Vad håller Arlanda på med?
Helt sjukt sanslöst.
Man ank till Gate C42 från en utlands flight.
Får gå typ 100mil innan man kommer ut.
Finns nåt rullband en kort sträcka men ur funktion.
Detta är SÅ dåligt.
svar
Vi inom högadeln får vänta lika länge som andra på pga långsam bagagehantering, trots fullbetald BC-biljett.
Kanske AI skulle kunna förbättra befintlig intelligens.
von Anka
Oj, jag visste inte att hög-adeln satt härinne?
Vissa i tråden kan inte ha jobbat en dag i sitt liv, med något fysiskt. Låter nästan som när Wallenberg skriver. Och Aidan: Anledningen att inte folk kommer ut med en röd matta till dig när du kommer med dina adelsvänner är att man är åtskilligt sen från sitt förra jobb och en del gånger får ta sig an en ankomst efter att den landat för länge sen. Det är anledningen till att du får vänta. Om pengarna gick till rätt saker och taxin inte vore dyrare än resan till Medelhavet så skulle det kanske finnas folk för att skapa service.
Det största problemet med Arlanda är ju en kombination utav allt det här som ni redan listat upp.
Lastarna levererar inte ankommande väskor tillräckligt snabbt på bandet – men å andra sidan så är det ju ett ganska långt avstånd flygplan<-->ankommande bagage, att även om lastarna skjuter ut väskorna direkt när flygplanet ankommer så kommer det ju ligga mängder av väskor på bandet som ingen hämtar ut eftersom paxet har inte hunnit tagit sig till bandet än pga avståndet. Det blir ju en timglaseffekt av det hela eftersom lastarna kan ju inte fortsätta ladda nya väskor förrän delar av bandet är ledigt.
Kanske ligger ett gemensamt ansvar för både lastare och pax att gå dit de behövs när det är dags. Paxet kan ju ta sig direkt till bandet så fort det är bekräftat på skärmen så att lastarna kan börja skjuta ut väskor direkt. Det är ju ett flöde som ska fungera oavsett lågsäsong som högsäsong och är väl kanske viktigast nu på sommarmånaderna när många reser med incheckat.
Men det som stör mig mest med ARN är att det blandas ankommande och avgående pax i gaten och det är ju någonting som är ganska så oproffsigt.
Man skulle behöva sätta upp ny belysning i vissa delar av flygplatsen. Utrikes ankommande t.ex, otroligt skum atmosfär och inte alls så ljust och luftigt som det bör på en flygplats av rang.
Kolla med signaturen @Stockholmare som älskar Arlanda fullt ut.Kanske har något tips.
Det verkar av inläggen att döma som att lastarna och deras serviceovlja är ett hinder för ankommande.
Lyssna på inlägget från Sveriges Radio!
Flygbolaget Ryanair tjänar stora pengar trots dåligt rykte. Kan det vara ett vinnande koncept att strunta i kundernas klagomål?
Förödande systemfel av hela härligheten med snabba pengar inom samhällsviktiga funktioner som flyg, järnväg, sjukvård, skola och mycket mer därtill.
Lastarna servar bara de som betalt mest (fast inte en så är det).
Oj, här kom en snålbetalande ABC-maskin, den väntar vi med tills vi får lust.
Nu kom en DEF-maskin, total utryckning och 5 min lossning, Max.
Hur kan man ens försvara detta på samma sätt som skola och allt annat missköts pga girighet eller som på ESSA, lättja, snålhet, smaklöshet och högfärd.
Sv AEK:
Ja, nu är jag även för monopol på järnvägen generellt. Bättre sammanhållning och lättare att lägga resurserna där de behövs. Det kanske bästa exemplet är Schweiz, ett land där SBB har ensamrätt på de viktiga banorna. Dessvärre led Statens Järnvägar av samma syndrom som SAS, för tungrott och byråkratiskt. Men nog om järnväg, det här är ett flygforum 🙂
Sv Rolf:
London Stanstead är ett annat exmpel. Vanligt med vilseledande branding.
@ Ramp Arn
”Vad håller Arlanda på med?
Tid du får vänta på bagaget beror på vilket bolag du åker med eftersom bolagen har olika krav när första och sista väskan ska vara på bandet.
Vissa bolag vi har vill att vi lastar avgående bagage först och sen lossar ankommande bagage vilket gör att det tar lång tid innan passageraren får sitt bagage.”
Nja, nu blev det nog fel i texten ramp Arn.
Du menade väl att lossa ankommande last, sedan lasta flygplanet. Efter det är gjort kör man in ankommande bagage och levererar på bandet.
Låter som Ryanair policy?
Jag har läst och säger följande.
Pris och service hänger inte särskilt väl ihop. FR-flighter är hälften så dyra som SK-flighter (på samma linjer) och borde därför vara slöare i allt?, men det är tvärt om.
Vem som hanterar vad skiter jag fullständigt i. Dock verkar högprisbolagens lastare/lossare vara mer benägna att uppehålla sig i fikarummet inför ankomster än de övriga.
Högprisbolagens kaffe är lika äckligt som lågprisbolagens.
Ingenting som sägs här kan rättfärdiga ARN som något annat än FIASKO. Bortprioriterad av de flesta bolag bortom Europa. Inte ens till världsmetropoler som Tokyo, Singapore, Los Angeles, Seoul osv + osv kan man ta sig utan omvägar.
Läs gärna vad Ramp Arn skriver så kanske du blir medveten att olika bolag hanterar bagaget på olika sätt!
“Tid du får vänta på bagaget beror på vilket bolag du åker med…..”
Det kan du inte skylla på flygplatsen, VSB!
Stockholm har väl bara två flygplatser, mest bedrövlig är väl ARN.
Skavsta är väl Nyköpings flygplats, även om dom kallar sig ”Stockholm-Skavsta”Vilket är ett skämt.
Det finns vissa verklighetsfrånvända individer som tror att Stockholm är nånform av världsmetropol.
Så är absolut inte fallet. Stockholm är en småtrist liten storstad i Europas periferi
“at”AEK, det er det höye tillegget for å reise t/r Arlanda med tåg det må fokuseres på. Flytoget i Oslo har ikke det.
Både til ARN og OSL finnes det alternativ skinnegående transport. For Arlanda SL, men med et tillegg, i Oslo Vy, i sone 4 på Ruter-samarbeidet, intet tillegg.
I 2028 planlegges det å legge ned Flytorget i Oslo. Avgangene skal overtas av Vy/Ruter.
Det låter ju riktigt risigt. Kanske har jag tur som har CPH som hemmaflygplats.
Ok, lägg till att sverige har blivit den fattiga nordiska brodern som inte har råd med investeringar i infrastruktur…
Eurobonus Life Time Gold Member
Precis du får vad du betalar för, det vill säga ett inhyrt lettiskt bolag som flyger dig
Stockholm har tre (2+1) flygplatser och alla är lika bedrövligt fula och tråkiga oavsett huvudmannaskap.
Norge och Finland är också perifiärt, men långt ifrån så povert och lågprisbetonat som Sverige och våra flygplatser, i synnerhet ARN.