
SAS vänder till vinst med rörelseförlust
Publicerad den 20 februari 2025Totalt hade SAS 25,2 miljoner passagerare under finansåret, en uppgång på 6,4 procent från året innan. Flygplanen hade också högre kabinfaktor än 2023, den uppgick till 79 procent.
SAS intäkter ökade under 2024 till 45,9 miljarder kronor, men rörelseförlusten uppgick till 2,1 miljarder kronor. Det rapporterar den norska nyhetssajten E24. Vinsten på 1,7 miljoner förklaras av nedskrivningar av lån kopplat till den amerikanska chapter 11-rekonstruktionen.
”Vårt finansiella resultat förbättrades och antalet passagerare ökade förra året, men omstruktureringsprocesserna i USA samt Sverige hade en betydande inverkan på kostnaderna. Rörelseresultatet för räkenskapsåret 2024 är därför inte representativt för vår löpande verksamhet”, skriver SAS i en kommentar.
Rapporten visar också hur trafikintäkterna är fördelade mellan de nordiska länderna (norska kronor överensstämmer ungefär med svenska kronor): det visar att SAS tjänade 10,8 miljarder i Norge, 10,1 miljarder i Sverige och 5,7 miljarder i Danmark, där de bygger upp sin globala hub. I tillägg kom 14,6 miljarder från andra länder.
Valutan ska också ha haft en positiv effekt på resultatet. Den svaga svenska och norska kronan var valutan som den största positiva effekten för SAS, medan den starka dollarn hade den största negativa effekten. Den nya ägarstrukturen där bland annat Air France- KLM kom in som ägare godkändes i mars 2024.
Kommentarer
Föreslår att ni går in och kollar på vad SAS flygande personal kostar i förhållande till omsättningen i bolaget, så förstår ni att även om all Crew flyger gratis skulle det inte hjälpa SAS att komma på fötter. Problemet i SAS är inte flygande rersonalen.
Man måste optimera intäkter och spara på onödiga utgifter. Och framförallt minska de administrativa kostnaderna där SAS städigt toppar med en extremt stor, dyr och trögrörlig admin för ett så förhållandevis litet flygbolag.
SAS = Mellanchefernas våta dröm. En Chef för en Chef för en Chef.
sv @Noll koll. Tydligen lite känslor där. Jag skrev att crew skall utnyttjas mer effektivt mha ändrad linjestruktur och affärsmodell – inte att crew skall arbeta mer utöver sina avtal utan extra lön. Kanske blir det inte samma livsstilsjobb som idag att flyga mer effektivt och kanske inte lika mycket dötid, hotelltid etc. men företaget måste bli lönsamt.
Sänkta löner? Det ska dock sparas in på Crew återigen.
5-600 miljoner är första siffran. Alltså ska crew arbeta mer för samma lön. Det är väl ett sätt att sänka lönen om man vill se det så.
I Danmark har man nyligen ändat hela semesterplanering för piloter. Längre sommarperiod och alla semestrar har justerats. Halvt kaos.
SAS försöker nyttja halmstrån och tolka avtalen till sin fördel utan att föra en dialog med facken om intention eller samförstånd.
Handlar inte så mycket om att sänka lönerna för crew. Nuvarande linjestruktur och affärsmodell gör att crew används mycket ineffektivt. Bättre att satsa mer på point-to-point trafik men med satsningen på den nya i mångt och mycket meningslösa hubben i CPH som är en kvarnsten runt foten för SAS lönsamhet och effektivitet kommer vi att få se på hur bolaget kommer att kämpa för överlevnad det närmaste året.
Ska bli intressant o se hur detta löses. Avtalen är låsta (för piloter till 2027 med 4-5% höjning per år) och även kabin i norge har nyss skrivit ett långt avtal.
SAS har fler ägare än AF/KLM så det blir nog svårt. Undrar vad man skulle värdera SAS varumärke till idag, det är ändå ett företag som har levererat bra service till sina kunder under lång tid, även om det inte har varit så lönsamt för ägarna.
Enkel till Visby ikväll:
GO: 2 699:-
Plus: 3449:-
Lägg ner SAS som självständigt flygbolag och låt det ingå i AF-KLM
Vad är en normal/rimlig kabinfaktor för ett flygbolag av SAS typ?
De flesta flighter jag åker med känns väldigt fullbokade, men givetvis mindre bokat ibland.
Precis som du säger, och även kaptenslönerna skulle väl ned 20%, gäller inte det f/o också, eller är det bara för kaptenerna. Siffrorna du pekar på är i övrigt ganska hissnande.
Tror signaturen Pax menande mer som ett exempel. Många avgångar med SAS har låg beläggning. Bättre att sänka priserna och sälja biljetter. Om det är 499/999/1499 på vissa är bättre än 0.
Utöver det köper passagerare bagage och ibland något ombord och sen kanske dem flyger tillbaka med SAS. Att köpa sena biljetter med SAS är ofta väldigt dyrt var nog budskapet och det finns absolut en möjlighet till förbättring.
Men antar att Sven är med i Frösundavik propagandan att SAS bör spara in på Crew i vanlig ordning. Lägre löner för flygande personal löser nog (“INTE ALLS”) SAS Problem.
Nya SAS sparpaket på gång.
Bland annat skall 600miljoner per år sparas in på Crew.
Hur det ens är möjligt när man redan har en av Europas lägst avlönade personal.
Med ditt räkneexempel så skall man sälja 9 biljetter á 499kr ist för 1 biljett för 4.500kr. Tror alla bolag valt det sistnämnda då det ger en högre lönsamhet.
Utan att ha några siffror att luta mig mot utan i ren spekulation från min sida så tror jag att man måste jobba mer aktivt på kostnadssidan.
Att SAS åker runt med ca 20% tomma säten är inte en hållbar affärsmodell.
SAS har generellt väldigt dyra biljetter när man bokar sent. Norwegian, Ryanair och Eurowings har betydligt lägre priser på de avgångar där beläggningen är låg. SAS bör se över sin prissättning och arbeta effektivt för att höja sin kabinfaktor.
Låg beläggning tätt inpå = 499:- eller 999:- för biljetterna. Inte 4500:- enkel.
Tanken med dyra biljetter tätt inpå är att man inte behöver sälja så många för att tjäna pengar. Men det verkar inte vara ett framgångsrikt konceptet visar siffrorna.
Många resenärer bokar idag med kort varsel och väljer uppenbarligen andra alternativ. Ofta är KLM eller Lufthansa mycket billigare än SAS.