TUIfly Nordic
Halloj!
Jag undrar bara! Hur går det för TUIfly Nordic? Är deras ekonomi bra? Nöjda piloter? Bra betalt? Glada/trevliga flygvärdinnor? Kommer dem finns kvar om 10 år?
Om vi säger att en pilot flyger ner till Puhket, får dem stanna där nere tills nästa flyg kommer eller följer dem med fast det är andra piloter som flyger? 🙂
svar
Jag tror personligen inte att man kan jämföra SAS ekonomiska kris med charterbolagen , de 3 stora charterbolagen gjorde i slutet av 90 talet- början på 2000 talet stora förändringar med bla enhetliga bränslesnåla flygplansflottor samt slimmade organisationerna .
Bla därför är alla 3 “moneymakers ” inom sina respektive concerner , och genererar vinst tillbaka .
SK däremot har tyvärr reagerat 10 år för sent och kört bolaget i botten.
Det är bara att kolla på lyxfällan på tv – tar du tag i för höga kostnader direkt så slipper du kronofogden – att skjuta på saken i 10 år är ingen toppenide om man vill överleva …
@ Re jansen
Jag har gjort dessa tester till FV, TFHS och SAS och jag hade en “jäkla bra dag och flyt” varje gång, vilken tur man kan ha. Nu tillbaka till ämnet…
Jag tror inte på TUI och det har jag mina egna anledningar till att göra, eller inte göra. I takt med stigande bränslepriser så kommer företaget med sina alltför välvilliga avtal att få problem och precis som med SAS så kommer dessa avtal att bli en kvarnsten om halsen på företaget. Det finns en nästintill religiös övertro på detta bolag, denna koncern och “tro” är viktigt. Långsiktighet däremot, det är bättre.
Nej dom har inget “vilorum” Det kommer på 78:an sedan
I din fråga finner Du svaret.
Resebolagen har ju inget egenintresse av att äga flygbolag, lika lite som man har ett egen intresse av att äga hotellen på destinationen, man äger om man tror man tjänar mer pengar på det än att köpa kapaciteten.
Självfallet drabbas charterflyget av samma problem som de gamla monopolbolagen, är det dyrare för arrangören att flyga egen metall än att leasa ett plan från en annan operatör med lägre kostnader kommer man givetvis att göra det.
Precis som SAS osv måste ner mot “Norwegian” kostnadsnivå gäller det samma charterflyget
Håller tummarna för TUI fly Nordic , Nova air och Tomson, mfl .Vi behöver seriösa chaterbolag,så vi kan resa på semester med familjen eller ensam, säkert och problemfritt . Veta när man reser och när man kommer hem ,transfer och hotell ordnat. Alla är inte tågluffare som börjat flyga,låt dessa flyga Ryan och rosa bussar.
Flög med dem för ett par veckor sedan från Thailand. Har de något vilorum för kabinpersonalen på 767an, och var är den i så fall?
Jamaica är ett ställe som jag vet att dom kommer flyga, men det är engelsmännen på Thomson som tar den slingan. Både med 78 och 76.
DY, vart ska dem börja flyga?
Ja. Två stycken.
En annan fråga!
Enligt mig så verkar det som att TUifly nordic har satsat på nya destinationer t.ex. Cancun och Puertoplata. Kommer det komma nya långlinjer innan 767 försvinner? 🙂
Angående piloter så har de även efter senaste “sparrundan” bästa avtalet i Skandinavien.
Hur är det med dem nya stolarna som de har köpt in till deras 767or, det vill säga med en egen tv-skärm? Dem ser ju helt OK ut iaf?
TWE: TUIfly i det stora hela är en liten, liten del av det stora. En sak ska man vara väldigt säker på. Bara för att att ett företag är stort så är det ingen garanti för framtiden. Detta gäller i högsta grad också TUI.
Av olika anledningar följer jag med den tyska marknaden (inte enbart flyg) och kan berätta att TUI inte enbart är en framgångssaga. Ju större organisation, desto större kostnader – på alla plan. TWE beskriver sin sjuka faster och därmed kan vi utgå från att han jobbar där och det kan ju förklara hans “hyllning till sitt eget bolag”.
Dock är TWEs ord ingen som helst garanti för något, inte ens framtiden!
Charter är charter och det finns ibland en slags tro på att man kan jämföra sig med de seriösa reguljärbolagen men då måste man nog ta sig en funderare. Att åka boskapsklass är inte så mycket roligare ens på TUIFly och i trånga 737-or blir man inte glad. Man får precis det man betalar för och inte ens TUI vill ge mer än man kan få betalt för.
En sak ger jag dock TUI credit för; de har charterbranschens snyggaste logga!
För er som undrar om ekonomin så har TUI Travel PLC nyligen presenterat ett rekordresultat och är, som ledaren Peter Long uttrycker det, mycket väl rustade för framtiden. TUI Nordic har också ännu ett toppreaultat. TUIfly Nordic har i år genomfört ett sparpaket med resultat över det förväntade och ligger därför numera mycket bra till i konkurrensen. Servicebetygen ligger över konkurrenterna (@Maggan), vill du ha sköna stolar så åk inte charter. Anledningen till att Fritidsresor hyr in andra bolag är inte så enkel, det har med känsligare destinationer att göra m.m. och en del av sparpaketet i TUIfly Nordic är att bolaget i huvudsak ska operera från de stora baserna till de stora destinationerna medan t ex Jettime och Norwegian får stå för expansionen från regionala flygplatser.
Cost index till Phuket och till övriga destinationer ligger normalt på mellan 6 och 12. Det är alltid minst 3 lokala nätter på longhaul. Vanligen 3 eller 4 nätter eller veckostopp..
@TQ
Tuff framtid är rätta ordet, läser du ekonomi så har du säkert koll på världsläget?! Finns inte ett företag som inte omorganiserar, slår ihop etz… Kolla Opel!
TUI AG har sedan en längre tid haft utmaningar… Inget nytt under solen!
Till TWE: Jag skrev TUI, inte TUIFly. Kolla tyska ekonomisidor så ska du se att livet inte alltid är så glättigt bakom de tunga ekdörrarna till denna koncern. Tro inte att du kan se TUis framtid i den vackra ljusblåa färgen och de glada leendena. Det kan komma en tuff ekonomisk tid också för detta bolag, som för alla andra.
TUI har en tuff framtid, tro inget annat!
TUIfly har alldeles för höga kostnader, det är främst de genrösa avtalen för framför allt piloter som driver TUI koncernen till att köpa in flygkapacietet från externa bolag som kan producera betydligt kostnadseffektivare flygningar.
Den är varierande beroende på framför allt bränslepris, runda slängar 12-15…
Tack för era svar! 🙂
Vet någon vad dem kör för costindex på 767 när dem flyger Arlanda – Puket, samt destinationer i Europa, t.ex. Antalya, Mallorca, Larnaca osv? 🙂