”Ojämn” gång jetmotor
Hej!
Flög idag hem från en semesterresa. Flygplanet var en B737-800.
Vid några tillfällen under flygningen fick vi ändra höjd på grund av turbulens. Höjdändringsrna resulterade i ändrade varvtal på motorerna. Det som slog mig var att motorljudet vid vissa tillfällen lät ”ojämnt”, lite som en lastbil av äldre modell på tomgång där motorn så att säga pumpar. Lite svårt att förklara i skrift.
Vad beror det ”pumpande” ljudet på? Ljudet uppstod efter att gaspådraget reducerats (tomgång?) i samband med sjunk till lägre höjd.
/Undrande
svar
Jag menar att man når full climb-thrust vid 15k fot.
Climb1 eller Climb2.
Vad jag flyger vill jag dock inte kommentera.
Trevligt att du är pilot i ett mindre bolag men du är garanterat inte 737NG-pilot. Då hade du vetat att CLB 1 och CLB 2 bara finns upp till 15000ft. Sen är det full climb thrust som gäller.
Jag har ingen aning om vilken flygplastyp du flyger men jag skulle aldrig få för mig att börja kommentera om en typ som jag inte känner. Det bör inte du heller göra.
Förstår att du är fd. 737 pilot med ditt svammel.
“Ojämna motorljud kan uppstå av många olika anledningar. De kan vara temporära eller permanenta. Det kan bero på olika varvtal mellan motorerna, vibrationer från lager, skador på fläktblad, isbildning mm mm. B737NGs ACMS system kan användas till att göra avancerade vibrationsanalyser.
Ibland kan man lösa ett problem med att flytta runt på balansbultar i fläktens nav under kåpan, ibland kan man fila bort en liten skada på ett fläktblad och ibland kanske ett lager behöver bytas.”
Förövrigt är det väl ingen vettig som använder climbthrust under sjunk……..
Det enda jag kan hålla med om, är att olika varvtal mellan motorerna kan förorsaka nämnda fenomen. I övrigt är det kvalificerat svammel du kommer med.
Mvh.
Mångårig 737 tekniker
Denna diskussion blir mer och mer intressant. Problemet med det ojämna motorljudet var då gaspådraget reducerats vid byte till lägre höjd men diskussionen har övergått till olika typer av climb thrust. Det är inte tillämpligt under sjunk.
Ojämna motorljud kan uppstå av många olika anledningar. De kan vara temporära eller permanenta. Det kan bero på olika varvtal mellan motorerna, vibrationer från lager, skador på fläktblad, isbildning mm mm. B737NGs ACMS system kan användas till att göra avancerade vibrationsanalyser.
Ibland kan man lösa ett problem med att flytta runt på balansbultar i fläktens nav under kåpan, ibland kan man fila bort en liten skada på ett fläktblad och ibland kanske ett lager behöver bytas.
I ovanstående fall är det omöjligt att säga. Kanske autothrottle inte rör båda gasreglage lika fort och därmed uppstår ett temporärt missljud tills det “slöa” gasreglaget “hunnit ifatt”. Kanske nionde stegets avtappningsventil ligger i mellanläget mellan öppen och stängd och det är skillnad mellan motorerna. Detta är en helt mekanisk process när motorvarvet minskar, speciellt på hög höjd.
För övrigt, på B737NG och MAX, finns bara CLB 1 eller CLB 2 climb modes upp till 15000ft. Din reducerade climbthrust avtar gradvis men når full climbthrust vid 15000ft.
På större Boeingmaskiner finns det olika versioner av denna gradvisa utradering av lägre climbthrust men inte på B737.
Där jag flyger så kör vi antingen Climb eller Cruise. Finns inget climb 1 eller 2 på min flygplanstyp,
Interferens kanske?
Hej, till undertecknad.
Det stämmer inte. Jag är själv till vardags pilot i mindre bolag.
Climb 1 och 2 kan alltså användas under stigning. (Climb) även på högre höjder upp till cruise/flygnivå.
Stort tack för svar!
Du är ute och cyklar. Jag märker att du kör flightsim eller kanske har läst lite men du har inte fått hela bilden. Climb 1/2 används inte på hög höjd.
Frågan i denna tråden var varför det ibland låter som att motorerna “pumpar” eller “sågar”. Svaret längst ned är helt rätt – motorerna har lite annorlunda varvtal och då blir frekvensen från motorerna olika och då kan ett pumpande ljud höras. Ännu vanligare på propellermaskiner som ofta har en propeller synk just för att minimera detta.
Jo, men det är fortfarande motorerna som inte är synkade och då uppkommer svängningarna som frågan berör.
Nja, inte helt rätt härunder.
“Fenomenet” är att du i FMC (Färddator) ställer in Climb 1 eller Climb2- profil vilket påverkar procenten på motorernas pådrag.
I FMC står även optimal cruising altitide vilket innebär att det alltsomoftast går att flyga över det dåliga vädret. Säg att en 737 ligger på 37.000 fot och stiger till 39 eller tom 41 fot villket är mer eller mindre max. Då kommer du höra detta.
Även vid utflygningar av vissa flygplatser. Särskilt i Italien och Spanien är det vanligt att man börjar på Climb 2 och senare ställer in Climb1. Då ökar motoreffekten och det hörs tydligt. I Sverige är det oftast tvärt om.
Vid ca 3000 fot (eller likvärdigt) heter det “climb altitude” där man drar ned till climb-power som det heter.
Detta är vad du kände.
Skulle säga att det troligtvis är motorerna som har legat lite ur synk och frekvenserna från ljudet har gått i varandra. Gå in på länken nedan, och skriv 500 på ena frekvensen och 501 på andra så hör du vad jag menar. Du kan även testa andra frekvenser för att höra skillnaden. Fenomenet beskrivs även på sidan.