Hur går det för amapola/populair
Det låter som ett interesant bolag
svar
Ägaren för amapola har inte flygplanen i amapola utan i largus aviation. Leasar sedan ut till amapola. Det är i largus stora vinsten ligger
Det är lätt att tro att ägarna tömmer flygbolaget på pengar genom leasehyror men om planen är relativt nya så är de också dyra. Det är först efter 15-20 år som de är avskrivna nog för att bli bra för ägarna.
Enligt senaste tillgängliga bokslutet (2023) redovisade Amapola ett resultat efter finansnetto på 4,8 mkr vilket innebär en ganska svag vinstmarginal i relation till omsättningen men fortfarande en vinst. Likviditeten är helt OK och soliditeten är bra.
Marginalerna i flygbranschen är ju generellt små så jag tycker ändå det ser stabilt ut.
Per G äger några ATR via olika set up på främst Malta och nån i Norge, sen är några leasade. Vem som äger flygplanen finns öppet hos Transportstyrelsen, bara söka.
Även om några flygplan ägs av Braganza så betalar BRA full Leasing. Det är så ägarna tjänar pengar och flygbolaget gör förlust/nollresultat/liten vinst och det finns aldrig några pengar för bättre villkor och löner.
Man vill inte tjäna pengar där man har många anställda.
Har hört saker jag med men ingenting som går att verifiera, som du typ, Hänt i veckan detta forum!
Totalen är nog det som gör det. Avbetalada flygplan, erfaren maintenance, hårt arbete som gett licenser till egen prop.verkstad, möjlighet till jobb på PW125B inhouse+ det största reservdelslager som finns på flygplanstypen ifråga. Lägg till att man äger sin egna simulator på CAE där man har egna instruktörer, ja, då är det väl bränsle och avgifter på flygplatsen man inte kontrollerar. Marknaden rår man inte på så klart, men utgångsläget är väl hyfsat iaf.
Av vad jag har hört är många av BRAs ATRer avbetalda snart, medan vissa andra leasas
Är du säker på att BRAs ATR är kraftigt belånade? Jag trodde att Braathen hade köpt dem för till stor del egna pengar (kanske att han har andra investerare med) och sedan leasar ut dem till flygbolaget, att det är i den transaktionen han tjänar pengar, medan att driva flygbolaget handlar om att göra det som förlorar minst pengar (vilket visat sig vara ACMI istället för att flyga på egen risk).
Fast vi jämför ju helt avbetalda Fokker 50s med BRAs kraftigt belånade ATR72or.
Klart att det är svårt att tjäna pengar med BRAs affärsmodell, men med helt avbetalda plan är det ju en annan femma.
Fokkern är billig men tyvärr är det nästan omöjligt att tjäna pengar med turboprop utan bidrag. Det är därför BRA byter affärsmodell.
Detta var en intressant diskussion som verkar ha dött.
Fokker 50 verkar ju ganska billigt flyga flera av rutterna som försvinner nu med BRA/SAS-affären?
@ A Té Ärr
Nu råder snarare det omvända. Fokkern är betydligt billigare att drifta än en ny ATR med höga kapitalkostnader.
Tveksamt att Amapolas F50 skulle kosta x3 att operera jämfört med Braathens ATR. Fuel ungefär samma. Visst 50 pax vs 70pax men leasing för ‘nya’ ATR är dyrt. Gissar på 1-1,5mil per månad, +/-.
Reservdelar till ATR-600 är ft extremt dyrt pga låg tillgång.
Hur det ser ut på F50 marknaden vet jag inte, men Amapola har byggt på sig kontakter och reservdelslager. F50 behöver förmodligen mer maintinence men Amapola äger alla Fokker så de kan nog operera billigt om man så önskar. Dock kommer Amapola behöva en ny flotta framöver.
Hahahahaha tre gånger så dyra som BRA? Roligaste jag har hört på länge.
Flerfaldigt mer slimmad organisation, avbetalda flygplan som dessutom dricker mindre bränsle än ATR.
Ok att innerväggarna är vitare och cockpit har fräckare skärmar på ATR men fyfan vilket bättre flygplan Fokker är.
Varför skulle ATR vara dyrare att operera? Det är ju helt avbetalda plan Amapola flyger med och vi snackar vi väl typ samma bränsleförbrukning?
Du menar med samma intäkt som BRA, men med F50 som är 3ggr så dyr att operera? Låter ju toppen.
Nä F50 är säkert fantastisk av allt man hört, men man behöver statligt stöd med upphandlade linjer. Annars håller det inte.
Om det inte finns tillräckligt många passagerare så spelar det ingen roll.
Ett helt öppet smörgåsbord står på Bromma och väntar på en aktör att flyga några rutter. Tror F50 skulle vara ett bra val på flera av dessa linjerna.
Vågar PopulAir satsa på Bromma?
Skulle inte Amapola kunna ta över mer av den gamla BRA-trafiken som SAS inte kommer att flyga? Borde ju vara ekonomiskt fantastiskt med F50?