Air France – KLM hub strategy
https://airlineweekly.skift.com/2023/10/air-france-klms-sas-takeover-do-copenhagen-oslo-and-stockholm-hubs-stay/
i
Intressant artikel. AF-KLM och ST har ju bara två hubbar i Europa i dagsläget i Amsterdam och Paris. SA och OW har ju betydligt fler. OSL är en enorm marknad för SAS men drivs ju framför allt av norsk inrikes som jag förstått det.
Jag tror definitivt att CPH blir alpha hub i norden, men ARN kanske får en roll också.
Vad tror ni?
svar
Pilot, ja…,men man kan ikke fly på LHR uten slots.
@EK, okej vad baserar du dina gissningar på, magkänsla, eller?
@PF
KLM, Air France, Delta och Virgin samarbetar och flyger varandras passagerare.
Sen så tävlar alla flygplatser med varandra och locka till sig passagerare, men det är en annan diskussion.
Pilot, slik jeg forstår det, Apollo har lånt SAS 3,5 mrd kr, og SAS har bl.a lagt sine LHR-slots i pant.
Realiseres de på markedet, f.eks i en auksjon, har ikke SAS lenger en god LHR-ops.
Og Pilot. LHR oppfattes som en konkurrent til AMS og CDG.
Jag tror att det första som kommer ut är yxan. Alla långlinjer bort, alla ATR, CRJ försvinner helt och dem linjerna som inte har underlag för A320. Endast a320 familjen blir kvar, KLM tar över alla embraer använder dem i Cityhopper. Öppnar flera linjer till en handfull mindre destinationer i Sverige som Linköping. Antagligen många flera i Norge och Danmark. Svensk inrikes kommer få flera nystartade bolag som försvinner om 2-3 år då dem inser att det är så otroligt olönsamt.
Varken bitter eller 08a, dock är Sky Team det bästa som kunde hända SAS. CPH lär nog knappast växa som en hub i konkurrens med AMS och CDG. Det ingen nämner här är LHR, där Delta har en stor närvaro. Även Virgin flyger långt från LHR.
Jag tror att vi ska vända på vårt synsätt, CPH är inte dörren ut i världen för oss Skandinaver utan snarare inkörsport till Skandinavien för Sky Teams resenärer. Det är mest troligt så nya ägarna ser på SAS.
Självklart har Arlanda en plats som hub, man kommer ha mycket goda förbindelser till både AMS, CDG, CPH och säkert dagliga flyg till JFK och kanske Boston. vad mer kan man begära?
@ @Pilot – Läste du artikeln? Kan mycket väl behövas mer än bara AMS, CDG och CPH. Hur många hubbar har inte SA i Europa? FRA, MUC, CPH, LHR, ZRH, VIE, WAW, LIS. Man kan väl även räkna in ARN och OSL till denna skara.
Man spekulerar ju om en tredje och fjärde hub. CPH är given, frågan är om man prioriterar OSL eller ARN som en eventuell fjärde.
ST har ju enbart AMS och CDG av värde i Europa. Många fler i US tack vare Delta.
Du verkar vara en ganska bitter avundsjuk 08a
Det är väl klart att AF-KLM har en en bra anledning att investera i nya SAS.
Man behöver en tredje hub för att avlasta AMS och CDG. Därför kommer CPH att utvecklas ,SAS behöver fokusera på CPH, ARN och OSL blir bara matartrafik till AMS, CDG, CPH.
Håller med dig till fullo att Delta är ett starkt alternativ transatlantiskt. Har vi tur kanske vi får se en avlastande hubb i Norden till JFK, Atlanta, Detroit, Seattle osv.
Tror inte CPH får någon större roll än att hålla danska staten nöjd. Ska SAS sluta Böda pengar måste holländaren ta till stora yxan. Nya SAS kommer att ha fokus på Skandinavien. Matartrafiken går via AMS ellr CDG.
ARN marginaliseras då politiker förstört inrikestrafiken.
Vill skandinaver resa till USA så är Delta sjukt stora.
En minskning i Sverige och Norge sannolikt.