JUST NU- SAS piloter varslar om strejk
Förhandlingarna mellan SAS ledning och pilotfacket har havererat.
Omkring 900 piloter varslar om strejk. Kan förstöra svenskarnas semestrar
https://www.expressen.se/nyheter/900-sas-piloter-varslar-om-strejk/
svar
Avtal på 5.5år, det måste vara någon form av rekord om SAS piloterna måste vänta så länge innan nästa strejk. Normalt så brukat dom hinna med 2st strejker under tiden och vara inne på den 3:e strejken. Men skulle bli förvånad om dom inte hittar något annat att strejka för under den tiden.
Innebär detta att Connect och Link fått förbättrade (läs dyrare) villkor nu eller har SK kopierat deras redan ingångna avtal? Om nu SK och Connect ska ha precis samma avtal, vad är då meningen med att ha 2 bolag på 2 AOC’n som flyger samma flygmaskiner till samma destinationer i samma koncern?
Någon som vet?
Fattar inte hur kunde det ta 15dagar av strejk att nå detta avtal? Låter ju som SAS fick de som de ville och piloterna fokuserade mer på de uppsagda än de piloterna som är i firman nu.
Hoppas på mer inhyrning
Blir spännande att läsa hur kreativa man varit i det nya avtalet…
Avtalen ska även gällande Link och Connect, rundar man detta genom mer inhyrning?
Vi får läsa allt om detta imorgon
Detta är som en mardröm. En lång jäkla mardröm. Snälla sluta strejka nu.
Kära Feltänk. Du kan inte låtsas som den förra strejken aldrig ägde rum. Eller den förrförra. Eller den innan den. Och så vidare.
SAS piloter strejkar gärna och ofta. Självklart är detta det främsta skälet att ledningen gått fram med Connect och Link. Tack vare Connect är ju effekterna av denna strejk betydligt mindre än tidigare.
Att SPG dessutom går och säger rakt ut att de vill att SAS går i konkurs? Inte bara går man miste om all sympati från arbetare och tjänstemän inom bolaget. Folk blir med all rätt riktigt förbannade på piloterna.
Bra och vettiga fackförbund är en tillgång för ett företag. SPG är inte bra eller vettigt.
Det kanske är bättre att börja på helt ny kula. Det tycks vara för mycket ingrott smuts i bolaget som är kostnadskrävande att det gör det svårt att städa bit för bit. Klarar man inte vara att vara lönsam med den svenska avtalsmodellen bör inte företaget ha något existensberättigande.
I denna debattartikeln i Expressen har en SAS pilot uttalat följande;
http://www.expressen.se/debatt/vi-borde-tacka–piloterna-som-strejkar/
“Istället för sina gamla piloter har SAS nu rekryterat internationellt – ofta oerfarna piloter varav vissa inte har klarat anställningsprovet på andra företag, berättar en SAS-pilot för mig.”
Det sägs att en del SAS piloter inte har klarat antagningstesterna till ett tyskt bolag som söker piloter till Arlanda. Så det vore nog lämpligt att SAS gör ordentliga tester innan man återanställer uppsagda piloter.
Denna strejk hade ju inte blivit av eftersom den inte handlar om lön utan rätt att vara anställd i moderbolaget. Det är ju denna strejk vi diskuterar, eller? Framtid strejker går inte att veta något om, men det skulle ju kunna komma strejker i Connect/Link också med tiden.
Allt här i livet förändras och med det löften och förutsättningar.
Nu har vi nyligen haft en pandemi som totalt förändrat läget. De flesta flygbolag (alla) har gjort dåliga resultat. En pandemi går inte att strejka sig ur.
Många av oss har också lovat evig trohet men ändå bytt partner!
Tänk om!
De som klara sig bäst är de som se framåt och inte ältar det som varit.
Nya förutsättningar nya möjligheter.
Är själv pilot.
Självklart hade det varit strejk även om Connect och wetlease inte fanns. Det är ju alltid extremt synd om piloterna som minsann blev lovade en löneökning i april 1983 som aldrig blev av.
Strejkerna skapade Connect, inte tvärtom.
Det kan du inte veta.
För det andra behövs helt nya avtal för piloterna. Alla gamla avtal måste skrotas.
Vi har facit sedan tidigare!
Vi har haft ett flertal pilotstrejker innan SAS:s nuvarande dotterbolag startade.
D.v.s SAS utan dotterbolag total kaos och många strejker.
Du gör rätt för ditt namn “Feltänk”.
”SAS är på väg att lyckas!”
Du skämtar? SAS har precis ansökt om konkursskydd och blöder hundratals miljoner pga en en strejk som man genom att vara proaktiv hade kunna undvika. Oavsett utfall av strejken så har SAS allt annat än lyckats. Ledningen har gått bort sig totalt, missbedömt omvärlden och sina medarbetare.
Någon här på forumet som kan upplysa hur många flygtimmar en SAS (main) producerar, i genomsnitt, per år? Både vad gäller LH/SH.
Hade allt varit koncentrerat till moderbolaget hade ju inte blivit någon strejk…
De underleverantörer SAS har är rena “Guld Gruvan” idag.
Hade allt varit koncentrerat till moderbolaget SAS hade all flygverksamhet varit stoppad i samband med strejken!
Vidga vyerna!
Det är för oss passagerare som SAS nyttjar underleverantörer. En strejk innebär inte totalstopp för flygningarna.
Facket har förstått att de håller på att förlora kontrollen. Det är därför man envist strejkar i moderbolaget där man har möjlighet.
Men pilotfacket har inte förstått att man med pågående strejk är på väg att förlora all kontroll över moderbolaget. Resultatet blir att all flygverksamhet flyttas till dotterbolag. Detta för att i framtiden slippa besvärliga pilotfack i Norden.
SAS är på väg att lyckas!
SAS problem är administration och ägarstruktur. Kostnaden för piloterna är knappast det största bekymret.
Med ett skuldberg på över 20 MDR kommer det bli rekonstruktion eller konkurs bara gilla läget.