Flygskatten tvingar BRA att minska trafik
Publicerad den 30 augusti 2018
Kommentarer
ATR 72 500 och 600 har samma motor, så hur kan 600 vara mer bränsleeffektiva?
Berätta mer om hur servicen minskat i samband med att en atr börjat flyga istället för avron. Det enda jag kan komma på är att youghurten är borta från frukosten..
Vad hände med linjen Göteborg – Sundsvall som BRA tog över när Nextjet konkande, linjen har inte återkommit efter sommaren.
Jag tror inte en sekund på att flygskatt på 60 kr per biljett är det som fått bägaren att rinna över i Umeå. Problemet är snarare att BRA fasat in ATR och fasat ut Avro på sträckan. Konsekvenserna för oss passagerare har blivit 50% längre restid (från 1 timme till 1,5) samtidigt som service och komfort minskat i och med ATR. Trots detta försöker man ta lika mycket betalt som tidigare. Hmmm, undrar varför resenärerna minskar?? (Eller snarare bokar SAS eller Norwegian.)
Detta är väl Bra, flygskatten tar bort onödig trafik, om det nu vore så.
Anledningen är snarast att BRA inte lyckas konkurrera på en het marknad. Där både SAS och DY har en betydligt bättre produkt.
Vi flög ofta från Umeå till Bromma förut men sen ATR kom lch längre restid så valde vi Arlanda istället och oftast har de varit billigare att flyga till Arlanda även fast flygbussen är dyrare därifrån så..
SJ: biljettförsäljning på linjen Stockholm – Umeå – Stockholm med snabbtågen är den snabbast växande linjen i Sverige och från december 2017 så utökade man till fyra avgångar på tåget än tre och kör även ibland mult, dvs två 4-vagnars reginor hela vägen på fredagar/söndagar.
oavsett detta att inte flygskatten har samordnas i hela EU, SAS flyttar trafik till CPH etc.
Klantigt tänk av politikerna, men Sverige blir helt förändrat nästa vecka efter valet, då tas den helt bort.
De som vill till Bromma billigt har inget val. SAS och Norwegian flyger endast på ARN. Det framgår inte om SJ’s biljettförsäljning ökat på sträckan. Hade BRA tagit emot C-series som planerat hade de haft ett bättre läge idag. Men det gäller att ha råd.
Tror snarare det beror på konkurrensen. SAS och Norwegian kör med 737 och A320 till Umeå. Det är ganska långt dit och BRA försöker konkurrera med ATR. Klart antalet passagerare minskar med tiden då.
De billiga flygbiljetterna off peak har varit förutsättningen för många lärare och studenter att fortsätta jobba eller studera i Umeå. Redan nu ifrågasätts polisutbildningens vara eller icke vara i Umeå pga bristen på studenter. Gissar att många utbildningar kommer att flyttas från staden om SAS och Norwegian också väljer att dra ned.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten