hjälper någon.
Gör nåt annat än att plugga till pilot. Det finns inga jobb.

Ha de

re: En till sak
2012-01-25 18:52

eller 20-21k i Berlin inkl flyg och boende.

En till sak
2012-01-25 17:41

….och MCC ca 50000kr.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500