SAS A321LR CPH-BJL
Hej!
Nu när många planerar sommaren så kikar jag på vinterresor.
Det jag då stötte på hos Apollo är att SAS ska trafikera Köpenhamn-Gambia (Banjul) med sina A321LR på SK7033/7034, maskiner som annars mest trafikerar USA/Kanada.
Prispåslaget är ca 3200:- för Plus och ca 5800:- för Business.
Dessa har väl inte gått på regelrätt charter sedan de levererades?
Från Apollo:
“Vi är stolta över att kunna erbjuda den bästa flygprodukten. exklusiva A321LR, på marknaden till vårt nya charterresmål, Gambia – direkt från Köpenhamn!”
https://www.apollo.se/gambia/uppgradera-din-resa
svar
Fint att se sånt medlidande du har för andra. Sånt är sällsynt på internet <3
Ugestop i Gambia, og alle crew har meldt sig frivilligt. Faktisk var der flere hundrede der tilmeldte sig, så SAS valgte efter anciennitet.
Ruten har været en stor succes for Apollo, især når gæsterne ikke skal ned og mellemlande på vejen.
Sunclass till Cap Verde flyger väl crew via LPA / TFS med Binter? Det går väl att göra så även till/från BJL.
Tydligen veckostop för stackars crew som anmält sig frivilliga. Vi får hoppas att de varit där förut så de vet vad de utsätter sig för.
Någon som vet hur SAS löst det med crew change för denna CPH-BJL charter?
Gullan har egentlig et poeng som bringer meg til min fråge;
jeg forstår at man skal fly Banjul en gang per uke. Skal man ha crewbytte, som da skal ligge der en uke ?
Eller skal man fly fra ca 15.00 tirsdag, til 07.30 onsdag, med et bakkestopp der nede i Gambia ?
Väldigt roliga nyheter. Vi kommer vara redo att ge vår sedvanliga service till alla som vill ner till Gambia och smaka på något svart, från vår kaffekanna.
Det finns stora skäl för mig och de andra flickorna i kabinen att se fram emot övernattningarna i Banjul.
@Andreas, vem har sagt att det skall vara en nattflygning på just denna dag. Ersätt befintlig A320 på helgerna eller någon annan dag i veckan med en A321LR så man kan slippa SAS usla Plus kabin i A320 under nästan sex timmar.
Tror ni verkligen att en A321LR, med färre säten än en A320neo, hade varit en bra idé till LPA som en nattflygning tisdag/onsdag?
@ABC, tror du inte de kärlekskranka tanterna vill åka bekvämt? Men jag håller med dej, jag tror att det blivit mycket bättre att införa till LPA. Det borde SAS själv göra genom att sätta in flygplanet på denna sträcka. Finnair kör ju A350 till LPA under vinterhalvåret för ca 10.000kr för en business stol med business service.
Visserligen har maskinen Business-stolar och Premium Economy men i Apollos version blir det förmodligen ett mer nedtonat charterkoncept där Plus försvinner helt och blir platser med extra benutrymme. Tror att det blir knepigt att få Gambia-resenärerna att betala särskilt mycket extra då det är en lågbudgetdestination mer ökänd än känd. Apollo (eller SAS) skulle säkert lyckad bättre med riktig business till LPA där många skandinaver reser via europeiska destinationer för att slippa obekväma ekonomisäten.
Den risken ligger hos Apollo, inte SAS.
Apollo betalar för alla stolarna.
Mycket bra med möjlighet till uppgradering. De platserna kommer snabbt att säljas ut då det är ganska billigt för att sitta komfortabelt i en så lång flygning. Är dessutom servicen i business klass är det värt varenda krona. Jag skulle gärna sett att detta flygplan även sätts in till Las Palmas. Skulle kunna bli nästan lika bra som när SAS flög åt Scanair med B747 till Las Palmas på 70-talet med möjlighet till att köpa uppgradering till dåvarande första klass.