Svenskarna blir tjockare och flygstolarna smalare
Publicerad den 14 februari 2025En rapport från 2023 visar att widebody-flygplan som Boeing 787, 767 och Airbus A330 har börjat utrustas med smalare säten i ekonomikabinen, där 43,2 cm är det smalaste alternativet. Airbus rekommenderar sina A350-kunder att välja en 10-sätes konfiguration för kabiner i ekonomiklass, trots att de tidigare haft bredare säten som ett försäljningsargument.
Boeing har redan en 10-säteskonfiguration som standard för sina 777-flygplan, men 777 har en något bredare kabin än A350, 5,87 m jämfört med 5,61 m, vilket möjliggör lite större säten. För femton år sedan valde de flesta flygbolag som köpte Boeing 777 att ha nio säten i bredd, men nu är alltså tio standard. United Airlines, British Airways och KLM utrustar sina Boeing 777 med tio säten i bredd och det smalare sätet på 43,2 cm. Detta samtidigt som världens befolkning blir både tjockare och längre.
Även Boeings 787 Dreamliner var från början planerad att ha åtta säten i bredd, men många flygbolag, till exempel United Airlines, utrustar den i stället med nio säten i bredd. Dessa säten är bara 44 cm breda. Delta Air Lines har redan lagt till smala säten på ungefär en tredjedel av sin flotta. De europeiska lågprisbolagen har 45 cm breda säten, det inkluderar Ryanair på sina Boeing 737 och EasyJet och Wizz Air på sina A320. Det franska lågprisbolaget French Bee tar ändå första priset när de tränger in 480 passagerare i sin Airbus A350 med 42,4 cm breda säten.
Men låt oss inte glömma att folk betalade stora pengar för att flyga med Concorde, trots deras smala säten, så det handlar nog inte bara om sätesbredden. Dagens mer slimmade säten har inga skrymmande kuddar och har ofta smalare armstöd, vilket minskar vikten och hjälper flygbolaget att spara bränsle. Vissa säten är smalare än andra eftersom sätena måste passa inom det tillgängliga utrymmet i kabinen för att lämna utrymme för en gång.
Passagerarstorleken har förändrats avsevärt under de senaste decennierna och flygbolagen rekommendera vanligtvis att större passagerare ska boka två platser. Ryanairs vd Michael O’Leary har till och med pratat om att införa en ”fat tax” för passagerare som ”invaderar utrymmet för passagerarna som sitter bredvid dem”. Han har också föreslagit att man ska ta bort armstöden på Ryanairs flygplan.
En av Michael O’Learys mer extrema idéer har varit att utrusta flygplanen med ”ståplatser”. Det har dock inte införlivats än och frågan är om det någonsin kommer att göra det. Men idén om säten i två våningar ska vi nog inte förkasta alltför lätt. Enligt flygstolstillverkaren Chaise Longue har man börjat utforska konceptet tillsammans med Airbus.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.