Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nya piloter

Tråden startades av Erik

Hej nya piloter och piloter som just nu går på egenfinansierad flygskola.

Då ni bekostar utbildning själv undrar jag vad ni har för mål att hamna efter er utbildning för att kunna motivera att betala över en miljon? Vilket bolag vill ni till?

Detta är inte för att provocera utan bara nyfiken, då jag själv är i branschen och ser hur villkoren inte går åt rätt håll. Fungerar fint i unga år men svårt att se hur det ska fungera när man har familj….

Nu tänker jag på arbetsmarknaden i norden…

Med vänlig hälsning,

Publicerad den 2023-04-20 08:44
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

@CC2FO
2023-05-27 10:11

Vem har en släkting som ger en 2 millar för att ”testa på det som intresserar”? Är det så illa i flyget alltså? Den med mest pengar är med lämpad?

CC2FO@Peter
2023-05-26 19:54

En miljon räcker inte långt. Räknar med 1,5-2,0 och dessutom skall man leva och bo under tiden. Har man pengarna eller får dem av en släkting är det en möjlighet att få prova på något som intresserar. Räknar med att lägga ca en halv miljon på antingen ATR72 eller A320 i ett program och är flexibel med vart i världen jag bor.

Ska man låna pengarna förstår jag inte vad man tänker med.

Peter
2023-05-25 19:25

Är man väldigt ung och funderar på en privat flygutbildning ska man nog tänka sig för både en och två gånger. Vi ser väl alla att på sikt kommer efterfrågan på piloter minska. Tittar man på drönarutvecklingen går ju den så fort så det är svårt att hänga med. Kolla även på Airbus pågående projekt om pilotlösa plan, enpilotsystemet är ju nästan klart, pilotlöst på god väg. Men som alltid, följ det du tror på. Allt gott.

Alpha Lima
2023-05-23 08:41

Vem blir stridspilot för lönen?

Det är talande att man söker till stridsflyget i fredstid och glassar runt i JAS i en cool uniform fram tills det blir lite hett i storpolitiken. Då plötsligt börjar man fundera på det här med lön och om man inte ska plugga något annat istället.

Riktigt patetiskt faktiskt.

Hakaol
2023-05-17 22:23

Som jag har förstått det så är lönen för Stridspiloterna en anledning till att så många tar tjänstledigt även den ändrade pensionen har varit en orsak så då kan det väl vara intressant att veta vilka nivåer lönerna ligger på . Och självklart så ska väl allt i en anställning tas hänsyn till. Själv har jag insyn i som Flygtekniker både Civilt och Militärt och som det varit till nu så är det väldigt svårt att jämföra dom . Civila helt klart tuffare med arbetstider , arbetsmiljö mm.

Flaska
2023-05-17 15:19

@Hakaol

De är underbetalda i förhållande till sin kompetens. Det finns ingen anledning till att stridspiloterna inte skulle kunna få dubblad lön imorgon. De utgör en så pass viktig del av försvaret och lönerna är en så pass liten kostnad för piloterna att det blir löjligt att diskutera om några kronor hit eller dit. Klassisk svensk jante.

Hakaol
2023-05-15 21:21

Fick aldrig något svar på min fråga om vad en Stridspilot tjänar nämndes 42000/månad men inte om det är slutlönen intressant också eventuella tillägg och andra förmåner

Ulla Bella
2023-05-09 17:51

Jag valde mig bort från Sverige och pendlar. Fungerar inte för alla men fungerar utmärkt för mig. Flyger för ett av de stora fraktbolagen, tjänar strax över 200k per månad.

Tack för mig!

hakaol
2023-05-09 10:58

En fråga till Pilot tjänar en Stridspilot 42000/mån som max

Hakaol
2023-05-08 14:11

Man undrar ju hur det ska gå verkar svårt att rekrytera både Militära och Civila Piloter

Pilot
2023-05-07 20:39

Hakaol
Stridspilot tjänar 42 000 vilket är lägre vad en ny styrman på de större lågprisbolagen drar in.
Lönen där ökar sedan upp mot över 100 000 som kapten. Så du kan själv räkna ut att stridspilot är inget man gör för lönen.
Som du även vet så är amorteringskravet inte högt i Sverige så vem säger att du måste betala tillbaka utbildningen. Låt inflationen äta upp lånen

Re Hakaol
2023-05-07 10:17

Sverige är ett låglöneland för alla piloter även civila. Läste nyligen artikel där American Airlines VD säger till piloter att flygbolaget är beredd att höja lönen till upp till 590 000 USD per år. Med dagens dollarkurs ger det en månadslön på drygt 500.000 SEK.

Billigare
2023-05-06 22:10

Du behöver inte spendera över 1 miljon på flygskolan. Ta dig bort från Sverige och dra ner kostnaderna med minst 500 000 kr. Kolla Polen, Ungern, Slovenien etc…

Hakaol
2023-05-06 14:00

Hej läser en del om Piloter i Flygvapnet som vad jag förstår har enligt debatterna låg lön jämfört med Civila så att man där tar tjänstledigt och studerar istället. Vad är sanningen egentligen en Civil Pilot som betalatr sin utbildning själv startar sin karriär med en hel del att betala av

Gamla men inte bitter
2023-04-25 10:19

Ursäkta om jag missförstod frågan, jag möter ständigt så många bittra kollegor som gnäller över att villkor och löner blir sämre osv.. detta trots att vi tjänar dubbelt så mycket som tex en läkare.
Jag förstår att det kan vara tufft ekonomiskt om hamnat på något regionalt bolag med låga löner och inte tagit sig vidare därifrån.

Jobbet är påfrestande med långa dagar och oregelbundna tider. Men jag menar att deltid kan vara en lösning till det. Tyvärr drar nog många på sig för stora kostnader och anpassar sig till en dyr livsstil vilket gör det svårt att gå ner i tid

@Sanningen 2
2023-04-25 09:05

Jag jobbar idag som läkare. Jag har alltid nördat flygplan och att få flyga är vad jag drömt om sedan barn.

Jag kommer dock från enkla förhållanden och hade inte ens råd med det aptitude-test man skulle göra införa att söka till TFHS.
Det symboliska i att inte kunna bekosta inträdesprovet gick mig inte förbi och när jag samtidigt kom in på läkarprogrammet tog det rationella över.

Vi har också tidiga mornar och stressigt liv. Dock förefaller det som att mitt jobb är mycket säkrare och jag tjänar tillräckligt för en ganska bekväm livsstil i övrigt.

Jag ville bara ge lite perspektiv och på intet vis förringa ditt jobb. Jag drömmer fortfarande om flyg, nördar fortfarande youtube-videos och varje gång jag ser sett flyg dyker Flightradar upp.

Man lever en gång och du verkar ha gjort vad du önskade, låtit hjärtat om man så vill, guida dig. Jag valde att låta rationaliteten bestämma och det går inte en dag utan att jag undrar hur det kunde varit istället.

Sanningen
2023-04-24 16:10

@Ryr.
Du bekräftar ju bara det jag säger?
På vilket sätt återspeglar jag det dåligt?
Är det jag säger osanning?

RYR
2023-04-24 11:56

@sanningen

Kan bara säga att ditt exempel dåligt speglar vad du tror om Ryanair…jobbar där och tjänar efter drygt 2 år på bolaget mellan 55 och 60 000 kronor i månaden i snitt

Lönen under LT eller som du kallar “6 månader” är inte så dålig heller…upp till SPR är lönen dryga 16 000 ja, men sedan är den runt 25 000 i 4 månader för att sedan gå upp mot 40 redan inom 1 år från att du började på bolaget…läs på innan du skriver…

@sanningen.
2023-04-24 11:05

Jag förstår din ingång, det låter som den vanliga vägen in på flybolaget med fanfar efter landning. Men nej man måste inte betala för rating, uniform, intervju osv. Trist att folk fortfarande säljer det narrativet till bolagens stora glädje. Hör ni inte hur dumt det låter. I vilken annan bransch betalar man för en anställningsintervju? Eller en teknisk kurs eller motsvarande?

Man önskar att fler unga styrmän vågade stå på sig lite här. Själv gick jag några år utan flygjobb för att sedan få en rating betald, med lön under tiden när väl behovet uppstod. Ni vet lite så som världen i övrigt fungerar. Tyvärr finns det dock alltid de som vill betala sig fram och det skulle behöva regleras redan innan du söker flygskola.

@Sanningen
2023-04-24 10:28

Nu beskriver du hur det är att få “jobb” (köpa jobb) på Ryanair.
Har man tur, driv och är duktig kan man de närmsta åren med stor sannolikhet även få jobb på Norwegian.
Då behöver du inte betala för Type rating, uniform och dyl. Lön får du från dag 1.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500