Ombord Ryanair från Palma till Stockholm
Publicerad den 5 november 2023Kommentarer
Kurt så Du menar SAS Norwegian gör rätt för sig de har orsakat mång miljardförluster för aktieägare stater de som köpt flygbiljetter leverantörer etc
Ryan har inte följt allm. rekl. nämndens beslut är småtvister på låga belopp.
Ryan har en stram affärsmodell de håller sig till.
Sv thomas! Kom ihåg att Ryanair inte gör rätt för sig.
De har i flera år legat högt på ARN`s lista över bolag som ej följer gällande regler!
Skall vi uppmuntra de som inte följer gällande lagar och regler?
kurt
Ryan har den tidtabell de har, och av en orsak
de har ingen plikt att köra en gång i tim, de är lönsamma, det är det enda kriteriet som räknas att få ihop affärerna, de lägger upp sin tidtabell efter sin ekonomiska kalkylering, passar det inte välj annan går inte sl åk taxi, hur svårt kan det vara?
Att: thomas. Du skriver “Ungefär som SL skulle ha service, vad alla förväntar är att tåget kommer och går på tid inget annat.”
Tänk om tåget endast gick 3 dagar i veckan. En resa t/r per dag.
Att: Markus. Du skriver “är det inte bara att acceptera att det finns lågprisbolag som alternativ?”
Ryanair är inget lågprisbolag, de är ett låg service bolag. Som tar mycket betalt för sin marginella service.
Ryanair på topp på ARN´s lista över bolag som ej gör rätt för sig!
Svar på den avslutande frågan, är det inte bara att acceptera att det finns lågprisbolag som alternativ? Kanske dags att sluta med att älta om lågprisbolagens vara eller inte vara? Det funkar alldeles utmärkt att flyga med Ryanair.
Ryan och South West (förebilden) är två mega stora framgångsrika flygbolag som fungerar mkt bra operationellt och ekonomiskt, de kör en hårt standardiserad produkt utan excesser från point to point
Det fungerar bra, passagerar volymerna indikerar detta, vadå service? De transporterar mellan A-B oftast eta även innan tidtabell. Hur kan nån klaga.
Ungefär som SL skulle ha service, vad alla förväntar är att tåget kommer och går på tid inget annat.
Ja det är väl jobbigt att se något annat bolag lyckas medan det bolag man själv är på konstant är på ruinens brant…
Varför kan inte vissa bara acceptera att många är nöjda och glada med vad Ryanair erbjuder? Är väl bara bra om vi i Sverige har flera bolag att välja på?
Ryanair är totalt det dyraste alternativet.
Efter tre år när de inte längre får rabatterade startavgiften slutar de flyga på destinationen.
Ryanair har många kunder som klagat och fått rätt av ARN men Ryan betalar inte.
Inte alla förunnat förstå
De har 2 till 3 avgångar per vecka från många flygplatser. Flyger du med dem får du extra övernattningar. Kostar pengar. Mycket låg service nivå!
Det är ej möjligt boka genomgående flygningar utan endast punkt till punkt.
Kostar extra pengar för många. Mycket låg service nivå.
Verkligheten thomas är att Ryanair är dyrast.
Men det verkar många inte ha förstått. De har normalt en mycket stor vinst. Det betyder att du betalar för mycket.
Vinsten de har beskattas på Irland.
De har rabatt på startavgiften på många flygplatser. Det betalar övriga flygbolag för.
Fanns ingen konkurrens och ett helt fritt näringsliv som alla har samma villkor
skulle vi fortfarande åka omkring i svarta t-fordar, Ryan håller ner flygpriser för alla
Demonstrerar att det går att driva även flygbolag effektivt utan stora administrativa excesser.
Privat: Som konsument är jag endast intresserad av att ta mig från punkt A till B på en tid som passar mig och så billigt som möjligt, då har jag inget emot att välja Ryan.
På jobbet: Som arbetande betalar någon annan så spelar det ju ingen roll. Har flugit 1 gång i tjänsten med Ryan eftersom det var det enda tillgängliga alternativet för att vara på rätt plats i rätt tid. Var dock tvungen att kringgå resebokningssystemet…
Sv Wallenbom. Var kommer Ryanair´s vinst från?
Det är du som flugit med dem som betalt ett stort överpris! Därav deras vinst.
Deras vinst beskattas på Irland så även vi Svenska skattebetalare har förlorat även om vi inte flugit med dem!
Det skall mer till än denna artikel, för att övertyga mig att bli Ryanair kund/resenär.
Att hävda att en förlust på 3,5 miljarder förförra året jämfört med en vinst på 25 miljarder det senaste året är ett problem visar att du missat några lektioner på ekonomkursen.
Publicerad
16 maj 2022 kl 7.26
Irländska lågprisflygbolaget Ryanair gjorde en förlust på 355 miljoner euro under det senaste räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2022. Det var bättre än väntade -370 miljoner euro, enligt en prognossammanställning från bolaget och betydligt bättre än miljardförlusten året innan.
Ryanair hade ett överskott på mer än 25 miljarder svenska kronor senaste året. Att kalla Ryanairs framgångar illojal konkurrens är typiskt för en anställd medarbetare i en skyddad verkstad.
När Ryanair´s introduktions rabatt på startavgifter inte längre finns. Då kommer de att sluta flyga på ett flertal flygplatser. Så har de gjort i Sverige och även i andra länder i Europa. Sedan efter något år kommer de igen när de får en ny rabatt.
Ps! Ryanair hade under pandemin två verksamhets år med mycket stor förlust. Trots att man kunde bli av med upp till 60% av piloterna utan kostnad. Piloterna hade egna bolag. De fick bara veta vi har inget jobb till er.
Känner ingen som helst samhörighetskänsla med danska SAS längre hur mycket de än i sin desperation bedyrar att de fortfarande är ett skandinaviskt bolag. Har rest med Rajjan flera gånger på sistone och det har funkat alldeles utmärkt. Ser framemot deras expansion i Sverige.
Sv A-B. Det fungerar ej bra för Medelsvensson, alla bor inte i Stockholm.
Hur tänker du då att vi från norra Sverige skall ta oss till Stockholm för resa till Malaga eller Palma??
Det dunkelt sagda det dunkelt tänkta!
Har flugit Norranorland till Larnaca på Eurobonus biljett för en helg vistelse. Flyget på en och samma bokning.
Absolut när man behöver flyga mellan tex Göteborg-Luleå fungerar inte Ryan. Ryanair har inget intresse i en sån linje eller att ha genomgångsbiljetter.
Men när Medelsvensson ska till Malaga eller Palma på en weekend eller solsemester så fungerar RyanAir eller Eurowings minst lika bra som SAS eller Norwegian, ofta till ett bättre pris.
Sv Wallenbom. Det är billigare med SAS och de har en betydligt bättre service.
Jag kan flyga från Umeå till Göteborg på en bokning. Det går ej med Ryanair.
Jag betalar SAS biljetten först efter att jag genomfört resan. SAS har mycket god service till ett billigare pris än vad det kostar resa med Ryanair om du räknar samman alla kostnader för resan!
Sv Ivar. Exakt så – Du får välja de dyrare flygbolagen för dina dagsresor. Problemet är att andelen som flyger inrikes över dagen har minskat med 70-80% sedan innan pandemin och vill man betala mer får man göra det. Problemet med SAS och Bra är att de inte tar tillräckligt betalt av kunder som gör som du. Därför förlorar de pengar och Ryanair är affärsmässiga och är lönsamma.
Sv. Wallenbom. Jag flyger flera dagsturer varje år. Det är helt omöjligt med Ryanair. Skulle jag åka med Ryanair måste jag också övernatta på hotell och mycket arbetstid skulle gå till spillo.
Har även flygningar till andra orter än Stockholm. Då fungera inte Ryanair de erbjuder endast punkt till punkt.
Ryanair´s service är på extrem låg nivå.
Bolaget visar sig mer och mer att vara ett av de största och bästa flygbolagen i Europa. Finns ingen anledning idag att flyga SAS eller andra flygbolag om man bara söker en transport mellan två punkter. Finns en anledning varför Ryanair är det bolag som snart är störst på Arlanda och levererar en driftsäker produkt. Bra service, fräscha plan och effektiva. De stora grupperingarna hamnar efter.
Ryanair gör inte rätt för sig!
Trots att Allmänna reklamationsnämnden gett passagerare rätt i klagomål bryr sig inte Ryanair.
Ryanair har länge haft en toppen placering hos ARN. Är det något vi skall tycka är bra?
Nyligen flög man till Luleå då vädret var dåligt i Skellefteå. Man lyckades inte ordna någon transport för passagerarna till Skellefteå.
Vädret hade snabbt blivit bättre i Skellefteå Ryanair startade och gick utan passagerare till Skellefteå.
Ja det var ju ovanligt med en positiv artikel, men det har väl aldrig någonsin skrivits något som kan tolkas negativt för tex BRA på den här sidan. Ställer du samma fråga på alla dessa artiklar?
Sv. Ekonomen. Det är länge sedan svenska företag och institutioner/myndigheter/kommuner tillät sina anställda att flyga över dagen inrikes i Sverige. Minst 90 % av gångerna fungerar webmöten. Flerdagarsmöten kräver hotell oavsett.
Idag redovisade Ryanair 17,1 miljoner passagerare för nov. SAS har kanske 2-2,5 miljoner. Wizz hade 5,8 milj. Kan alla dessa kunder ha fel – månad efter månad?
Nya SAS kommer att försöka tjäna pengar genom att bli som DY och Ryanair – utan långlinjer. Lite som Ikea.
Och hur mycket betalade Ryan för denna artikel?
Ska bli intressant att se vad som kommer hända när lågprisbolagen flyger från samma flygplats till samma flygplats…prismässigt
Ifall något går fel med ryanair…då sitter du taskigt till…15 kr minuten ifall du ringer o hittar telnumret.
Sv D. Eftersom alltför få efterfrågar det du vill ha är det också få som vill betala för den typ av service du nämner. Lönsamheten för SAS och BRA är katastrofal då de inte kan ta ut ett pris som betalar för dessa “produkter”.
Sv Bob. Både Klarna och Spotify är två bra exempel på svenska företag som vägrar kollektivavtal. Ryanair är minst lika “bra” som dessa “drömföretag”.
Det går utmärkt att åka med Ryanair så länge det inte blir förseningar, inställda flyg eller annat elände.
Då får du vad du betalar för. Det vill säga ingen hjälp, måltidskuponger, ombokning, HOTAC m.m.
Det enda du kan göra är att gråta ut i media.
Ryanair är det dyraste alternativet. Man annonserar ut ett lågt pris men innan allt är klart har man betalt mycket.
Ett flertal orter trafikeras endast med 2 till 3 flygningar per vecka. Du måste således betala hotell i vänta på kunna flyga hem. De har bara punkt till punkt bokningar. Du kan bli tvungen övernatta innan du flyger vidare.
Ryanair har en väl fungerande APP som man kan checka in på och använda sitt boardingkort i. Fungerar normalt fint.
Låter som något speciellt hänt vid detta tillfälle om de krävde papper.
När det kommer till kritan är priset viktigare än eventuella hållbarhetspris, “gratis” kaffe osv. Finns en anledning till att Ryan inte är i rekonstruktion medan SAS och BRA är på ruinens brant…
De finns betydligt fler kategorier idag än “full-service” och “lågprisbolag”. Ryan kan nog räknas till det senare men SAS är varken eller. Till skillnad från på Ryan finns på SAS solskydd på fönstren, stolsfickor, ställbara ryggstöd, samplacering med medresenärer, gardiner (så man inte måste sätta sig när piloterna går på toaletten), gratis kaffe/te, digitala biljetter, gratis utskrift av biljetter, genomgående biljetter och mycket annat som jag och säkerligen många andra resenärer uppskattar.
Om man bara ska flyga från A–>B så går det utmärkt att använda Ryanair, Eurowings, Norwegian eller SAS. Ta det billigaste.
Tror Wizzair kommer till Arlanda snart.
Skillnaden mellan SAS och Ryanair är idag obefintlig. Gratis kaffe på SAS är inte värt vad biljetten kostar extra. SAS tar betalt för handbagage, bagage och att välja säte. Same same!
Ryanair är och har alltidbvarit fientligt inställd till fackföreningar, liksom Klarna, Tesla och Facebook. Anställda ska stå med mössan i hand och acceptera de villkor bolagen anser de vill betala för dagen. Tillbaka till 30-talet, typ.
Ryanair har ingen respekt för sina anställda och än mindre för sina kunder. Nej tack!
sa vel for en del år siden, at de aldri skulle ha gebyrer som Ryanair. Vel, gratis kaffe/te har de, dette skandinaviske bolaget, det skal de ha for ….
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten