Flyg en motor kommersiellt
Vad gäller?
Får man flyga passagerare kommersiellt med en motor IFR?
Är det annorlunda regler i USA?
svar
Ber om ursäkt, läste bara kommersiellt IFR…
Ojoj, jag tar mig för pannan…
Linjefart och taxiflyg är båda kommersiella verksamheter, precis som aerial work, eller bruksflyg.
Man får inte transportera folk IFR kommersiellt med enmotoriga flygplan. Punkt
PC12:orna som dansar in på Grafair opererar som “firmaflyg” vilket är exakt detsamma som privatflyg.
Undrar ni om jag har rätt föreslår jag att ni ringer myndigheten och pratar med någon av juristerna/flyginspektörerna istället…
Men skriv ihop för bövelen! 🙂
Enmotor heter det! Sätt vingar på motorn så kanske den flyger, men du kan inte flyga en motor!
Ok, jag förtydligar min fråga med att lägga till linjetrafik. Jag tycker att myndigheten skall slappna av lite och införa möjligheten att flyga kommersiell linjetrafik med passagerare. Jag vill se Cessna Caravaner till mindre flygplatser där passagerarunderlaget är lågt och distanserna korta.
Bara för att det är passagerare ombord betyder det inte att det är kommerisellt. Det är skillnad på linjetrafik och taxiflyg/bruksflyg.
Nordflyg flyger frakt och det var ju inte det frågan gällde.
@ JohnnyB
Korrekt uppfattat.
Det finns dock möjlighet till undantag i sverige, men inte för passagerarflygningar.
I övriga europa är det i stort sett uteslutet mest beroende på att de nationella myndigheterna inte vill göra undantag från EU-OPS på det sätt som sverige gjort.
JonnyB, händer titt som tätt att det kommer pilatus till grafiar med folk, så visst får man det!
@Kalle Tore Helge: sluta ljug…
Finns ett par bolag som opererar enmotor IFR tex: Nordflyg i Sverige och Benair i norge…
Det är inte tillåtet att flyga en-motor kommersiellt IFR i EASA.
Däremot är det tillåtet att flyga VFR, allt ovan oavett motortyp.
I europa har vi europeiska regler fastställda av EASA och våra nationella myndigheter. Alla flygbolag som transporterar folk mot betalning måste ha ett tillstånd (AOC) från en nationell myndighet och för detta finns en förordning publicerad av EU-kommissionen: Förordning 859/2008, till vardags benämnt EU-OPS.
Det du undrar står att läsa i EU-OPS kapitel H (Prestandaklass B) paragraf 1.525 och lyder enligt följande:
a) En operatör får inte bruka ett enmotorigt flygplan
(1) under mörker, eller
(2) under instrumentväderförhållanden med undantag för flygning enligt speciella VFR-regler.
I punkt b) står det också att tvåmotoriga flygplan som inte uppfyller vissa prestandakrav skall räknas som enmotoriga flygplan.
Hur vore det om piloter kunde lite mer om vårt regelverk, då skulle livet bli lite lättare för flygcheferna… 🙂
Så du menar att jag t.ex inte skulle kunna flyga kommersiellt med en Pilatus PC-12 i Europa (IFR)?
/Johnny
Vi är inte riktigt lika flygvänliga i europa spm usa.
Nu har jag bara flugit i USA och där kan du flyga passagerare med en motor och IFR.
Jag har mycket svårt att se att det skulle vara annorlunda i EASA, men du borde kunna kolla LASORS för det.
hur som helst här är en länk till Amerikanska FARs och passa på att läsa part 91 som pratar om flight rules, under subpart B kan du hitta en kategori som hanterar IFR.
http://ecfr.gpoaccess.gov/cgi/t/text/text-idx?c=ecfr&sid=96e55890a3cd90aefc8ea06d650eef57&rgn=div5&view=text&node=14:2.0.1.3.10&idno=14
/Johnny
Vilken typ av motor ska du FLYGA då, menar du?