Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nuctech tar över säkerhetskontrollen på Arlanda!

Tråden startades av FDSGHARNKE

Enligt Aftonbladet:
Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

Hur är detta ens möjligt!!
Swedavia som är ett statligt företag släpper in ett kinesiskt statligt företag som ska bevaka säkerheten på Arlanda.

Är det ingen myndighet i Sverige som ser en risk att information överförs till Kina!?!

Publicerad den 2022-02-15 20:37
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Lars
2022-03-14 22:41

Någon som vet hur det går i denna fråga? Frågan har ju inte precis blivit mindre aktuell med tanke på de tre senaste veckornas händelseutveckling.

Lars
2022-02-24 12:37

Det tycks inte finnas gränser för hur långt naiviteten kan fortgå hos statliga företag och affärsverk. Att dessutom ministrar som får information inte heller reagerar gör att frågetecken faktiskt kan uppstå kring hur kunskapen och ansvarstagandet fungerar. Är redan skandalen kring Transportstyrelsen bortglömd? Hur kan man ens tveka inför att inte riskera otillbörlig tillgänglighet till våra flygplatser från utomstående när tydliga varningar och till och med svartlistningar finns för vissa företag? I rådande stund med eskaleringen i Ukraina och hotet mot hela Europas säkerhetsordning finns det all anledning att inte riskera intrång i Arlandas flygledartorn och RTC-centralen samt ACC via bakdörrar i Swedavias IT-system. Både Kiruna och Östersunds flygplatser med fjärrstyrda torn hör med anledning av läget till våra viktigaste militärt strategiska flygplatser nu där sårbarheten med RTC tyvärr är ett faktum. Öka då inte sårbarheten genom att tillåta suspekta företag att få tillgång till viktiga IT-system.

Mello
2022-02-23 22:29

Har detta stoppats än? Helt hål i huvet att släppa in en sådan här aktör som sedan kan ta sig in i Swedavias IT-system och störa driften på flygplatsen eller bara spionera. Eller i värsta fall ta sig in i systemen för tornet och även RTC-centralen.

Upp med händerna
2022-02-18 13:43

Jag säger inte emot dig om anledningarna till att paxantalet minskade på JKG och NRK under LFV-tiden, men kolla på statistiken så ser du att den negativa utvecklingen vände så fort kommunerna tog över. Och AGH gick inte i konkurs för att PEAB var en dålig ägare och operatör. Flygplatsen hade en ganska stabil utveckling och var lönsam fram till pandemin. Ditt påstående om att den gick i konkurs stämmer inte heller, det som skedde var att PEAB tillfälligt lade ner verksamheten varefter man sålde flygplatsbolaget. Återigen, det som behövs är först och främst ökade driftstöd, inte ett statligt monopol i en myndighet med politiskt tillsatt ledning.
Trevlig helg

2022-02-17 16:42

@Upp med händerna,
Jag håller inte med dej i de ”goda” exempel du anger.
LFV fungerade bra på den tiden det var en myndighet. Det spårade ur när man skulle leka affär och konkurrera med sina tjänster. Helt spårade det ur med just med RTS där man bildar ett bolag tillsammans med en leverantör. Det är ju helt emot vad ett statligt bolag skall syssla med.

Ditt exempel med AGH där PEAB tog över flygplatsen gick ju inte så bra, det slutade med konkurs.

Att NRK började tappa passagerare var ju inte LFV fel. Det var ju SAS som lade ner den förträffliga linjen till CPH. Sedan kommunen tog över har det inte funnits något reguljärflyg värt namnet. Nu saknas reguljärflyg helt, tveksamt om det återupptas.

Samma sak gäller för JKP. Där drabbades man på samma sätt av SAS nerläggning av linjen till CPH.

Upp med händerna
2022-02-17 12:30

@Bertil
Jag är inte heller för en privatisering av de statliga flygplatserna, men att det var bättre när LFV drev nästan alla flygplatser är felaktigt. På JKG sjönk passagerarantalet kraftigt tills flygplatsen kommunaliserades, varefter den utvecklades rejält vad gäller både passagerare och frakt. AGH byggdes ut och renoverades så fort PEAB tog över. På NRK dalade också passagerarsiffrorna tills kommunen tog över varefter utvecklingen vände direkt. Det finns fler exempel på att LFV inte var en bra flygplatsoperatör. Inkompetensen inom ledningen i det så kallade affärsverket är tydliga än idag, inte minst med RTS (jag är inte principiellt emot RTS, men den ska konkurrera med traditionell ATS på lika grunder). Det som behövs vad gäller flygplatserna är ett ökat driftstöd åtminstone delfinansierat med Swedavias intäkter samt ändrade regler om vilka flygplatser som kan få stöd; avståndet till Stockholm ska inte vara det enda som avgör.
/Upp med händerna

Bertil
2022-02-17 09:26

@Lars,
Jag håller med dig om att Swedavia har skött det hela mycket klantigt. Men att tro att det skulle bli bättre med privat ägande av flygplatserna är ju naivt att tro. Troligtvis blir det mycket sämre eftersom där är det helt pengarna som styr vilket påverkar både kvalitet och flygsäkerhet. Det finns inte en enda avreglering där något blivit bättre utan tvärtom. Det var mycket bättre på den tiden LFV ägde flygplatserna. Då var det i varje fall samma standard över hela landet på de statliga flygplatserna.

Lars
2022-02-16 21:56

Om det är så som anonym skriver att det inte handlar om driften av säkerhetskontrollen utan bara själva utrustningen så är väl det illa nog. Självklart kommer de att installera dold programvara som de tankar ur utrustningen. När man trodde att Swedavia nått de flesta lågvattenmärkena när det gäller flygplatsdrift så får man läsa sådant här helt plötsligt. Snälla, tillsätt ännu en utredning och låt inte längre Swedavia ha monopol på våra viktigaste flygplatser. De leker en lek med pengar och egendom som dom inte klarar av.

Anonym
2022-02-16 15:14

Läste precis på annat forum att det har missats i översättningen. Det handlar om utrustning- inte om vem som ska sköta driften av säkerhetskontrollen.

Anonym
2022-02-16 15:01

Länk till artikeln tack- hittar den inte

Anonym
2022-02-16 14:59

????
Tror jag inte på. Då borde väl vi som jobbar där fått reda på det?

Jebac PiS
2022-02-16 12:00

Hur kan man ens tillåta att ett sånt bolag lämnar anbud?

Puckelbro
2022-02-16 11:22

De säljer utrustning till Arlanda… Sen har jag mycket svårt att tänka mig att de kan sno speciellt mycket know-how inom just kontroll och övervakning från Sverige. Den biten har de nog rätt bra koll på själva.

Varningsklockor?
2022-02-16 10:07

Nuctech är svartlistat i USA men i Europa har finns de på plats i 26 av 27 EU-länder.
Nuctech lämnar bud som ingen kan matcha och lagt sig så lågt som 30-50 procent under konkurrenternas bud vid upphandlingar, något som är möjligt tack vare de subventioner man får från den kinesiska staten.

Sverige är så naivt att man blir mörkrädd..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500