Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygledare lämnar Sverige

Tråden startades av Olle

35-40 sökande svenska flygledare på Naviairs annonser, flera uppsägningar för tjänster i Mellanöstern, dessutom söks tjänster i Tyskland, Schweiz, Eurocontrol mfl.
Inte orimligt och helt förståeligt med dom löneskillnader som är men hur ska det gå för flygtrafikledningen i Sverige?
Detta i ett läge där pågående och kommande pensionering av flygledare är historiskt stor.

Publicerad den 2023-08-19 14:35
Skriv ett svar
Antal svar: 201

svar

Preben
2024-08-23 19:46

Hur många företag som betalar för denna tjänsten får inte titeln…?

FL i Dubai
2024-08-23 17:17

Varsågod och ställ frågor så kan jag gladeligen svara på frågor gällande yrket vi utövar i Dubai, vad som händer här nere och hur snacket låter här.

Sv Preben
2024-08-23 13:58
Preben
2024-08-23 11:49

Det kända Nyckeltalsinstitutet har gjort detta…? Vem har betalt för det…? På vems uppdrag…?
Att flygledare har hög lön inom detta statliga verk är väl knappast orättvist men visar ju hur missvisande en sådan här “undersökning” blir.
Tre “nyckeltal” är det som “bevisar” detta?! Hög lön; Jämfört med vem…? Andra flygledare…?
Tillsvidareanställning…? Tja, det blir svårt på något annat sätt med våra flygledarcertifikat!
Jämställda chefskarriärer… Möjligen ligger man bättre till här än övriga Sverige men vi vet inte hur mycket bättre.
Detta är en tramsutredning som inte säger någonting.

Återigen, man kan slå sig på bröstet och hävda att man är en bra arbetsgivare men nu när den nya generationen (med nya pensionssystemet) flyttar i en omfattning vi inte sett tidigare så blir det ju bara tomt snack!

Bertil 1
2024-08-23 10:12

”LFV har blivit utnämnda till “Excellent arbetsgivare 2024” av Nyckeltalsinstitutet. Utmärkelsen tilldelas de tio procent av företagen och organisationerna som presterar bäst när det kommer till arbetsvillkor på den svenska arbetsmarknaden.”

Detta stämmer ju illa med vad som avhandlas i denna tråd och en del andra trådar på detta forum. Är det mest just flygledare som känner sig missgynnade, trots de ligger i det högsta löneskiktet inom LFV.

FL ACC
2024-08-22 14:05

“De flesta som får jobb kommer snart tillbaka hem till Sverige!”

Fast nej! Det stämmer verkligen inte. Vad menar du med det?! Det finns massor av svenskar ute i förskingringen som valde att flytta för 20 år sedan som inte har kommit hem. LFV har förlorat massor med pengar på att dessa försvann, kapitalförstöringen av att bli av med dom samt det nya avtalet som krävdes för att stoppa utlandsflytt samt åratal av övertid som var under slutet av 00-talet.

Jacob
2024-08-22 11:23

Det är inte helt rätt att folk flyttar tillbaka om man ser historiskt på det. Under de tider som löneskillnaderna har varit väldigt stora så flyttade många. Efter en väldigt stor löneökning 2007 så upphörde i princip flyttar.
Av dom som flyttade innan dess är det ca en tredjedel som kom tillbaks. En del av dessa efter väldigt många år. Resten jobbar alltså fortfarande kvar utomlands.
Sen var det en period där löneskillnaden inte var så stor och då var det en hel del som flyttade utomlands när man kunde på tjänstledigt. Av dessa kom nog de flesta tillbaks.
Sen var det, precis innan pandemin, ganska många som flyttade till Hong Kong. Av olika skäl (oroligheter, pandemin mm) så kom de flesta av dessa hem men detta måste ses som ett undantag.
Nu är löneskillnaderna mycket större än dom var under tidigare stora utlandsflyttar! Mycket större! Lägg därtill att en ny flygledare nu har 69-70 som pensionsålder.
Vi har än så länge inte så många flygledare i denna ålder men ändå så är det många som redan har lämnat och väldigt många fler på väg. Ju fler nya flygledare vi får in desto fler blir det som är i flyttbar ålder.
Att dessa flygledare skulle komma hem igen är ytterst tveksamt. De som bor i södra Sverige och byter till tex Danmark kommer nog aldrig komma tillbaks. De som flyttar längre söderut kanske kommer norrut igen men då väljer man kanske Danmark istället. Detta har redan hänt i några fall.
Så att det skulle vara så att dom flesta kommer hem igen är en myt.
Skillnaden nu mot tidigare är även att det finns intresse från nästan alla våra arbetsplatser. Stockholm, Malmö, Göteborg men även RTC och torn har folk som flyttar och är iväg på tester. Detta är något helt nytt och har inte hänt tidigare.

Det ligger något “gammelLFVianskt” över att säga att “dom flesta kommer hem”, “det är inte så många som flyttar”. Det har varit fel tidigare och det är lika fel nu.
Vad man sen ska göra åt problemet är en annan femma. Att strunta i det är ett alternativ och kanske det enklaste men det riskerar att bli väldigt jobbigt för dom som är kvar om 5-7 år.
Alla pensionsavgångar som kommer de närmsta 5-7 åren är enorma! Men det som de flesta glömmer är ju att det ser likadant ut i de flesta andra länder! Så behovet av flygledare kommer att vara väldigt stort i överskådlig framtid.
Väldigt många avskiljningar (50% de senaste kurserna) gör ju inte saken bättre.

Så ja, man kan fortsätta att sticka huvudet i sanden och helt historielöst påstå saker men det lär inte hjälpa oss!

Per
2024-08-21 23:46

Instämmer med flera föregående talare, tex FL TWR. Strutsmentaliteten i Verket är det återkommande problemet. Gäller kanske samtliga svenska ANSP:er.

Sv FL TWR
2024-08-21 22:21

Den som lever får se!

Har själv jobbat fackligt och då alltid uttryckt att lönerna måste upp annars slutar folk. Trots små lönehöjningar stannade de flesta kvar.
Några flyttade men sökte sig snart tillbaka man tyckte totalt att deras gamla arbetsgivare var bättre även om lönen var lite sämre.

Låt dem som önskar söka sig utomlands försöka. De flesta som får jobb kommer snart tillbaka hem till Sverige!

FL TWR
2024-08-21 15:01

35-40 flygledare har lämnat LFV på bara 3-4 år, så nog är det ett problem. Detta är långt fler än tidigare. Sen kan man välja att strunta i det men problemen som kommer blir svåra att hantera.
Strutsmentaliteten som råder är dum!

Sen kan man vilja att det inte är så men det hjälper ju föga. Det lär dessutom bli många fler när fler yngre med nya pensionssystemet anställs.

Förstår inre varför detta är så svårt att begripa, det är fakta!
Ok, gör inget åt det men kom inte och gnäll sen. Vi har sett detta hända tidigare!

SV:Ekonom
2024-08-21 14:31

Problemet är en kombination av att de unga drar utomlands och att väääldigt många nu börjar gå i pension. Även utan att folk flyttar blir det inom några år brist på flygledare.

Olle S
2024-08-21 11:29

“De blir inte många som åker till Dubai eller andra länder.”

Det är ju precis det som händer. Många flygledare som redan har flyttat och som är på tester i flera olika länder. Ju fler yngre flygledare som börjar i Sverige, desto fler som kommer att flytta. Din kommentar är helt verklighetsfrånvänd. Får väl anta att du är ekonom i Verket… Vår nye Bagdad Bob?! 😀

Marknaden styr
2024-08-20 21:19

Jaja, vi får se hur det går. Återkommer om tre år??

Ekonom
2024-08-20 17:04

Att: Marknaden styr

Är man för snabb att höja lönerna kommer man att förlora pengar.

De blir inte många som åker till Dubai eller andra länder.

Ser inte detta som något stort problem.

Det är bra om regeringen är sparsamma med våra gemensamma resurser.

Önskar inga ökade priser på flygverksamhet i onödan.

Marknaden styr
2024-08-20 13:06

Såklart betalar ingen mer än de behöver för sin personal. Men när de flesta nu höjer lönerna står LFV bredvid och tittar på. Exempelvis så är ingångslönen i Polen numera drygt 130000kr. Hela tråden handlar ju om att LFV riskerar att stå utan tillräckligt med personal ganska snart. Utbildningstakten lär inte räcka för att ersätta pensionsavgångarna. Då känns det rimligt att åtminstone försöka behålla de yngre flygledarna som man redan har.

Facit kommer hursomhelst ganska snart. Jag förutspår omfattande problem att bemanna sommaren 2027 på ATCC Malmö vilket ju leder till problem för trafiken till och från hela Skandinavien.

Ekonom
2024-08-20 11:56

Att: Expat

Att man betalar så mycket i Dubai måste bero på att det är svårt att rekrytera flygledare!

Antalet som är villiga att bo och verka där är lågt.

De flesta företag betalar ej mer än vad de är tvungna. Företagen är inte någon som spenderar mer pengar än man behöver till anställda.

Expat
2024-08-19 09:09

Med 160-180.000 sek i månaden i tex Dubai, samt ersättning för skolgång mm så är nog inte OB en faktor direkt…! 😀 Pension ja, men även där är det en ganska enkel sak att reda ut.
Dyrt boende och övriga levnadskostnader är det givetvis i Dubai men det blir mycket över ändå!
Jag tror Lars tänker på andra yrken där löneskillnaden är stor men inte så väldigt stor som i just dessa fall.

@ OlleS
2024-08-17 16:19

Javisst är det så att många från ” andra länder ” inte klarar testarna.
Specifikt folk från mellan östen och Afrika.
Svenska flygledare är varken bättre eller sämre än flygledare från övriga Europa.

Per
2024-08-17 13:11

Sv Lars
Vad bra att du klargjorde det. Nu fick man ju ett helt annat perspektiv på frågan. Plötsligt känns det som att det inte är några löneskillnader i flygledaryrket i olika länder. Tänk att ob-ersättningen kan göra sådan skillnad också. Tack Lars!

Carsten
2024-08-16 19:37

Ojdå Lars, det är det nog ingen som tänkt på!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500