Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilotutbildning (H)

Tråden startades av Evert

Är det samma vad gäller JAR/FAR när det gäller helikopterpilotutbildning, att det kan löna sig att ta delar i USA för att sedan konvertera?
Har kollat lite på SPU, men det blir ju tyvärr fruktansvärt dyrt här i Sverige.

Jag har ett ATPL på flygplan, men det verkar man inte ha så mycket nytta när det gäller att läsa till pilot om jag förstår det rätt?

Publicerad den 2012-03-05 19:36
Skriv ett svar
Antal svar: 2

svar

Tobias
2012-03-08 13:28

Hej!

Läs igenom JAR-FCL 2.050 med tillhörande appendix angående teorikraven vid ATPL(A) till ATPL(H).
JAR-FCL 2 “Subpart D” dvs 2.140 till 2.170 hanterar CPL(H) och “Subpart E” hanterar IR(H).

Dessa kan du hitta här: http://www.jaa.nl/licensing/licensing_jars.html

När du läst igenom detta flera gånger och fått en klar och tydlig bild av vad som krävs, så är det bara att prata med olika skolor om vad de har att erbjuda, både i USA och här hemma. En budget som sedan hanterar ALLA olika kostnader (boende, resor, förlorad inkomst, konverteringar m.m) underlättar sedan ditt beslut om var du ska utbilda dig.

En stor fördel med att kunna de delar som jag skrivit ovanför är att det blir så mycket enklare att berätta för skolor och myndigheter vad som gäller för just dig eftersom de ofta bara följer en grundmall och inte har full koll på alla regler. När du sedan bestämt dig så ring några samtal till transportstyrelsens certifikatavdelning och dubbelkolla med dem att det du kommer investera mycket tid och pengar i verkligen är korrekt och att det inte blir några problem längre fram.
En nackdel för dig kan vara att med nya EASA-bestämmelser runt hörnet kan spelplanen ändras plötsligt, också en bra orsak att prata med de som till slut ska godkänna alltihop.

Själv hade jag JAR-PPL(A), tog ett CPL(H) i Australien 2003 och flög 155h, fick tillgodoräkna mig det som ett JAR-PPL(H). Läste JAR-CPL(H) teori och flög 30h CPL-kurs i Norge innan jag hade mitt JAR-FCL CPL(H). Senare tog jag en IR(A) som med tio timmars flygning på helikopter blev ett IR(H). Eftersom min teori var gjord i enlighet med amendment 2, så räknades mitt CPL(H)+IR som fullgott ATPL(H) när flygtimmarna väl var på plats.

Under hela resan från PPL(A) till ATPL(H) så har jag vetat vilka regler som gällt, detta har hjälpt många gånger vid kontakter med både skolor och myndighet. Så läs igenom det som står i länken och gärna lite mer, så kommer du kunna göra ett bra och genomtänkt val när det gäller utbildning.

Chanserna att få jobb är något helt annat och pengarna involverade för att lära sig flyga helikopter är stora. Men det brukar ju diskuteras på annan plats…

Lycka till med ditt beslut!

/Tobias
Kapten på S92 över Nordsjön.

www.parisair.se
2012-03-07 23:23

Hej Evert,

Vill du ha ett CPL för helikopter eller bara ett PPL?

Om du t ex går en FAA CPL(H)-kurs på Paris Air i Florida så får du tillgodoräkna dig en stor del av din flygtid på flygplan. Läs 14CFR part 61 i amerikanska luftfartslagen:

(c) For a helicopter rating. Except as provided in paragraph (i) of this section, a person who applies for a commercial pilot certificate with a rotorcraft category and helicopter class rating must log at least 150 hours of flight time as a pilot that consists of at least:

(1) 100 hours in powered aircraft, of which 50 hours must be in helicopters.

När du sedan vill konvertera det i Sverige så får du endast tillgodoräkna dig 50 timmars flygtid mot kravet på 185 timmar.

Läs JAR FCL 2.155 i LFS 2008:31:

Tillgodoräknande. Av de 185
timmarna flygtid kan:
ii) 50 timmar ha genomförts
som befälhavare med ett CPL(A), kan
ha genomförts på flygplan

Och eftersom du ändå ska flyga i USA så föreslår jag att du utnyttjar tillfället att läsa en CPL(H)-modulkurs följt av Instrument Rating IR(H), även om du sedan skulle välja att inte konvertera ditt IR så har du lärt dig nyttiga färdigheter. När du sedan ska konvertera ditt certifikat i Sverige så har du flugit 100-120 timmar helikopter och behöver bara (förutom teorin) göra det antal lärartimmar som behövs för en school check och sedan en skill test för transportstyrelsens kontrollant. Alla skolor som skolar till CPL kan också göra konverteringen eftersom det räknas som en full CPL-modul men utan krav på antal flygtimmar, dvsenbart baserat på din färdighet. Du kan också välja att göra ditt skill test i kombination med en type-rating på en jet-helikopter.

Lycka till

PA

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500