Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Rekrytering flygledarutbildning LFV

Tråden startades av Anders

Är det någon som ansökt till flygledarutbildningen hos LFV nu under hösten som fått något besked? Beskeden är nu snart 3 veckor försenade för kandidaterna verkar det som. Någon som fått besked överhuvudtaget?

Publicerad den 2019-10-17 16:17
Skriv ett svar
Antal svar: 38

svar

ESOS
2019-11-05 12:06

“Att skriva ned anställningen som flygledare bidrar inte direkt till att öka personalstyrkan,”

Ska vi ljuga då…?!

Descending
2019-11-04 11:41

Vi har dom nog på varje arbetsplats, den där kollegan som inte helt är i synk med övriga personalen och som försvarar sin arbetsgivare oavsett vad som händer.
Rätt irriterande men som väl är så är dom inte så många.

Ny kollega
2019-11-04 11:19

“Seså kollegor, bli inte upprörda nu….. :)” Att skriva så efter påstådda 35 år i yrket…
Nedvärderande och lite hånfullt!

Som ganska ny kollega kan jag konstatera att LFV har tagit emot oss på det sämsta tänkbara sättet.
Omvägen via Norrköping kan man tycka vad man vill om men de flesta verkar överens om att det var en onödig omväg.
Inget garanterat jobb var ju också en försämring jämfört med tidigare. Vi blev anställda för att sen sägas upp. Sen fick en del återanställning över sommaren och sen blev dom åter uppsagda.
En del sökte jobb utomlands, några gick arbetslösa några månader och sen fick en del anställning igen.
Redan där tycker jag LFV har diskvalificerat sig för att kunna kalla sig en attraktiv arbetsgivare.
Sen tycker jag inte om att bli beordrad att jobba övertid. Mina äldre kolleger är innerligt trötta på detta och menar att tvingad övertid inte är något nytt.
Mina äldre kolleger menar att avtalen numera tolkas på dess sämsta sätt och att deras närmsta chefer aldrig tar deras parti.

Att kunna få bra semester vart 8-10 år menar dom också är en försämring mot tidigare.
Sommartid förväntas man jobba ett stort antal helger, också detta en försämring tydligen.
Man kan tycka olika om dessa försämringar men att vara nedvärderande och hånfull mot sina kolleger tycker jag är onödigt och visar att man inte har förstått att ganska många av ens kolleger faktiskt mår dåligt.

Still climbing
2019-11-03 18:55

Seså kollegor, bli inte upprörda nu….. :), Ingen av er har ännu uttryckt vad ni är missnöjda med förutom förtroende för ledning och pågående projekt, typ, rätt stora generaliseringar. Under de 35 år jag jobbat nu har det alltid funnits och kommer förmodligen alltid finnas synpunkter på diverse ledningsstrukturer och ”ja-sägare”, men kärnproblemet ligger enl min mening inte där! Därmed inte sagt att det är rättfärdigat. Så länge ”missnöjet” inte drivs av/genom förtroendevalda är det uppförsbacke för den enskilde att påverka förändringsarbetet, så tillvida det inte gäller flygsäkerhet, för det ändamålet finns rutiner som gäller bägge parter.

Klart att pengar inte är allt, rätt så, men vägen dit har varit lång där vi är idag, gällande samtliga villkor. Det är m största sannolikhet inte bättre inom andra företag, särskilt inte inom flygbranschen. Det går att söka sig till andra företag om det inte känns rätt inom flygledningen.

Att skriva ned anställningen som flygledare bidrar inte direkt till att öka personalstyrkan, så det är kanske inte rätt att ventilera i ett anonymt forum för framtida intresserade kollegor hur arbetsgivaren uppfattas, vilket i sig utgör personliga värderingar. Alla tycker inte lika. Låt intresserade själva inhämta den ev informationen. Förändringsarbetet måste vara organiserat, Ni vet ju hur mkt ni betalar månadsvis till de förtroendevalda. Ställ krav på att de gör sitt jobb.

Jobbet som flygledare är och har alltid varit ett toppjobb, det är något att glädjas över. Välkomna Ni som klarar testerna och utbildningen!

FL ACC
2019-11-03 18:29

Jag jobbar på acc och tycker du är helt ute och cyklar! Du måste tillhöra chefsgruppen eller den lilla klick runt ikring som inte riktigt har koll på hur folk mår.

Olle S
2019-11-03 12:46

Det är din fulla rätt att tycka så men du måste förstå att du också blir lidande när folk sjukskriver sig i större utsträckning, börjar studera för att slippa kommenderingar, flyttar utomlands, tar ut barnledighet som skydd, söker andra jobb mm mm.
Det blir du som blir kvar och får det ännu jobbigare än tidigare.

Det är många som försöker påverka men med en ledning som befinner sig på en annan planet så är det svårt! Utöver det har valet av mellan/småchefer de senaste åren varit sådana som bara är ja-sägare. Dessa chefer tar oftast jobben för att slippa just de problemen som de sen är med om att förvärra!
Mitt lönekuvert ser ut som det gör idag för att jag har varit med och påverkat!!! Men som sagt, lönen är inte allt!

T Rex
2019-11-03 11:15

Helt rätt att man skall vara med och påverka, inte bara tyst åka med om man ser att det är på väg åt fel håll. Kom dock ihåg att om ni har synpunkter som inte överensstämmer med ledningens, så kommer ni förr eller senare att utsättas för någon form av repressalier, mer eller mindre otrevliga sådana. Men ju fler som vågar desto större chans till trygghet för anställningen, det blir dessutom svårare att “städa undan” medarbetare i takt med att resurserna tryter. Det finns just nu pågående förändringsprojekt som orsakar stor skada på förtroendet till verksamheten och processer , som bygger på just förtroende till att dessa förhållanden inte missbrukas av ledningen.

Still climbing
2019-11-03 11:10

@Planflykt; ja du kollega…. känns som att du inte jobbar inom enroute sektorn iaf, berätta vad du är så missnöjd med.

Planflykt.
2019-11-02 22:15

När du mognat lite så kommer du också märka att lönen inte betyder allt… det finns andra saker som betyder mer. Trygghet, personlig utveckling, gott ledarskap, teamkänsla etc etc. Där finns det att jobba på inom svensk flygtrafikledning. Dock håller jag helt med om att det är bättre att VARA MED och påverka än att bara åka med och gnälla.

Still climbing
2019-11-02 16:52

Mycket text om dåliga villkor i forumet. Så förbaskat kass är det inte, får man en tjänst inom enroute (kontrollcentralerna) el Arlanda TWR, är lönen, övriga villkor och fortbildningen säkrad. Tornen, bortsett fr Arlanda TWR bör nog undvikas om det nu inte är så att RTC lockar av någon anledning. Ni inom LFV som tycker att det mesta verkar dåligt just nu, försök vara med och påverka ist för att enbart kritisera. Alla beslut behöver inte vara populära, men det behöver inte vara dåligt just därför. Tänk efter ni som vet hur lönekuvertet ser ut, var får ni den lönen för motsvarande arbete?? Inte långt kvar till ytterligare en nolla i kuvertet…..

FL 2
2019-11-02 14:15

Precis som någon skrev tidigare så är jobbet riktigt kul och bra betalt, men ändå har folk börjat sluta under de sista åren. Antagligen är det en följd av arbetsmiljön och ledningen som är rent bedrövlig. I tornen verkar dessutom RTC ställa till det vilket är helt förståeligt. Projektet har stora säkerhetsmässiga och ekonomiska brister men måste av prestigeskäl drivas igenom till vilket pris som helst. Det ser ut som att ACR också har problem men av annat slag?

Jag håller med om att man bör undvika utbildning och jobb i Sverige för tillfället. Det måste finnas mycket bättre möjligheter utomlands, och vill man vara kvar här hemma finns det andra mer breda utbildningar med otroligt mycket ljusare framtidsmöjligheter.

Gustaf
2019-11-01 12:54

Inte bara LFV som har stora interna problem. På Swedavia är det också turbulent och personal på ledningsnivåer söker sig därifrån. Känns som att staten och sittande regering inte kan driva företag där verksamheter behöver bli mer affärsorienterade och kostnadseffektiva. Arlanda skulle bli så mycket bättre ur ett kundperspektiv ifall flygplatsen ägdes av någon som vet hur kunder och leverantörer vill bli serverade och hanterade. MP vill nog hellre att Arlanda stänger ner om några år och när vi har eldrivna bussar som kan transportera svenskar och turister runt om i Sverige på håliga vägar.

Dennis
2019-11-01 10:49

Att “Linda”, “Petrapilot” och “Gullan” mfl har åsikter om RTS, flygledare mm är tämligen ointressant men tyvärr har vi en liten klick kvar i verket som fortfarande inte förstår att RTS är gammal teknik förpackad så att det ska se modernt ut.

Det är ju uppenbart att denna lilla klick har ett egenintresse i att detta ska fungera. Chefer inom SDATS och för nya centralen i Stockholm har karriärsintresset att ta hänsyn till och de som har testat och utprovat hela konceptet har ju sina jobbtillfällen att tänka på. Om det inte fungerar så försvinner arbetstillfällena i Sundsvall…!
Ett tråkigt sidospår i teknikutvecklingen som är svårt att förhindra men som gör att vi inte lägger pengar på att utveckla modern teknik som faktiskt är bättre än traditionell flygtrafikledning.
Vi, personalen, måste vara högljuddare och kräva chefer (på alla nivåer) som vågar vara kritiska och inte acceptera alla de beslut som kommer. Vår ledning har ALDRIG varit längre från verkligheten. Helt uppenbart när GD på en direkt fråga inte nödvändigtvis anser att flygtrafikledning är kärnverksamheten!
Som någon skrev tidigare,”Godnatt LFV”!

HKL
2019-11-01 08:12

Precis som Andersson skriver så är det valfritt om man vill flytta eller inte och som med vilken verksamhet som helst där företag eller andra myndigheter väljer att flytta verksamheten så får man vara glad om man får med sig 25% av de anställda. Att bryta upp hela familjen för att flytta till en ny ort lockar inte. Att det finns andra jobb på orten där man bor väger tyngre även om lönen inte alltid är i samma nivå. LFV i synnerhet är en arbetsgivare som inte längre är attraktiv, utan har istället visat sig ha en ledning som är naiv och hänsynslös. Få lockas av detta. Och som Andersson säger, det sminkade fenomenet RTS är redan avslöjat sedan länge.

Andersson
2019-10-31 18:05

Det är uppenbart att du inte riktigt har koll på vad RTS är! Det måste väl vara valfritt om man inte vill flytta till Stockholm! Om dessa då slutar blir ju bristen ännu värre.
Inte ens LFV bästa (orimliga) scenario kommer ge någon brist på flygledarjobb!

RTS är gammal teknik som man sminkar för att verka vara något annat.

Linda
2019-10-31 15:35

RTS implementeringen kommer lägligt när landets flygledare visar sitt ointresse till förändring. Om några år så kommer det vara ett stort överskott av flygledare. RTC behöver färre och färre flygledare över tid. Blir tufft när man inte är beredd att flytta från orten eller till utlandet. Kommer bli huggsexa om jobben på RTC. Som man bäddar får man ligga finns det de som säger……

FL TWR
2019-10-31 10:56

Hur många fl har lämnat LFV nu? I de tornen som “drabbats” av RTS verkar ju folk ha slutat helt. Utlandsflyttar från Stockholm och Malmö? En del jobbar deltid för att kunna studera. Känns som om det börjar bli ganska många nu!
ACR verkar också ha det tufft! Västerås…? Kalmar…?

Lilla chefen
2019-10-28 10:12

En kris som startades av förra GDn O. S. Hyllad av “alla” mellan/småchefer för att han hade varit flygledare…!
Den naivitet som våra ja-sägande mellan/småchefer uppvisar gör att vi aldrig kommer att få en organisation som fungerar.
Rätt konstigt egentligen, de flesta av dessa mellan/småchefer har ju möjligheten att återgå till operativ tjänst och borde kunna vara lite mer kritiska.

Fl
2019-10-28 06:46

För 10 år sen stoltserade man med en hög successrate runt 85% på elever. För ett tag sen gjorde satca en koll på de senaste 100 eleverna, då låg den omkring 60%. Så det beror väll på vilken verklighet man lever i

Andersson
2019-10-27 18:58

600 miljoner… 40 flygledare per år… några blir avskilda… Hur många flygledare går i pension under dessa år?! Hur många flyttar utomlands?!
Godnatt LFV!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500