SAS flyger mer och fler men vad betyder det?
SAS koncernens trafik ökade med 6,3% under november och antalet passagerare ökade med 2,7% och uppgick till 2,1 miljoner men vad betyder alla siffror som SAS redovisar.
?: Trafiken ökade med 6,3%, var det fler flygplan som flög?
?: Dumpade SAS priserna vilket ledde till ett ökat passagerarantal?
?: 2,1 miljoner passagerare, men vad betalade de för sina biljetter?
Det måste finnas enklare och tydligare sätt att redovisa en positiv utveckling om det nu var det?
Förklara för en som inte förstår.
svar
Det enda unika med SAS är 39 giriga fack och en soppa av så många olika flygplantyper som möjligt.
Spelar ingen roll hur mycket SAS går med vinst eller staten pumpar in, på något underligt sätt försvinner alla pengar och ingen kan förklara hur. Sen får dom anställda betala notan.
Vad det betyder är att man vräker ut billiga biljetter ett tag till. Nu när lånen är garanterade av staten. Om sex månader är det skattebetalarna som får pynta och bankerna går fria igen.
Sälj As..t Snabbt
Att göra vad SAS gör nu. Producera mer med minskande personalkostnader.
Om man flyger mer så ökar kostnaderna. För flygbolag som SOS ökar förlusterna.
Jajemen från ett bolag i djup kris till en blomstrande vinstmaskin – på mindre än en månad….
1) Det flögs mer kilometer och passagerarna var fler. ASK (available seat kilometers) ökade och RPK (revenue passenger kilometers) ökade i stort sett lika mycket, ca 6%. Antal flygplan, vet jag inte.
2) Nej. Ökande yield (plus 3,1% visserligen i oktober) betyder ökande biljettpriser. RASK ökade 6% (i oktober) vilket betyder att den valutajusterade enhetsintäkten (per passagerarkilometer) ökade. I RASK ingår också cargointäkter. SAS tjänar alltså mer pengar.
3) Muliplicera yield med antal passagerarkilometer. Dividera med antal passagerare, så har du vad det kostade per passagerare, i genomsnitt. SAS intäkt per passagerarkilometer är dubbel mot Norwegian. Så är det också en helt annan produkt, med mycket mer som ingår. Speciellt i en businessclassbiljett på en interkontinentalflygning.