Hur är det att jobba som Pilot på SAS Connect?
Hur funkar det? o jabbar man 5/4 m.m ?
svar
Easyjet. Vi har 5-4-5-3 som standard. Second officer kadetter börjar dock på random, men vid uppgradering till normal FO erbjuds man fast schema. Vissa väljer att stanna kvar på random.
Om du har random så har du även budgivningssystem för garanterade fridagar.
På italienska baser gäller 5-4 schema.
Baser med upp till 3 flygplan har alltid random roster. Finns även säsongsbaser i PMI, ALC, AGP där du är helt fri 3-4 månader på vintern.
Olika deltidsavtal finns, exempelvis är jag nu på 14-14.
Dom exakta villkoren skiljer lite för land till land men är generellt sett någorlunda samma.
Lönen är bra, framförallt med hänsyn till den dåliga svenska kronan. Var erbjuden direkt entry på SAS Connect förra sommaren men tackade nej då Arlanda bas hade inneburit att jag fortfarande behövde pendla då jag bor i södra Sverige. Lönen på SAS 100% motsvarar ungefär 55% av lönen jag har på easyjet idag.
Varit på easyjet sen 2007 och trodde aldrig jag skulle stanna så länge som jag gjort men blir nog kvar här länge till. Det är en fair deal, ordning och reda, avtal följs, ok semesterbudgivningssystem, lite låg pension dock. Bra training departement och just culture.
Vi är rätt många skandinaver i bolaget.
Kallar du standby att “jobba hemma”? hahaha
Kallas väl “StandBy” när piloter “jobbar hemifrån” … Men vad vet jag!
Helt ologiskt är det inte. Chansen för att komma in är såklart större. Men att skaffa en TR är ingen garanti för jobb. Är man beredd på att förlora pengarna man satsat så är det okej.
Personligen skulle jag i första hand försöka söka mig till någon som bondar/betalar min rating eller på något sätt garanterar mig jobbet. Skulle man inte hitta ett sådant jobb efter många om och men skulle jag tänka mig att betala TR utan garanti som sista utväg.
Men är det SAS du absolut vill till och du inte kan tänka dig några hundår utomlands (vilket man oftast får göra om man vill ha TR bondad) och din ekonomiska situation tillåter det kör på!
Är det helt ologiskt att skaffa en 320 TR för att kunna ansöka till SAS? Hörde några gjorde sin TR på trainingair i Billund och genom ATOn blev anställd i SAS Connect.
//CPL elev som är nästan klar med utbildning
@@olof.. ganska svårt att jobba hemifrån som pilot! men vad vet jag….
Ja varför skulle inte kontoret kunna jobba extradagar obetalt? Spar ju pengar till bolaget…
Nej nej! De kan jobba hemifrån och välja sin arbetstid! Säkerligen väldigt effektivt. De får fina bonusar också om bolaget går bra.
olof..varför skulle dom ha det?
Har dem samma flexibla lösning för kontorsfolket på Frösundavik?
SAS har rätt att göra löneavdrag varje månad och lägga ut obetalda dagar. Dessa dagar behöver inte sitta ihop med annan ledighet utan kan komma som singeldagar mitt i en slinga. Piloten jobbar fortfarande 900h/år vilket gör att du både får mindre i lön men får jobba hårdare dom andra jobbdagarna.
Perfekt.
/SAS HR
Ingen är tvungen att jobba på SAS om man inte vill.
Vad skulle facket göra, strejka ihjäl bolaget, igen…
Började på nytt bolag med gällande rating och tusentals timmar på typ. Det spelade ingen roll, full OCC och en ny TR kurs. Bara att tacka och ta emot den extra träningen. 🙂
Det finns undantag med andra ord.
Erfarenhet är faktiskt ointressant eftersom det enbart finns behov av detta i krissituationer och såna intträffar oerhört sällan. Under normala förhållanden krävs bara att man följer SOP. Har man 3000 timmar TT i flygbolagsoperationer räcker det gott. 3000 timmar i PA28 eller Cessna 172 har inget gemensamt med flygbolag annat än hands on start och landning. 300 timmar TT och typerating med linetraining räcker utmärkt för en styrman. Jag har flugit med massor av styrmän av den kalibern utan problem. Om det blir någon allvarlig situation blir de dock lite förvirrade och trångsynta i vissa fall men fortfarande en tillgång för kaptenen. Fråga paxen på websidan där dom köper biljetten om de vill lägga till 1000:- på biljettpriset för att garanterat få en erfaren besättning med 8000 timmar vardera. Tror att få kunder klickar i den checkboxen.
Visar tydligt att erfarenhet inte spelar någon roll inom flyget. Rätt rating spara pengar för bolag och har man timmar på typen är det en bonus.
Ja det stämmer att du har större chans till intervju med rating. Har vänner som sökt utan rating och inte fått komma. Under min intervju hade vi en som hade ca 200h total time och en rating i certet utan erfarenhet som till och med fick jobbet. Tror denna person hade gjort rating på BAA
Lauda Europe (Ryanägt) erbjuder 5 on/4 off schema på A320n
Undrar lite om det där med 11 månaders årslöner. Har själv läst avtalet men finner inget där om detta.
Någon som kan berätta lite hur det funkar?
Visst, fridagar och så men 11 månaders löner på ett år är ju helt galet om det är sant?
Var är du HR? Du pratar hela tiden om piloternas otidsenliga avtal! Att piloterna schemaläggs heltid! På det får de obetald tjänstledigt som arbetsgivaren godtyckligen lägger ut när det passar dem. Att arbeta heltid men bara få betalt 11 månadslöner måste väl ändå ses som otidsenligt gällande ditt resonemang ? Har du på HR också bara betalt 11 månader på en heltidstjänst?
Ett under att SAS får tag på piloter under dessa premisser?
Med vänlig hälsning.
Finns det något a320 Pilot jobb i Europa med en fast nyckel typ 4/5 10/10 5/5 eller 14/14 dagar på / av ?