Flygolyckan med Delta CRJ 900 i Toronto Kanada
Publicerad den 19 februari 2025Videoklippet visar att planet landar utan flare, och går platt ner i backen med en trepunktslandning. Här kan vi spekulera att landningsstället troligen inte klarade den våldsamma belastningen. Passagerarna hade änglavakt och de flesta kunde lämna flygplanet på egen hand. 21 av de 76 passagerarna och fyra besättningsmedlemmarna skadades och fördes till sjukhus, men enligt kanadensisk media har 19 av dessa fått lämna sjukhuset.
På landningsvideon kan man se att flygplanet tippar åt höger precis innan landning. Den landade på höger landningsställ som ser ut att kollapsa, sedan träffar högervingen marken och slits av, bränsle från vingen antänds, planet glider en bit och snurrar sedan runt, slår av andra vingen och blir liggande upp och ner.
Tornet rapporterar 33 knop i byarna, och enligt piloter på CRJ900 är max crosswind 32 knop för flygplanstypen. “Infallsvinkeln på vindbyarna ska givetvis tas med i beräkningarna, men det blir en utmaning för piloterna”, är en av kommentarerna på Flygtorgets forum.
Det var alltså kraftiga vindar vid tidpunkten för olyckan och det finns stor anledning att tro att piloterna har misslyckats ordentligt med att sätta ner flygplanet på banan i de hårda vindbyarna. Kanske stallat ner flygplanet i backen, där flygplansstället gått i botten alternativt knäckts och ena vingen först slagit i marken och brutits av. Flygplanskroppen har sedan fortsatt på tvären och slagit runt för att slå av andra vingen och stabilisatorn.
Ingen människa omkom i kraschen och flygplanskroppen har inte fattat eld trots det våldsamma haveriet där vingar och stabilisator brutits av. Det viktigaste av allt under förloppet var att flygplanets kabin inte fattade eld, en brand ombord hade förmodligen skapat en annan utgång på den här olyckan eftersom utrymningen alltid är ett dilemma. Minst en passagerare ses komma ut med sin rullväska, vilket inte är något vi vill se i en sådan här situation, detta trots att flygplanet ligger upp och ner och passagerarna får klättra för att komma ut.
Delta Air Lines regionala dotterbolag Endeavour Air är den största operatören av CRJ-900. Det har för närvarande mer än 120 flygplan som flyger som Delta Connection. Flygvärlden avvaktar nu ännu en utredning på vad som gick fel på Delta flight 4819.
Kommentarer
I forumet är det en annan diskussion som kan vara intressant:
https://www.flygtorget.se/flygforum/delta-crj-900-i-flygkrasch-i-toronto-kanada
FO som ska ha varit PF var väldigt ny, precis klar med träning.
Naturligt är väll också att piloten krabbade in i den hård vinden som kommer snett framifrån höger, han trycker vänster sidroder och skevar samtidigt höger. Vid nedslaget så får flygplanet extra mycket lyftkraft på vänster vinge som skapar en roll till höger när samtidigt den högra vingen redan är separerad från flygplanskroppen.
Här kan ni se hur en normal “flare” med en crj900 ser ut innan sättning:
menar du att CRJ900 inte har någon autoland, eller flyger den autoland med en konstant rate of decent ner i banan?
Det finns ingen “flare” funktion på AP:n i CRJ…
Autopiloten kan landa flygplanet och måste också givetvis gå in i “flare”, men för piloten gäller det att delvis lyssna på datarösten som är kopplad till radiohöjdmätaren för att få en referens.
Flygplanet ser otroligt stabilt ut när de kommer in. Ingen flare, kan det varit så att Auto Pilot fortfarande varit på? Den är godkänd ner till 60 fot i EASA och förmodligen FAA med. Varför, kanske fatigue, snörök är bidragande faktorer, men det gåt att konstatera på videon att ingen ”flare” görs. Blir intressant att få läsa preliminär rapport.
Man hade änglatur
“Flare” är när piloten höjer nosen precis innan sättning för att minska sjunkhastigheten.
Filmklipp från flygolyckan: