Air Dolomiti tillbaka i Kalmar
Publicerad den 21 mars 2023En av få linjer från en regional flygplats till en europeisk hubb är tillbaka. Tyska Air Dolomiti fortsätter att satsa på trafiken mellan Frankfurt och Kalmar Öland Airport. Dessutom kan flygplatsen bli en av dem som tas upp i Swedavia.
Kalmar Öland Airport klarade sig relativt helskinnade ur pandemin. Flygtrafiken låg bara nere helt under två månader, april och maj 2020. Sedan återvände SAS med inrikeslinjen till Arlanda och ett år senare även BRA med destination Bromma. Strax därefter, i september 2021 när pandemin trots allt fortsatt plågade branschen, drog Air Dolomit, en del av Lufthansagruppen, igång den mycket efterlängtade linjen till Frankfurt. Det gjorde Kalmar Öland till en av få regionala flygplatser med en egen linje till någon av de stora hubbarna i Europa. Linjen slingades via Ronneby för att skapa ett stabilt underlag vilket i sin tur gjorde att hela regionen fick en linje till Frankfurt och därmed slapp ta omvägen över Arlanda eller Kastrup.
Faktum är att det var Air Dolomiti som tog initiativet till att starta linjen, väl medvetna om att det fanns ett bra underlag även för inkommande resenärer från Tyskland. Det har gjort att linjen varit igång även under sommarperioderna när affärsresandet går på sparlåga. Förra året gjordes ett uppehåll under januari, februari och mars innan flygningarna återupptogs och även i år har ett liknande flygstopp genomförts.
Men den sjätte april återupptas flygningarna igen och tillskillnad från det första året är numera slingan via Ronneby borta och Kalmar Öland har en helt egen linje till Frankfurt. Den nya tidtabellen har en förmiddagsavgång på måndagar från Kalmar som gör det möjligt att flyga vidare från Frankfurt direkt efter lunch. Air Dolomit flyger sträckan med en Embraer 195.
Över huvud taget har läget ljusnat betydligt på flygplatsen i Kalmar där SAS ökar frekvenserna och chartern gör en tydlig comeback i sommar, bland annat med BRA som leverantör av flygningarna. Dessutom föreslog Flygplatsutredningen att Kalmar Öland Airport ska bli en statlig flygplats. Oavsett hur det går med det, det är ännu bara ett förslag, så är redan de ökade driftsbidragen och att utses som beredskapsflygplats en viktig markering inför framtiden.