Bromma bevaras – det räddar BRA och inrikesflyget

Publicerad den 23 december 2015
Kommentarer
Utredningen om Brommas framtid läggs ner och flygplatsen blir kvar till minst 2038. Det är en julklapp som gläder både utredaren själv och de som vill se ett konkurrenskraftigt svenskt inrikesflyg.
Bromma Tower

Flygtornet Bromma Flygplats

I februari lanseras BRA när Malmö Aviation och Sverigeflyg samsas under ett namn. Dessutom samordnas tidtabellerna och flygningarna till att bli en sammanhållen verksamhet, allt med navet på Bromma. Att nu kunna fokusera på den verksamheten och inte behöva snegla på en eventuell framtida avveckling av flygplatsen är också en överlevnadsfråga för BRA.

Anders Ehrling, vd för Braathens Aviation, ser beslutet som en julklapp till flygbolaget och framför allt passagerarna på inrikesflyget i Sverige. I en intervju med tidningen Flygrevyn tidigare i år sa han vidare:

– Naturligtvis är vi oerhört beroende av Bromma, det är vår hub och det är där vi byggt upp vår verksamhet och konkurrenskraft. Bromma har gjort att vi överlevt. Säg så här: Det som i första hand drabbas om vi i förtid skulle tvingas flytta till Arlanda, är konkurrensen. På Arlanda finns stora, starka SAS som har sitt fotfäste där. Norwegian har de inrikeslinjer de behöver och de två tillsammans kan vi knappast mäta oss med. Därtill har vi det faktum att det inte finns plats i peak. I ett skarpt läge, vem ska få en attraktiv slot: Emirates eller ett inrikesbolag som flyger till Trollhättan? Det finns helt enkelt ingen anledning för oss att ta risken att flytta till Arlanda.

– Den svenska inrikesmarknaden har inte vuxit nämnvärt under de senaste tjugo åren. Förra året var ett undantag. Samtidigt ökar enhetskostnaderna varje år med cirka tre procent och tillsammans blir det en giftig cocktail. Det är grunden för att vi nu bygger ihop alla olika delar till en enhet. På sikt ökar det vår finansiella styrka vilket är nödvändigt för att orka med att förnya flottan. Det ger oss också möjlighet att samordna tidtabellerna och förbättra för transitpassagerare på Bromma. BRA gör det framförallt lättare för kunderna men även för oss inom allt från linjeplanering till utveckling av de digitala systemen.

Att Bromma är betydelsefull för att hålla konkurrensen inom inrikesflyget uppe, är ett resonemang som får stöd av Peder Grunditz, chef på Bromma.

– Priserna på svenskt inrikesflyg skulle gå upp om utbudet försämrades, säger Peder Grunditz.

Anders Sundström, som nu får helt nya direktiv för sin undersökning, är också han glad över beskedet. Fokus ska nu ligga på att se hur Arlanda kan stärkas i konkurrensen med övriga flygplatser i Skandinavien. I en intervju med Svenska Dagbladet säger han:

– Man har suttit och grälat om Brommas framtid år ut och år in. Nu slipper vi det och kan börja planera för en ny fjärde bana på Arlanda i stället. Det tycker jag är jättebra, säger Anders Sundström och fortsätter:

– Om alla verkligen lägger manken till skulle en fjärde landningsbana kunna stå klar om tio år. Om vi vill vara Skandinaviens huvudstad måste vi faktiskt klara av att ha större flygkapacitet och större flygplatser än Gardermoen i Oslo och Kastrup i Köpenhamn. Det gör vi inte i dag.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Calle
2015-12-27 23:31

Jag tycker vi har ett väl fungerande inrikesnät idag faktiskt. Kan du motivera ditt argument något?

Bulten i Bo
2015-12-27 21:52

Vi kommer aldrig få ett fungerande inrikesflyg i Sverige så länge som Stockholm ska envisas med att ha 2 trafikflygplatser.

Trött
2015-12-24 18:38

Han säger inte att sas är bättre, utan större och starkare på ARN.

Fakta
2015-12-24 17:35

Var får du dina fakta från? Se Pers svar. Eller är det bara sydsvenskt känslomässigt raljerande mot Stockholm?

MH
2015-12-24 00:43

En ny terminal tack borta i nordväst åt Solvallahållet med faciliteter så man kan gå torrskodd mellan flygplan och terminal. Allt i supermodernt design med stora glasytor och trevliga restauranger.Lägg in ett stopp för kistagrenens spårvagn också Sätt spaden i backen och passa också på att avskaffa miljöpartiet!

SAS Plus
2015-12-23 21:13

Kul att även Anders Ehrling erkänner att SAS är det bättre bolaget och att de aldrig skulle kunna konkurrera på samma vilkor;)

Mr €
2015-12-23 19:14

BMA behöver investeringar för att bli en modern cityflygplats med gater som de nyaste flygplanen kan använda effektivt, tex CS130 och A319. STO behöver nog pir G för widebodies och bagagehantering med kapacitet. Sedan är det smart att bestämma plats och längd på bana 4 och släppa upp stora områden för villor och hästgårdar så skatteunderlaget kliver upp ordentligt jmf med idag med Roslagsbana förlängd till Arlanda från Vallentuna och vidare till Bålsta via Sigtuna.

Sydsvensk
2015-12-23 16:39

Köpenhamn är skandinaviens huvudstad och Arlanda är mindre och har färre och mindre flygplan än Kastrup det är verkligheten

Simultan
2015-12-23 16:20

Grattis Bromma!
Bara att satsa på flygplatsen nu med destinationer över hela världen men kanske främst Sverige?
När det handlar om Arlanda så räcker det med en bana även vid peak.
Normala svenska problemet att vi leker större än vad vi någonsin blir!

Per
2015-12-23 11:59

Köpenhamn har också tre banor.
Heathrow har två, men har länge stridit för en tredje.

Behovet av antalet banor står inte i direkt relation till antalet rörelser, utan till efterfrågan i peak. Där Heathrow har en jämn spridning med hög andel stora flygplan har Arlanda kraftiga peakar med mestadels mindre flygplan. Förutsättningarna är helt enkelt olika.
En fjärde bana behövs på Arlanda.

anonym
2015-12-23 11:32

Gör Bromma till endast inrikes flygplats. Förbjud utrikes och hänvisa den till Arlanda Skavsta och Västerås

Tomten
2015-12-23 10:36

Både Oslo och Köpenhamn har två banor liksom Heathrow, Arlanda har tre. Se till att optimera användandet av befintliga banor!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten