Lön SAS Connect
Hej alla! Jag är intresserad av att börja jobba hos SAS Connect i CPH. Ser att de har en annons ute där de söker Cabin Crew.
Är det möjligtvis någon som vet hur ingångslönen ser ut? Både som erfaren och oerfaren? Jag har själv flugit tidigare och vill söka mig tillbaka till branschen. Jag undrar också hur tillägget ser ut för en ev. kabinchefsroll.
Kan det stämma att man även har möjlighet att flyga 80 %?
Tacksam för svar, önskar alla en fin dag!
svar
PR! Är det sant med dessa dagar? Hur kan man gå med på att firman kan ta 25 dagslöner ifrån en under ett år?
Det är sådana avtal som underminerar hela branschen. Ni har sålt er för billigt.
Det blir omöjligt att få till några förbättringar när man går med på sådana avtal.
Har ofta hört om de bra lönerna när man har hög senioritet, vad ligger den på egentligen när du har “hög senioritet”?
Tror det beror på att vi i kabinen på SAS är rätt nöjda med vad vi har. De andra är missnöjda då de tycker de gjort tillräckligt med uppoffringar. Men då tänker jag såhär, byt arbetsgivare. Det finns massa bolag som söker folk som betalar bättre och har bättre T&C än SAS. SAS lever kvar på sitt “goda rykte från förr”.
Ibland blir det så Bertil. Svaret på TS fråga kom ganska tidigt, sen spårade det. Antar att det fanns inte så mycket mer att säga om sakfrågan när det väl var sagt?
TS frågade om ingångslönen för CC i Köpenhamn. Varför skriver folk om en massa annat? Löner för piloter och i security?
Kanske behövs fler CRM kurser för folk.
Det sorgliga i kråksången är att dem som arbetat länge inom SAS inte har dåliga löner. Det är de nya som har riktigt låga löner och det blir svårt att attrahera nya piloter, framförallt med erfarenhet. Det syns i nyrekryteringarna, nästan bara folk rakt från flygskolan.
De som sitter med i facket och går med på alla försämringar har själva många år i bolaget och sitter på hög senioritet med höga löner.
Sv Leif D.
Detta ifrågasätts inte. Piloterna har även gått med på att behålla dessa befintliga villkor i ca 3 år till.
Det intressanta är hur SAS kommer gå tillväga om man inte finner fler / klarar av att behålla personal på grund av avtalet under denna period.
@Hans. I den situation som råder är ingen “åsidosatt”. Flygbolaget behöver vända till vinst och då kan verksamheten inte fortsätta som förr. Pengar till expansion eller höjda löner (eller till att undvika ytterligare sänkningar) finns inte förrän företaget vänt verksamheten till vinst. Att investerare skulle investera i ett flygbolag (förutom möjligtvis danska staten) enbart för att upprätthålla lönenivåer för “åsidosatta personalgrupper” och andra förmåner finns inte på kartan.
Sv Leif D.
Jag är enig i det mesta du skriver här senast. Och jag vet nog ingen pilot som inte förstår allvaret i SAS ekonomiska situation och att lönsamheten behöver komma på plats. Alla jag pratat med är väldigt väl medvetna om situationen. Det du skriver i slutet är inte något annat än en fördom underbyggd av okunskap om situationen. Och det var just det min initiala kommentar handlade om när du skrev att piloterna har ”relativt höga” ersättningar, vilket du fortfarande inte har svarat på var i denna relativitet baseras på.
Piloterna har bidragit enormt, de har sänkt sina ersättningar mer än någon annan personalgrupp i SAS, ovanpå det har man acceptet ytterligare högre arbetsbelastning och andra ändringar som inte varit till gagn för piloterna. Detta samtidigt som branschkollegor i andra bolag istället gått åt andra hållet med förbättrade ersättningar och villkor. Att du i detta läge häver ur dig kommentaren ovan är det jag frågade om, och har inget att göra med huruvida piloterna som gått med på dessa försämringar förstår eller inte förstår SAS ekonomiska situation. Tvärtom är det som att SAS piloter är en av de få personalgrupper som faktiskt förstått situationen till den grad att de personligen tagit dessa försämringar, inklusive att man fortfarande får en avdragen månadslön per år. Många andra grupper i SAS har bidraget enormt, detta ifrågasätts inte! Det jag påpekar är att få grupper faktiskt sänkt sina ersättningar under perioden, vilket piloterna gjort. I andra grupper har det mest handlat om downsizing eller effektiviseringar för att nå besparingar. (Vilket även pilotgruppen har genomgått.))
Så håller med, SAS situation är svår, nej det finns inget utrymme för höjningar/förbättringar av villkor i dagsläget. Men snälla, sluta sprid gnället och fördomen om att SAS piloter tjänar för mycket och inte förstår situationen och bidrar. Det är helt enkelt inte sant.
SAS har en mycket intressant tid framöver, då det redan börjat bli svårt att hitta piloter som accepterar anställning hos SAS och de som lämnar bolaget är fler än någonsin. Är det verkligen SAS nuvarande piloters ansvar att se till att SAS får ihop det genom att stanna kvar och avstå det andra erbjuder, eller är det SAS ansvar att göra något åt situationen? Man kan ju fundera på varför inte expansionen i Link gått som man tänkt….
Tydligen ingen här som jobbar i Cabin. Frågan hsndlade väl om det, Magdalena? Mest pilot snack här!!
Vet inte varför men SAS piloter har i alla tider varit totalt verklighetsfrånvarande när det gäller ekonomin i bolaget. Det är ett konstant gnällande även när dom låg på topp så gnälldes det, dom blir aldrig nöjda.
@Hans. Jag har definitivt inte inte “angripit piloter” utan försöker förklara att SAS i det läge de nu befinner sig inte kan göra offensiva satsningar som att höja lönerna för personalen. SAS behöver återvända till lönsamhet och hur man i ett sådant läge skall kunna satsa eller överhuvudtaget prioritera på högre pilotlöner är för mig och alla som kan ekonomi och företagande en orimlighet och konstiga fantasier. Jag försöker säga att en del av SAS omvandling för att skapa lönsamhet handlar om att bl.a. öka produktiviteten hos personalen genom få ut fler arbetade timmar dvs timmar där personalkostnaderna direkt bidrar till att höja intäkterna. SAS klarar inte av detta med sin nuvarande affärsmodell där man på en och samma gång (delvis som krav från danska staten) försöker vara en internationell nätverksoperatör med en olönsam långlinjeverksamhet, ett regionalt bolag som försöker upprätthålla reguljärtrafik som väldigt få verkar vilja betala för vad det kostar och samtidigt vara ett LCC med semestertrafik till Medelhavet. SAS konkurrenter har inte denna barlast.
SAS saknar just nu medel att satsa offensivt då det kapitaltillskott som kommer in när rekonstruktionen godkänts i först hand kommer att användas för att hålla bolaget flytande. Läser man den dokumentation som publicerades häromdagen (rekonstruktionsplanen) ser man att det finns en ytterligare “red flag” som innebär att mellan 1-2 miljarder av kapitaltillskottet kan komma behövas avsättas för räntor på statliga lån om EU-domstolen slår fast detta. Denna dom kan komma att slå omkull hela upplägget (OBS detta är inte mina ord utan hämtat från SAS egna komunikation).
Att i detta läge som som “åsidosatt pilot” klaga på nuvarande lönenivå är inget annat än oansvarligt gnäll. Att inte förstå att det viktigaste just nu är att SAS överlever och kan skapa en lönsam produktionsmodell som en del av en helt ny affärsmodell är under all kritik.
I SAS kollektivavtal för piloter finns en paragraf som ger bolaget rätt att dela ut upp till 25 så kallade PR dagar. Obetalda lediga dagar för att balansera produktionsbehovet som kan fördelas ut.
Klartext betyder det att varje pilot kan få en månads mindre lön/produktion per år. Systemet används flitigt under vinterhalvåret. Så räkna med 11 månadslöner som anställd i SAS.
Sv Leif D:
Det som är svårt att förstå är ditt resonemang.
Din kommentar om flygplansflottan är redan kommenterad såg jag, men det var inte det jag frågade om, jag frågade om vad du menade med ”relativt höga löner”.
Så vad handlar relativiteten du skrev om om? Du skriver att förlusterna inte är mer flygpersonalens fel än andra, men att det inte finns utrymme att betala högre löner. Detta gör ditt resonemang ännu mer obegripligt. Om relativiteten står i förhållande till vad SAS kan betala så borde samtliga personalgrupper ha lägre ersättning i förhållande till sina kollegor i andra företag (om inte man anser att vissa ska avstå mer än andra). Dvs, se på vad olika yrkesgrupper tjänar i samhället och lägg lönen minus 50% för de anställda inom samma kategori inom SAS. För det är ungefär vad piloterna har relativt till sina kollegor i andra bolag nu. Är det acceptabelt? Sannolikt nej, men för piloter tycker man det. Tror inte du menade detta, då din kontext är att piloter tjänar för mycket, trots att de i dagsläget avstår mer relativt till branschsnittet än andra kollegor i företaget.
Handlar din kommentar om relativitet om att du anser att alla ska tjäna samma peng oavsett vad man jobbar med oavsett utbildning, ansvar, erfarenhet etc? Helt ärligt så lutar det mer åt detta, men jag tror inte detta var din tanke med din ”relativitet”
Så det sista jag kan tänka mig är att du kort och gott tycker piloter tjänar för mycket, framförallt SAS piloter, för det har du alltid hört. Relativt var ett ord som slank ur när du skrev utan att veta vad du pratar om bara är min gissning.
Cityjet har nyligen börjat flyga åt Luftahansa gruppen med fem CRJ1000. De flög lite förra sommaren också på ett korttidskontrakt. Så det påverkar inte lönerna som piloterna i Köpenhamn och Stockholm har som är högre än SAS egna pilotlöner.
Senaste fyra-fem åren har Cityjet och Xfly i stort sett enbart haft uppdrag hos SAS. Så SAS har burit både de bolagen ekonomiskt, framförallt genom pandemin.
Att Xfly och Cityjet kan betala högge löner beror på att de inte bara har SAS som kund utan exempelvis Lufthansa som betalar bra för en bra produkt. Så inte så konstigt att de kan betala högre löner.
SAS har inte en speciellt “yvig flygplansflotta”. Idag flyger SAS själva A320 familjen (Main & Connect), A330/A350 (Main) samt Embraer i SAS Link.
Utöver det hyr man in CRJ900 och ATR72 från Xfly och Cityjet.
Däremot har man en komplex adminstration med olika AoC:n och mycket administrativ personal för att drifta all byråkrati och hålla koll på inhyrning. Det skapar en innefektiv och komplex drift där crew inte kan operera flygplan i olika bolag. Finns stora besparingar i att lägga allt i samma AoC vilket kräver mindre adminstration.
Anmärkningsvärt att underleverantörerna Cityjet och Xfly kan betala högre ingångslöner för både piloter och cabin crew än SAS själva. I slutet är det SAS som betalar för dessa bolag. Det tyder på att SAS Adminstration är allt för dyr och omodern.
@Hans. Varför är detta så svårt att förstå? SAS har en yvig flygplansflotta och en yvig linjestruktur som gör att det är mycket svårt att hålla en hög produktivitet i bolaget. Återkommande förluster visar detta på ett tydligt sätt. Det är naturligtvis inte flygpersonalens fel mer än andra personalgruppers fel men på det sätt bolaget producerar och säljer flygresor finns det inte utrymme att betala högre löner. De löner som SAS erbjuder idag är för höga sett till SAS lönsamhet och produktivitet. För att bli lönsamt behöver bolaget renodla och bli ett point-to-point bolag inom Europa och slopa långlinjer. Tyvärr.
@Leif D
Inte mitt fel att bolaget (SAS) är dåligt skött.
Finns ju en anledning till att jag och många av mina gamla kollegor stannar kvar på exempelvis Eurowings, där många av oss redan är kaptener.
Om man bor i Sverige (Skåne) och arbetar i Köpenhamn är den Danska lönen helt ok. Men bo i Danmark med 58 DKK är ingen hög lön. Nuvarande växelkurs gör det fördelaktigt för de som bor och skattar i Sverige. Så med Danska mått är det en rätt medioker lön precis som SAS löner i Sverige och Norge.