Lönesteg SAS
Jag är en styrman med cirka 500h med en valid a320 type rating och har sökt jobb på SAS
Som jag förstår det finns 29 lönesteg enligt nuvarande kollektivavtal på Connect och SK, är det någon som har koll på vilket lönesteg jag skulle kliva in på med min type rating och mina timmar på typen?
Har siffror på lönerna framför mig så behöver bara veta “stegnummret”
Tack på förhand!
svar
Vilken pajkastning hörrni. Det är ingen flygande på SAS som ser ner på piloter på Ryan eller DY. Många av oss är såklart avundsjuka på nätter hemma, 5/4 och löner som slår våra med råge. Vem hade inte varit det? Det är tråkigt att så ofta läsa att folk tror så illa om oss. Jag har aldrig då blivit illa bemött av en branschkollega så fattar inte vad allt detta agg kommer från. 🙂
SAS har jättebra löner, vi lever som kungar här.
Nej oj det va alla andra bolag jag pratar om.
@Svar till Ryr fo
Vad snackar du om för avgifter? Vi är anställda på svenska kontrakt med tjänstepension och arbetsgivaravgift betalt av arbetsgivaren som på vilket annat “normalt” företag som helst haha, läs på innan du yttrar dig, det är inte 2010 längre…så mina 65 tusen blir cirka 45 000 efter skatt tack så mycket
@Sv (@ Sv Ryr Fo)
Visste inte att russin kunde plocka bolag? Det var något nytt, kan inte admin flagga inlägg som dessa som bara sprider spam.
Nu om ni ursäktar ska jag njuta av min lediga dag som alla vi på Ryanair har den 25e!
Du jämför äpple med päron. Dina 64k blir 32k om du ska göra rätt för dig med pension och alla avgifter som tillkommer. Men lev du i din bubbla till du blir 65 och märker att det inte längre kommer några pengar.
Å SAS tar ofta hutlöst betalt för sina biljetter och lyckas ändå INTE betala sin personal rimliga löner, inte heller ha sjyssta scheman eller tjäna pengar på sista raden i årsredovsningen.
Men visst, det är inte SAS stora adminstration som kostar pengar.
Du låter bitter, FR har hittat sin nisch och gör det bra. Affärsmodellen fungerar då många flyger med dem. Alla vet att det är skit så men ändå flyger de planen och tjänar pengar. Piloterna tjänar bra.
FR är inte för alla, men det är inget annat bolag heller.
Hatten av att FR lyckats och kör på den modell de tror på. Andra aktörer för försöka hitta sin nisch.
Ryanair är ett russin plockar bolag! Ger minimal service till ett mycket högt pris! Ex. Incheckning på flygplatsen kostar mycket extra. Inga genomgående resor, endast punkt till punkt mm.
Man flyger i förstahand endast flygningar där man får rabatt på startavgiften. När det upphör slutar man flyga den linjen.
Ja det är många passagerare som inte förstår eländet. Det finns några enstaka passagerare som förstår eländet och är nöjda med det! De har lärt sig hur man gör för att inte betala onödigt mycket och har inte behov av genomgående eller dagliga flygningar.
Ryanair tjänar bra förutom under några år under pandemin.
De sägs att piloterna har bra betalt. Trots detta tjänar Ryan bra. D.v.s de tar hutlöst betalt för den mycket låga service de ger.
Inte alla förunnat att förstå!
Låter som något som Frösundavik försöker tuta i er på SAS.
Ryanair har nästan 200miljoner passagerare. Ryanair är ett point to point bolag. Billigt och smidigt. Som tur är får alla passagerare välja vilka man vill flyga med.
Att crew på SAS ska ha massor med övernattningar och mycket sämre lön för att era passagerare ska ha fler avgångar, Nja, låter lite snevridet.
@SAS,
Cityjet har ju skrivit avtal med SAS på 4 år, samt har avtal med LH, samt en ordnad ekonomi, så att det skulle bli som med Xfly som var dömt att misslyckas efter att LOT gick ur bolaget, är rätt osannolikt.
Till den som skrev att det ses som en “status” att jobba på SAS för de som inte är så insatta kanske stämmer. Men för oss i branschen (jobbar själv på DY) tittar på alla SASare som bara tittar rakt fram och inte ens säger hej och tänker “grattis till att ha ett av Skandinaviens sämsta villkor, löner och schema”.
@Ryr Fo. SAS flygpersonal förstår sig inte på eller bryr sig om bolagets ekonomi. De tycker bara illa om att Ryanair är ett effektivt, kapitalstarkt och mycket lönsamt flygbolag. De gillar sitt eget bolag med allt låtsasstatus trots att bolaget går 4-5 miljarder back varje år.
Ni kanske har mer hemmatid. Men ni har ett flygprogram som i mycket innebär att kunden istället får betydligt fler övernattningar!
Ni ger således kunden en betydligt sämre service än normala bolag.
Många orter har endast ca tre flygningar per vecka med er!
@SAS
Att SASare kallar Ryanair för ett “skitbolag” är nästan skrattretande.
Vi har 5/4 schema som funkar klockrent. Early/late varannan vecka och hemma varje natt med sunda dagar på arbete.
Men lev ni er bubbla och försök inbilla er att ni har det bra. Läste nåt om 62′ för DEC i SAS Link. Det tjänar vi styrare på Ryan med ARN bas.
Ser er på Arlanda släpande på era väskor för övernattningar. Skellefteå/Luleå/Umeå/Göteborg… Livet på en pinne!
Ber om ursäkt för felstavningar och autocorrect-rättningar som fick mitt förra svar att se så dåligt skrivet ut haha
Kan säga att din analys av Tui är helt fel då siffrorna som skrivs i detta forum är helt fel i de flesta fallen, att kalla Ryanair “skitbolag” är väldigt 2010 då de har nästan alla förmåner som andra bolag och DUBBLA lönerna jämfört med SAS i många fall, och lönerna på Norwegian för ARN bas är inte satta än så dom är svåra att spekulera om. Glöm inte att även kolla på Eurowings som även dom ligger bättre till en SAS i löner och ersättningar för sina piloter på ARN. Gud förlåte att Cityjet skulle kontakta för dom år det enda bolaget inom SAS svären som betalar en hygglig lön.
Och har samtliga kontrakt framför mig så vet vad jag pratar om
Sv @SAS
Handlar nog mest om senioritet, när man jobbat några år förlorar man nästan alltid på att byta. Att lönen skulle ligga långt efter övriga är inte heller helt sant förutom för Sunclass.
Av vad som kommit ut här verkar Tui vara nästan lika dåligt. Cityjet har inte ens en lönestege och du kanske inte har ett jobb nästa år, se hur det gick för Xfly. Norwegian får en bättre kaptenslön, men styrmanslönen på ARN ser ut att bli sämre, både ingång och slutlön och nästan alla steg däremellan. Med fast grupp pratar vi om 10000 mindre i månadslön på år 14.
RYR har hyffsade löner men i övrigt riktigt skitbolag. Skulle aldrig rekommendera någon att börja där förutom om man blivit nekad på alla andra bolag.
Skulle rekommendera en helt ny styrman att gå till Norwegian eller Sunclass om man kunde välja. Men tror inte det kommer hända jättemycket med lönerna i norden för SAS har inga problem att rekrytera, det är bara förhoppningar bland piloter.
@Kille. Du glömde nämna att i alla andra typer av jobb hos andra arbetsgivare blir man inte automatiskt belönad efter antal anställningsår. Man kan inte båda ha kvar kakan och äta den samtidigt. Dessutom bryr sig många mindre om lönen då jobbet i SAS är mer en livsstil som ger en viss typ av “status” utanför arbetsplatsen. Så varför skall SAS höja löner när de ändå får många ansökningar?
Ja, detta eviga problem.
Piloterna vill behålla karriärsmöjligheterna och tryggheten nuvarande system ger, men vill få upp lönerna och kunna ha en möjlighet att byta arbetsgivare utan att hamna i botten.
Arbetsgivarna vill kunna välja och vraka och anställa/säga upp/ befordra vem de vill helt enligt eget tycke, men de vill helst sänka ersättningarna.
Här står vi och brottas och balanserar på en smal lina runt runt dessa principer och hoppas på störningar som får motparten att tappa fotfästet för en stund…
1. Varför i hela världen skulle en kapten på Norwegian vilja byta jobb till SAS?
2. Jag har aldrig jobbat hos SAS och man kan tycka vad man vill men ur ett annat perspektiv är systemet ganska bra för de som redan är i ett bolag, med hänsyn till karriärmöjligheter och jobbtrygghet. Absolut, det finns olika typer av bolag och det går ofta att söka DEC i t.ex. easyjet och ryanair men SAS har alltid varit ett senioritetsbaserat bolag där alla börjar från botten och jobbar sig uppåt. Ingen lär gå med på att ändra det systemet då det gynnar alla som redan är där. Tråkigt ut vissas perspektiv, men också säkerligen rätt skönt när man väl är “inne i värmen”. SAS prövade tidigare att rekrytera DEC till SAIL/connect och det var inte populärt bland piloterna. De har haft ett demografiskt “hål” som tidigare varit ett problem då det inte funnits tillräckligt många erfarna piloter internt för att möta kaptensbehovet. Nu sitter det mängder av styrmän som inom några år kommer att nå kraven för det och därför kommer det inte finnas mycket behov för DEC i SAS då många väntar på sin tur att söka upgrade. Därtill har de rekryterat väldigt många ytterligare styrmän de senaste åren för att täcka behovet som uppstår i högerstolen. Man får ta seden dit man kommer och antingen acceptera spelreglerna eller bara söka sig till en arbetsgivare som inte tillämpar senioritet.