Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

När ger Flygbussarna upp Skavsta?

Tråden startades av ABC

Antalet passagerare har på ett år mer än halverats. Wizzair har flyttat sina bästa linjer till Arlanda men Norwegian har tillkommit med några avgångar i veckan.

Hur länge tror ni VY Flygbussarna håller ut, speciellt nu när de fått hård konkurrens till Arlanda?

Publicerad den 2024-08-07 16:11
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

@Martin
2024-08-19 14:11

Jag tror inte det finns några flygbussar från Sverige till Dubai. Om så krävs nog rejält medtagen förplägnad.
Skojar bara för ditt budskap kom nog lite fel.
/Reza

Martin
2024-08-19 11:11

Den kompetens/erfarenhet som svenska FL kan knappast vara det som eftersöks i Dubai. De vill i första hand ha folk från LHR AMS JFK LAX och liknande flygplatser med stora volymer och tung trafik

ABC
2024-08-19 08:57

Efter vad alla skriver här drar jag slutsatsen att det saknas behov av flygbussar till Norwegians avgångar från Skavsta. Med tanke på hur mycket mindre DY tar betalt för närmast identiska avgångstider, jämfört med Arlanda, är det förvånande att de inte “gjort en Wizzair” och flugit förbi Skavsta..

@ABC
2024-08-17 21:17

Man ger upp när Wizz flyttar till Arlanda eller lägger ner Sverige för gott.

S018cn
2024-08-16 18:02

“@ Flix.
Så verkar inte Flixbuss tänka. Hur dom nu tänker det vete sjutton.
Ta tex sträckan Jönköping – Borås – Göteborg. Man har avgångar säkert en gång i timman. Men på många turer kör man förbi ett relativt stort upptagningsområde; Ulricehamn.
Det anmärkningsvärda är att man har lika lång gångtid Jönköping – Borås vare sig med eller utan uppehåll.
Där går jag bet…. varför inte bara köra av motorvägen? Dessutom är ju alla resor bokade i förväg så finns inget trafikutbyte så kan man givetvis köra förbi.

B
2024-08-16 16:10

Budapest och Gdansk har nog mest svenskar som reser och föredrar Arlanda jämfört med Wizzairs övriga utbud.

@Reza
2024-08-16 12:23

Det blir nog så. Verkar som att Ryan Air har tagit nästan all Wizz marknad L östra Europa.

Erik
2024-08-16 10:28

Skulle vara intressant att veta hur Wizz tänker när man flyttat de två mest stabila linjerna, Gdansk och Budapest till Arlanda men har resten kvar på Skavsta.

Reza
2024-08-16 09:38

Vill WIZZ överleva i Stockholmsområdet är det nog Arlanda som gäller. Behovet av flygbussar blir då sannolikt inte så stort.

Erico
2024-08-08 16:37

Ja, så länge det går flyg från Skavsta så kör man väl. Finns ju ingen direkt konkurrens, så alla som inte åker bil behöver ta Flygbussen.

s018cn
2024-08-08 13:47

Svårt att säga.
Men med så låg frekvens på avgångarna blir ju problemet än större. Förr flög jag mycket från MMX och även deras minskade utbud fick jag ofta, som bara hade handbagage vänta länge och väl på att hitta en avgång.
På Skavsta finns förstås Sörmlandstrafiken som lurar i vassen, vet inte exakt hur mycket billigare resan med dom blir, för någon synkning i biljettpriset med Mälartåg finns förstås inte.

Flix
2024-08-08 13:42

Idag 8/8 har Skavsta hela två (2!!!) avgångar, båda före 10:00. Flygbussarna kör en buss till varje från Stockholm och Linköping/Norrköping får dela på en gemensam buss med en avgång. Lite mer galet är Flixbuss tidtabell med åtta (8) avgångar till Skavsta. INGEN kommer dock fram innan dagens enda avgångar….. Undrar om de lade tidtabellen samtidigt som de hade personalfest!?

DEF
2024-08-08 13:31

Så länge Wiss håller fast vid Skavsta, tar Ryan Air över allt mer från Arlanda.
Flyttar inte Wiss nu, finns nog inte bolaget kvar i Sverige. Dvs oavsett hur man gör sjunger nog Skavsta på slutversen.
Behovet av flygbussar blir förmodligen ringa.

Erik
2024-08-08 13:15

Eftersom flygbussarna främst går på tider då övrig kollektivtrafik saknas och anpassat till flygens avgångs- och ankomsttider så kommer de nog fortsätta så länge det finns trafik på Skavsta. En buss per plan fyller man säkert.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500