Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Rätt fart utan A/T

Tråden startades av BJ

Jag undrar hur det är att flyga en jet utan auto throttle? Tänker främst på businessjet maskiner. Det känns som det skulle vara en massa fipplande för att hålla rätt fart.

Någon som kan berätta?

Publicerad den 2012-05-08 19:21
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

Sten
2012-05-11 09:23

Under climb finns det i alla fall på de mordernare maskinerna utan A/T ett detent som man sätter trottlarna i och sen åker man så upp till level. DEECs tar hand om motor automatiken. Under cruise drar man av till en förutbestämd valu hämtat ur diagram om man skall flyga long range är det ett visst värde man sätter, ska man åka high speed är det annat osv. farten kommer naturligvis att pendla något litet beroende på ISA variationer. Men det gör inget det minsta. det finns faktiskt de piloter som väljer att koppla ur A/T under cruise om sådan finnes. För att det sägs ge bättre range (detta under long range naturligtvis) har inget underlag överhuvudtaget, på att detta handhavande skulle ge bättre range. Men teoretiskt så får du ett jämnare motor pådrag eftersom A/T hela tiden “jagar” en viss fart. Under deccent utan A/T är det lite trixande, men man lär sig snart och har möjlighet att flyga med ex Flightlevel change mode etc.

Ace
2012-05-09 21:22

Man gasar när du får stickshaker, drar av när du får high speed buffeting! lätt som en plätt.

2012-05-08 23:12

Det hamnar snabbt i ryggmärgen. En viss kombination av nosläge och hur mycket man gasar för ett givet klaffläge ger en ganska exakt hastighet på de allra flesta maskiner på lägre höjd.

Man lär sig alla efter ett tag och endast små korrigeringar pga massa och vind behövs.

BJ pilot
2012-05-08 22:00

I climb används climb thrust, descent kör man idle. I båda fallen kan A/P hålla farten med pitch. Cruise får man hålla koll på farten men med någorlunda rätt thrust från början pendlar farten inte allt för mycket. Under approach får man sitta och korrigera en del men man lär sig snabbt ungefärliga N1-värden som man utgår från.

Erik
2012-05-08 19:47

Menar du under levelflight, så gör det inte så mkt om farten pendlar .01 M Hit eller dit, och blir det för mkt så får man korrigera. Annars tittar iaf jag på fuelflow, bllir oftast rätt.

Under sjunk så vet du att på idle med en viss rate of descend så får du en viss fart. Sen är det oftast inte hela världen om farten går upp eller ner några knop. Under sjunket om du gjort det bra så behöver du inte ge thrust förrens typ på 1000′ inför landning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500